Tjock neontetra, vad kan det bero på?

#1 - 30 juni 2007 11:59
I några dagar har en av våra Neontetror varit väldigt tjock om magen och ögonen står ut. Den öppnar och stänger munnen hela tiden. Vad kan det bero på? Kan Neontetror har Bukvattensot? Måste vi flytta den till ett annat akvarium? Den äter som den ska.

Vi ska resa bort imorgon en vecka! Tacksam för snabbt svar.
#2 - 30 juni 2007 13:23
Den låter inte frisk, flytta den till ett eget kar och håll uppsikt på den.
Neoner kan få bukvattensot de med, även om det kanske inte är så vanligt.
#3 - 30 juni 2007 13:52
Tack för svaret, vi har flyttat neontetra till 19liters akvarium och jag har filmat den också. Ska lägga upp den nu snart.
#4 - 30 juni 2007 14:05
Filmen: http://www.zoopet.com/video/showphoto.php?photo=61&ppuser=43500

Vad säger ni om det här? är det sjukdomen eller gravid? eller är hon bara tjock för att hon har ätit för mycket eller svalde luften? men hon har varit sådan i 2 dagar nu.
PS. kolla storleken, ögon och munnen.
#5 - 30 juni 2007 14:50
Bukvattensot är det inte, men nog är den tjock alltid;)! De utstående ögonen beror nog på att den är så tjock, men varför den är det kan man undra.
Jag tror det kan bero på antingen förstoppning eller att den svalt luft, och påfrestningen gör att den hyperventilerar med andningen.
Det är nog bara att vänta och se om den frisknar till själv eller om den ser ljuset i tunneln.
#6 - 30 juni 2007 18:02
Tack för svaret, Neontetran öppnar och stänger munnen hela tiden än. Hoppas att det löser sig. Bra att det inte är bukvattensot, det måste vara det värsta man kan få i ett akvariet eller?
#7 - 30 juni 2007 18:43
Jag har haft ett par stycken som sett ut sådär, och de har jag tagit bort.
Den är ju helt klart inte frisk! Däremot har inga andra drabbats, och det var väldigt långt mellan de två nämnda fallen.
Bilagor:
#8 - 30 juni 2007 19:38
Den dör nog snart.. det gjorde min,, den blir fet runt magen,och se rygg

Annons