Tja ehöver lite fisk hjälp:p

#1 - 3 november 2009 20:37
Hej! jag har köpt ett nytt akvarium på 375l och undrar ifall man kan blanda oscars,elefantnosfiskar och silverhajar tillsammans och kanske några mallar ex botior,hajmalar

plz hjälp fort ska nämligen till stan på freda:P

//Makkan
#2 - 3 november 2009 20:45
Om du ska ha oscars så bör du inte ha elefantnosar, elefantnosen är en skygg tillbakadragen och ganska skygg fisk och när en oscar leker så är den väldigt aggresiv, tror att den skulle ta kål på elefantnosen.
Oscars blir med tiden även för stor för ett 375L akvarium.
#3 - 3 november 2009 20:54
Oscar=aggressiv
Elefantnos=lugn men nattaktiv och revirhävdande
Silverhaj=hysterisk men fredlig
Mal=beror på vilken art, men hajmal (pangasius) blir hysteriskt stora, över metern.
Botia=beror på vilken art, men överlag fredliga med undantag för skunkbotian som kan vara rätt grinig av sig.

Tänk över blandningen.
#4 - 4 november 2009 05:11
Hade inte skaffat varken oscar eller hajmal... men det är jag det ;).

Bestäm först om Du vill ha ett akvarium med växter och rötter. Är svaret; Ja... är tyvärr nog både oscar och hajmal uteslutna.
Silverhaj och tex. praktbotior går bra ihop... dock kommer åtminstonne praktbotian så småningom att "smälla" hål i vissa växters blad.

Elefantnosar har jag aldrig haft, men fina och lite mystiska ser de ut :)...
#5 - 4 november 2009 10:43
Oscars är stora och buffliga fiskar..ska du ha dem så måste du se till så att all inredning är väl förankrat i akvariumet, de gillar att ommöblera redan från det att de är ganska små (12-15 cm.)

Man kan ha Elefantnos och Oscar, min dotter har det....Elefantnosen är nattaktiv, och Oscarn är aktiv på dagen. Elefantnosen är dessutom såpass fredlig, så den stör ingen annan fisk.

Hajmal däremot kan du INTE ha tillsammans med Elefantnos, hajmalen är för stridig och bråkig.

Silverhaj och praktbotia fungerar bra med Oscarn och Elefantnosen...om de inte får plats i käftarna på Oscarn, för då blir ett skrovmål.
#6 - 4 november 2009 16:16
hjamalar ´vill jag inte ha :p dom blir förstora :p min morfar har en och han är runt 70cm:p jag funderar mest mellan praktbotior,oscars och elefant nosar :P och malen ska vara en vanlig kan ej namnet:p. går det då

ps... när oscar har blivit över 40-50 cm så lämnar jag tillbaka den:)

// Makkan
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 november 2009 16:23
Oscar bli alldeles för stora och aggressiva - strunta i dom i ett så litet akvarium. Dom går inte helle ihop med flera av de andra fiskarna.
Hajmal skall du självklart inte ha i ett så litet akvarium.
Elenfantnosar är svåra fiskar och är bara lämpliga till erfarna akvarister
#8 - 4 november 2009 17:23
men kan jag brar ha óscars och praktbotier? :confused: och jag tänker inte ha oscars tills dom blir över 30-40cm så lämnarj ag dom till nån som vill ha dom eller till djur affären:)

går det då?
#9 - 4 november 2009 20:51
Makkan skrev:
men kan jag brar ha óscars och praktbotier? :confused: och jag tänker inte ha oscars tills dom blir över 30-40cm så lämnarj ag dom till nån som vill ha dom eller till djur affären:)

går det då?

Problemet är att de växer väldigt snabbt, det dröjer inte länge förran de har växt ur akvariet. Dessutom kan det vara svårt att hitta någon som vill ta emot stora Oscars, de är ganska svårplacerade...i många fall är det tyvärr avlivning som gäller...

Varför inte satsa på en annan art? det finns ganska många halvstora till stora ciklider du kan skaffa, som inte kräver det utrymmet som Oscarn behöver.....
#10 - 5 november 2009 16:27
men dom ser inte så roliga ut:(
#11 - 5 november 2009 16:49
Makkan skrev:
men dom ser inte så roliga ut:(

Jag vill ha en gädda, men inte skaffar jag en sån för det. Just för att den inte skulle få plats. Gäller att vara realistisk.
Oscar lämpar sig inte för ett 375.
#12 - 5 november 2009 17:58
så jag har varit i djur affären och dom sa att dom kan ta emot den när den har blivit för stor för mitt:P...och han sa att det gick bra att ha honom i det karet:) fast jag vet inte ni säger ju att man inte får ha dom i ett 375 liters:(
#13 - 5 november 2009 20:07
Som sagt förut, Oscarn lämpar sej inte för ett 375 liters akvarium...tyvärr. Vill du ha Oscar så får du nog i sånna fall satsa på ett större akvarium;)
#14 - 6 november 2009 13:58
jaja jag köpper la 5 st elefantnosar i stället:)
#15 - 6 november 2009 15:40
Makkan skrev:

Se till att var och en har ett eget BRA gömställe, kan bli bråk annars. Mycket sten och rötter.
#16 - 6 november 2009 17:48
Makkan skrev:

Elefantnosen bör du ha som ensam i akvariet. Det brukar inte fungera att ha flera stycken Elefantnosar i samma akvarium, med mindre du har ett MYCKET stort kar. De bråkar och är aggressiva mot sina artfränder.....
#17 - 6 november 2009 18:25
men kan jag få köpa nån fisk!:confused:
#18 - 6 november 2009 19:14
Makkan skrev:
men kan jag få köpa nån fisk!:confused:

Köp fiskar som passar ihop istället för att köpa det som är "coolt".

