Tjatigt ämne men...

#1 - 10 januari 2006 14:45
Ja, nu har vi haft vårt akvarium i precis en vecka :-)
MEN hur är det nu igen, när bör vi göra första delvattenbytet?
Känns lite tokigt att böka omkring där nu när fiskarna kom i akvariet först idag. Dessutom medicineras två för svamp. Vad rekommenderar ni?
#2 - 10 januari 2006 14:47
Redan medcinerat ?

Hmm kanske små små byten me medecin tills sjukdomen är borta. Sen så får ni tillsätta nått medel som skapar bakterier.!
#3 - 10 januari 2006 14:54
[QUOTE=aquagirl]Ja, nu har vi haft vårt akvarium i precis en vecka :-)
Känns lite tokigt att böka omkring där nu när fiskarna kom i akvariet först idag. Dessutom medicineras två för svamp. Vad rekommenderar ni?[/QUOTE]

Hoppas det inte är många fiskar. Vissa mediciner dödar även nyttobakterierna, vilket kan komplicera till sakerna...
#4 - 10 januari 2006 14:57
har du köpt fisk med svamp? då tycker jag du ska byta in dem, man ska inte köpa sjuka fiskar...
#5 - 11 januari 2006 01:16
[quote=smurfmats]man ska inte köpa sjuka fiskar...[/quote]

och är fiskarna sjuka vid inköp har man även rätt till ersättning för mediciner till exempel om inte affären uttryckligen sagt att fiskarna va sjuka.
#6 - 11 januari 2006 06:18
De två små sjuklingarna fick jag in på affären samt medicin, dom ser redan piggare ut också. MEN nu var det ju inte det frågan gällde...
Finns det någon här inne med kunskapen om hur jag bör göra i denna situation eller?
#7 - 11 januari 2006 07:20
jag skulle vänta tills du medicinerat klart o sen göra ett vattenbyte när du blivit friska
#8 - 11 januari 2006 07:33
[QUOTE=aquagirl]Ja, nu har vi haft vårt akvarium i precis en vecka :-)
Känns lite tokigt att böka omkring där nu när fiskarna kom i akvariet först idag. Dessutom medicineras två för svamp. Vad rekommenderar ni?[/QUOTE]
Ett bra sätt i nystartat vatten är att mäta ammoniumvärdet som bör ligga på under 1,0 mg/l det minskar risken för en "ammoniakspik" helst/bäst under 0,5 mg/l.
Efter en vecka kollar man nitritvärdet som inte ska vara högre än 0,9 mg/l helst/bäst under 0,3 mg/l.
#9 - 11 januari 2006 10:16
[QUOTE=smurfmats]jag skulle vänta tills du medicinerat klart o sen göra ett vattenbyte när du blivit friska[/QUOTE]

Ja, ett stort vattenbyte + tillsätta bakteriekultur och hålla koll på vattnet som Kramfors säger så man undviker ammoniak-och nitritspikar.

Annons