Sen är det väl ingen nyhet att om man vill tjäna mycket pengar enkelt så är väl en butik generellt en jäkligt dålig idé. Men brinner man för det och blir lycklig av det så tycker jag inte man ska vara rädd för att marknaden skulle vara "dålig" eller något. Det går alltid att lyckas. Viktigaste är att man vill. Bättre att ha försökt nå drömmen än att skita i det för man löper stor risk att "missa".
(Visst, lättare sagt än gjort, men jag kämpar fortfarande åt det hållet, men jag är ganska ung fortfarande så jag behöver samla lite mer erfarenhet för att våga ta steget emot min "dröm")
Det är absolut inte fel att drömma - men när man startar ett föredrag måste man ändå vara realist.
Förr var nog de allra flesta som startade akvarieaffärer akvarister som började i liten skala, drog igång en odling, startade en affär i liten skala som så småningom växte.
Dit hörde jag som t.o.m. på slutet faktiskt ägde Europas då största akvarieaffär.
Idag ställs det helt andra krav (både från myndigheterna och av kunderna) och det är mycket högre initiala kostnader så det jag gjorde då hade knappast gått att genomföra idag.
På hemsidor som denna och andra så brukar man ofta prata skit om akvarieaffärerna och det trots att den genomsnittliga kunskapen hos akvarieaffärsägare är bra mycket högre än hos den genomsnittliga forumskrivaren. Att det är så beror oftast på att om man driver en affär måste tänka krasst - det gäller att få in pengar till att betala hyra, el, marknadsföring löner etc. etc.
Så att starta en akvarieaffär idag skiljer sig inte mycket från att driva en pressbyråkiosk - det handlar om att få in mer pengar än man lägger ut. Jag har genom alla år både varit hobbyist samtidigt som jag har varit professionell inom branschen. Men mitt hobbyintresse har jag hållit i liv genom att vara med i akvarieföreningar och INTE genom mitt företag.