6-7 praktbotior och ett gäng Opsarius pulchellus. Det hade varit sjukt vackert i ett bäckakvarium.

http://www.loaches.com/articles/river-tank-manifold-design
Där har du hur man gör.
#19 - 6 november 2009 21:10
Du kan köpa elefantnos, vad jag sa var att du kan inte ha flera stycken i samma akvarium;) Praktbotior, det finns mycket fina ciklider om du vill ha sånna...Som malfunkchun skrev...köp fiskar som pasar ihop och inte bara de som u tycker är coola...man måste ju tänka på fisken som individer också....
#20 - 7 november 2009 15:23
okaj jag har köpt 5 st prakt botier å 2 st elefannosar ;) dom ser snälla ut en så länge:)
#21 - 8 november 2009 21:04
fast jag vill ha nån annan fisk som simmar uppe vid ytan några förslag?:o
#22 - 14 november 2009 20:54
kan man ha 3 st oscar i ett 260 liters akvarium
#23 - 15 november 2009 06:17
Vill göra en liten in stickare här.

Tycker det är lite trång synt att säga att han inte kan ha Oskar i en 375 liters burk. Det går alldeles utmärkt. MEN man måste vara på de klara med att då är det mer eller mindre det ända han kan ha i akvariet, menar att ha till ex ett par Oskar i en sån burk är inga problem. Blir dock säkert komplikationer om man har fler andra sorts fiskar när dom börjar bilda revir eller om man har ett gäng med halv vuxna oskar.

Makkan en bra sak att ha i åtanke varje gång du går till en zoobutik, det är att oftast så vill ju zooägaren tjäna pengar och kan där med tänja lite på det som kan vara vettigt att ha i akvariet bara så att han ska kunna tjäna pengar. Man får ta att lära sig att ta vissa saker med en nypa salt.

MVH
ludvig
#24 - 15 november 2009 09:32
brtizlava skrev:
kan man ha 3 st oscar i ett 260 liters akvarium

Det blir alldeles för litet.
#25 - 15 november 2009 11:44
håller med ciklidtok. att ha oskar i en 260 liters burk är inte lämpligt.
#26 - 15 november 2009 11:56
men vilken storlek på akvarium rekomenderas
#27 - 15 november 2009 13:51
540 liter eller nåt sånt minst :)
Dom växer rätt snabbt har jag för mig sist jag hade såna ;)
#28 - 15 november 2009 22:47
drd skrev:
540 liter eller nåt sånt minst :)

Dom växer rätt snabbt har jag för mig sist jag hade såna ;)

De växer MYCKET snabbt...inte bara rätt snabbt. Köpte 3 st. 8-10 cm för 6-8 veckor sedan, de är 15...eller nått nu...:p
#29 - 18 november 2009 17:07
jag har en ormhuvuds fisk nu som jag fick av en kompis vet ej vilken sort men den är cool! just nu har jag i akvariet :

2st elefantnosar
3st praktbotier
3st Silvehajar
1st algätare
1st konstig mal(inte hajmal i alla fall)
2st scalare black daimond
1st blå gurami
1st ormhuvuds fisk
några sniglar:)

i mitt 375 liters kar

är det bra?
#30 - 18 november 2009 18:33
En snakehead äter allt som får plats i munnen. Kanske bra att ta reda på vilken channa det är då många blir rejält stora.
Det är en jäkla blandning du har. Jag skulle inte ha en channa med dom fiskarna. Ett litet tips är att ALDRIG skaffa fiskar man inte vet något om.
Bilagor:
#31 - 18 november 2009 20:21
men jag fick den gratis från än vän:) men det är en Channa Pleurophalma kan intehitta nån fakta om den här på Zoopet:( den älskar i alla falll myg larver
#32 - 18 november 2009 20:39
Makkan skrev:
men jag fick den gratis från än vän:) men det är en Channa Pleurophalma kan intehitta nån fakta om den här på Zoopet:( den älskar i alla falll myg larver

http://www.aquaticcommunity.com/channa/pleurophthalma.php

här finns lite info om den, rovdjursfisk och föredrar LEVANDE föda, blir även upp till 40cm stor (enligt sidan) verkar som du har ett "litet problem" där :p
#33 - 18 november 2009 21:32
Visst är det snällt att du hjälper en polare med att bli av med hans fisk. Men inte så snällt mot dina befintliga fiskar om dom möter sin domedag ;)

