tjock neontetra... bukvattensot eller rom

#1 - 10 september 2011 15:28
hej min neontetrahona har blivit väldigt tjock.
är det bukvattensot[:(] eller har hon rom:d.
hon har inga resta fjäll vad jag kan se
#2 - 10 september 2011 15:54
Bild? ;)
#3 - 10 september 2011 15:58
ska försöka fixa en bild.
#4 - 10 september 2011 16:24
ledsen... av 30 bilder blev det inte en enda som inte är suddig.
kameran är en olympos 4megapixel.
ska försöka att filma men det blir inte idag.
får se hur det blir med det.
#5 - 12 september 2011 13:37
har kollat i en bok och det värkar inte vara bukvattensot utan hon värkar ha rom:).
nu är min fråga hur jag ska göra för att få neon yngel.
någon som har erfarenhet av att odla neontetra??????
#6 - 14 september 2011 11:47
ingen...
#7 - 14 september 2011 12:02
Är neonlinjen krokig och magen är rund skall det vara en hona. Jag har flera hontetror med rund mage, ibland lite spetsiga magar, men har inte odlat någon tetra ännu.
Är neonlinjen rak och fisken är smal så är det en hane
#8 - 14 september 2011 12:08
hur man skiljer på könen har jag läst om, men det skulle vara kul att odla neoner;)
#9 - 14 september 2011 18:28
Instämmer! Men har kampfisk och duktiga algätare, så det lär nog inte gå så bra
#10 - 15 september 2011 12:39
Instämmer! Men har kampfisk och duktiga algätare, så det lär nog inte gå så bra

men god måltid blir det för kampfisken och algätarna
#11 - 15 september 2011 13:35
Tro jag det, hahaha:D
#12 - 15 september 2011 13:48
;):d
#13 - 15 september 2011 16:11
Neoner gör int annat än o leker....... har haft mina i 2 veckor nu, men ska väl försöka odla dem någon gång om några månader :p
#14 - 15 september 2011 18:16
eoner gör int annat än o leker....... har haft mina i 2 veckor nu, men ska väl försöka odla dem någon gång om några månader [:P]

i så fall så har du tur, mina har inte lekt en ända gång... :( vad jag har sett.
#15 - 16 september 2011 06:59
Mina jagar varandra oftast. Men det är kul att vaktposten består av ett, nästan, äkta par.
Alltså, den tetra som vakar håller utkik från faror (visserligen fel håll) har alltid sin flickvän med, hehe
#16 - 16 september 2011 15:12
Mina jagar varandra oftast. Men det är kul att vaktposten består av ett, nästan, äkta par.

Alltså, den tetra som vakar håller utkik från faror (visserligen fel håll) har alltid sin flickvän med, hehe

haha.
hur stort stim har du?

verkar som att erfarenheten om att odla neoner är liten:(... eller...
#17 - 16 september 2011 17:15
Jo.
Jag har nu 8 st. Har som mest haft 11.

Först var dem tio. Sen har de svagaste dött.
En dog i en ammoniakkatastrof. Så var dem bara 6 tillsist.
Sen köpte jag 5 stycken till, så det blev 11.
En dog spårlöst, två dog på samma dag, ena av okänd anledning.
Så nu har jag bara åtta.
#18 - 16 september 2011 17:43
oj, det var många som dog:(

först hade jag också tio, två dog efter ett tag så jag köpte fem till.
så nu har jag 13
#19 - 18 september 2011 16:36
Sammanlagt har 7 dött, jag har 8 kvar, alltså har jag ägt 15 tetror.
Inte så kul att nästan lika många dör som man äger :(
#20 - 19 september 2011 21:29
Varför skulle jag ha tur? Jag kanske enbart är väldigt mycket bättre än dig på o hålla neoner? ;)
Men det är verkligen inte något svårt att få dessa tetror o leka, ta hand om vattenbyten, ge dem mat... Det svåra är att ta hand om rommen! Jag har helt enkelt inte tid att leka av dem på riktigt nu, så just nu blir det uppskattad mat för de andra fiskarna när d leker..
#21 - 19 september 2011 21:32
Varför så få tetror föresten? Jag har 20 st och tycker att det är alldeles för några!:D och man märkte verkligen hur mkt bättre d 10 som fått gå ensamma i en vecka som pilotfiskar fick sällskap av 10 till:)
#22 - 9 oktober 2011 02:36
Neontetran har fått silver i svårighetsgraden att fortplanta sig av svenska akvarieföreningen. Det vill säga ganska svår att odla. Du får helt enkelt expremitera lite och se om det kan ge några resultat :).

Det första man ska göra för att lyckas odla fiskar är ju att tillgodose deras behov på bästa sätt, neontetror ska ju ha ganska mörk omgivning med inredning som mörk botten och växter och rötter som ger skuggiga platser. Man kan även ha torv i för att få lite brunare vatten, kanske inte sådär jättecharmigt men man kan ju ha det i ett mindre odlingsakvarium. Med rätt inredning har man ju iaf tagit första steget till att lyckas få välmående fiskar som i sin tur kan leda till bättre och ökad fortplantning :).

Mjukt vatten är att föredra men dock inget jättekrav eftersom tetran anpassar sig hyffsat väl till lite hårdare vatten med.
Men eftersom vi har att göra med en ganska svårodlad krabat så är det ju det där lilla extra som kan vara avgörande om man får yngel eller ej.

Lycka till!

Annons