tjocklek på glaset till ett akvarium med måtten 60x100x100 cm?

#1 - 5 februari 2013 00:12
Funderar på ett skaffa ett större akvarium och har kontaktat några lokala glasmästerier..

Vi får se om detta projekt verkligen blir av men måtten jag funderar på är typ djup 60 cm , höjd 100 cm, bredd 100 cm. En av "glasmästarna" gav mig ett kostnadsförslag( på detta o tyckte att det skulle byggas med minst 10 mm glas. Nu vet jag i princip ingenting om att limma akvarium så det får i sådana fall glasmästaren göra. Har googlat lite och det verkar som att det är väldigt viktig med tjockt glas på höga akvarium, vet inte men är verkligen 10 mm glas tillräckligt tjockt på ett så pass högt akvarium ?
#2 - 5 februari 2013 03:14
Jag tycker det låter alldeles för lite med 10 mm till ett så högt akvarium. Jag hade nog satsat på det dubbla för att kunna sova gott.

Edit. Med en säkerhetsfaktor på 2.5 (för lite enl. mig, jag skulle kört på 4 eller 5) så kräver det karet en glastjocklek på 15 mm enligt http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
#3 - 5 februari 2013 06:55
100 högt luktar 19mm tycker jag.. Visst går det säkert att komma undan med 15 men det är billigare att betala mellanskillnaden på 15 och 19 än det är med vattenskada.. Efter 65 högt brukar många växla upp till 15mm och efter 85 går många på 19mm..
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 februari 2013 08:24
Jag anser nog också att 19 mm vore det rätta - visst 15 mm kan funka men, men......

Dock är 10 mm ett skämt - byt glasmästare
#5 - 5 februari 2013 08:59
ja 10mm är ett skämt på ett 100 högt kar. jag har 10mm till ett kar som är 70 högt. men till ett kar med de måtten hade jag nog kört på 19
#6 - 5 februari 2013 09:35
Det som betyder mest för glastjockleken är höjden men längden på rutan har också viss betydelse. Vore det mer konventionella mått, säg en framruta på 2 m eller så, då lär det till minst 19 mm. För rutor som är en meter skall det funka med 15 mm, till de som är 60 cm kunde det i o f s gå med 12. 10 mm kanske kunde gå till sidorutorna om man prutar på säkerheten men till 1 m rutan - tja, då har man i princip inga marginaler alls, det funkar alltså så länge man accepterar att man inte får nysa i närheten av akvariet.

De här glastjocklekarna bygger på att man har rejäla lister upptill och kanske också ett stag. Skall rutorna stå för sig själva i överkant blir det en helt annan historia, då krävs det mer.

Annons