Rekommenderar att du lämnar bort din channa så snabbt som möjligt, om du inte sadlar om och tänker mata channan med dina gamlafiskar.
#34 - 18 november 2009 22:10
jag måste nog instämma med de övriga. Gör dej av med channan, det finns flera skäl till det.....
1. Du har alldeles för litet akvarium för att husa den någon längre tid.....
2. Som flera andra har skrivet....den kommer att sätta i sej dina andra fiskar....
3. De växer snabbt och mycket, vad ska du göra med den om kanske 1 år eller 1,5 år?? Snakeheads kan bli mycket gamla.
#35 - 19 november 2009 16:18
okaj men den är runt 10 cm just nu :p jag ger bort den när den blir för stor då eller när äter någon utav mina fiskarn:)
#36 - 19 november 2009 19:22
[COLOR=black][FONT=Verdana]Tycker att det låter som om det är bättre att du läser på lite om akvarium och akvariefiskar innan du köper så många och i en sådan salig blandning. Varför så bråttom?[/FONT][/COLOR]
#37 - 19 november 2009 20:21
Fridas skrev:
[COLOR=black][FONT=Verdana]Tycker att det låter som om det är bättre att du läser på lite om akvarium och akvariefiskar innan du köper så många och i en sådan salig blandning. Varför så bråttom?[/FONT][/COLOR]

Precis. Sen så verkar det som att du redan bestämt dig innan du frågar och verkar ignorera de tips du får.

Gör dig av med channan. De växer fort.
#38 - 19 november 2009 21:12
:confused:Men det var rea :d därför jag ville ha allt fort;) men Channan hur ska jag göra mig av med den???
#39 - 19 november 2009 21:24
Vart bor du? Finns säkert nån som kan ta han dom din channa.
Fråga på http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
Bilagor:
#40 - 20 november 2009 08:15
Makkan skrev:
:confused:Men det var rea :d därför jag ville ha allt fort;) men Channan hur ska jag göra mig av med den???

Man kan inte köpa hem mängder av fisk bara för att det råkar vara rea....man måste veta vad man håller på med också, inte blanda hejvillt bara för att fisken ser "cool" ut eller att de är på rea.

Jag har kanske 12-15 fiskar i mitt 720 liters akvarium, det finns många som jag skulle vilja ha, och jag har gott om plats i akvariumet. De har billiga större ciklider på djuraffären här nu....men jag kan inte gå och köpa nåt bara för att jag vill ha det...de flesta passar inte in i mitt akvarium, eftersom jag har större Syd och Centralamerikanska ciklider.
#41 - 20 november 2009 08:23
Jag menar inte detta som en attack men jag tycker det är så synd med folk som bara köper för att det är billigt och att dom ser fina ut. Fiskar har behov för att ha ett bra och långt liv och tyvärr verkar det som om du inte vet mycket om hur man har hand om fiskar överhuvudtaget.

Som dom flesta ha skrivit, gör dig av med channan (finns länk till MFKsweden ovan)och sen läs på mycket om hur du tar hand om fiskarna och innan du köper en till fisk, planera i akvariet vad för fiskar du KAN ha (inte VILL ha). Man måste ha tålamod med akvarium, annars så går allt åt skogen och fiskarna dör helt i onödan.

Använd zoppets artregister (www.zoopet.com/fiskar) för att få information om fiskarna innan du handlar dom.

Hoppas det löser sig för både fiskarna och för dig.
#42 - 20 november 2009 17:23
men jag spolade ner channan :(
#43 - 20 november 2009 17:27
Makkan skrev:
men jag spolade ner channan :(

Du skämtar......snälla säg att du skämtar....
#44 - 20 november 2009 17:52
nope
#45 - 20 november 2009 18:02
Makkan skrev:
nope

Varför gjorde du något så dumt för? Varför kunde du inte bara ge det lite tid och ge bort fisken istället. Ush.
#46 - 20 november 2009 22:39
Men herre gud! Är du helt riktig?!
#47 - 21 november 2009 00:26
Men herre gud! Är du helt riktig?!

Garanterat inte, eller så är trådskaparen bara en liten unge. Tycker att det luktar "Troll" här.
#48 - 21 november 2009 00:32
Fridas skrev:
Garanterat inte, eller så är trådskaparen bara en liten unge. Tycker att det luktar "Troll" här.

Håller med. Luktar troll.
#49 - 21 november 2009 07:34
wallström skrev:
Håller med. Luktar troll.

Enligt profilen så är trådstartaren 30 år gammal, men har nog noll erfarenhet med akvarium som det verkar....
#50 - 21 november 2009 21:46
skoja bara:p jag gav tillbaka den till min vän;)

frästen jag är bara 5 år
#51 - 22 november 2009 00:12
Så i da har jag gjort iordning akvariet till ett sällskaps akvarium... har lagt i lite rötter o stenar med sjö gräss "Microsorium pteropus" har köpt 5 stora sånna och lagt ihop vid ena hörnet tillsammans med en stor rot. o andra sidan är det stenar som är formade som gråtor. nu tycker jag ialla fall att det är bra:)

Annons