Titta vad jag har köpt. :D

#2 - 17 juli 2008 12:07
Nämen! Vad coola!

Hittade dock ingen som helst artbeskrivning när jag googlade.
Vad vet du om dem?
#3 - 17 juli 2008 12:25
Precis, jag hade samma problem. Han som säljer dem hade en hemsida, men ingen av de här snäckorna fanns där. Så det jag vet står i hans auktion - att de behöver minst 26 grader. Lite störigt då jag helst kör utan doppvärmare. Han skrev ju att de kan föröka sig i sötvatten, men sen vet man ju aldrig hur gärna det gör det. Så jag vågar inte ha dem i samma kar heller, för han visste inte om de kunde korsa sig. Misstänker att jag behöver flytta på lite white pearl, och de är så attans snabba. :/
#4 - 17 juli 2008 12:39
Jag har en Tylomelania-art, osäkert vilken, och den går bra i mina akvarier trots att jag inte har värmare. De förökar sig men inte i nån större omfattning. Det verkar som om de konkurrerar ut malajsisk sandsnäcka, för de tenderar att försvinna när jag sätter in Tylomelania.
Bilagor:
#5 - 17 juli 2008 12:41
Åh, vad bra! Jag hatar de små kräken! Bara de inte gör så mot mina andra snäckor. :/
#6 - 17 juli 2008 14:40
säljer dom även räkor på den sidan och isåfall under vad.
#7 - 17 juli 2008 14:48
Det är en auktionssite, likt eBay.

Räkor finns under "invertebrates".
#8 - 17 juli 2008 15:26
finns det ingen svensk sida som har djur auktioner,det verkar så bökigt det där
#9 - 17 juli 2008 15:33
Det betalas på samma sätt, du klickar "buy" och väljer PayPal som betalningssätt oavsett om säljaren finns i Sverige eller Tyskland.
#10 - 17 juli 2008 15:42
En sån vill jag ha: http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/auction.cgi?fwsnails&1216427669

Tänker dock inte åka till USA för att hämta upp den. :)
Bilagor:
#11 - 17 juli 2008 16:03
fairing skrev:
finns det ingen svensk sida som har djur auktioner,det verkar så bökigt det där

Jag har i alla fall inte lyckats hitta någon. Är det tillåtet i Sverige?

Han jag köpte av hade en del räkor med, men vet inte om han säljer. Hans hemsida: http://www.wirbellose-nrw.de/. Jag har inget paypal, men jag fick hans kontonummer så gick jag till banken och fixade det. Dock så tar de ut en avgift på 50 kr för det. :/
#12 - 17 juli 2008 16:05
Whistler84 skrev:
En sån vill jag ha: http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/auction.cgi?fwsnails&1216427669

Tänker dock inte åka till USA för att hämta upp den. :)

Haha. Jag ser ingen skillnad på dem och Pomacea canaliculata, så då kan man ju lika gärna ha canaliculata, som kan köpas hemifrån. :)
#13 - 17 juli 2008 16:22
dom här vill jag ha! påminner mig om snäckor man kunde hitta i spanien när jag var liten!
[COLOR=#800080]Septaria porcellana[/COLOR]
#14 - 17 juli 2008 16:31
Jag köpte 5st Tylomelania perfecta (Thunderbolt). :)

Får väl se hur det går.
Bilagor:
#15 - 17 juli 2008 16:37
maria_ skrev:
Bara de inte gör så mot mina andra snäckor. :/

Risken finns nog. I de två kar där jag har satt in Tylomelania finns nu bara Tylomelania; i det kar jag inte har satt in dem finns fortfarande sandsnäckor, posthornssnäckor, och acroloxider.
Jag vet inte om Tylomelanian konkurrerar ut dem eller äter deras ägg, men de verkar bli ensamma kvar.
#16 - 17 juli 2008 16:40
Åh, skit också. Vet du vad de behöver för storlek på karen? Känns som att jag behöver möblera om..
Bilagor:
#17 - 17 juli 2008 16:53
jag vill köpa gula räkor till bra pris ju.kommer ej in på aquabid.
#18 - 17 juli 2008 17:03
Varför kommer du inte in? Krävs inget medlemsskap för att bara bläddra i kategorierna, och ett medlemsskap tar bara någon minut att skapa.

Här har du kategorin invertebrates: http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/auction.cgi?fwinverts
#19 - 19 juli 2008 09:53
maria_ skrev:
Åh, skit också. Vet du vad de behöver för storlek på karen? Känns som att jag behöver möblera om..

Tylomelanian är i praktiken en XXL malajsisk sandsnäcka, så där du har sandsnäckor torde också Tylomelanian att trivas.
#20 - 19 juli 2008 17:39
Okej. Skickade ett mail till säljaren och frågade också, han skrev att de behöver minst 60 liter.
#21 - 19 juli 2008 19:28
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000]Angående tylomelania perfecta så är det en på zoonen som berättat att h*n har dessa, och att det yttersta lagret på skalen försvinner i takt med att skalen växer. Tydligen är det bara de vildfångade exemplaren som har sådana skal. Alltså måste det finnas något i deras miljö som bidrar till att skalen får sitt sten-liknande utseende. Någon som har en idé om vad det kan vara? Jag tycker det skulle vara ganska tråkigt om sten-utseendet växte bort och skulle gärna vilja försöka få till det så att det inte gör det.
[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#22 - 24 juli 2008 13:46
Fick hem mina Tylomelania Perfecta idag! De skickades från Tyskland i måndags och anlände som ett DHL-paket med posten idag (torsdag) runt lunch.

Snäckorna levererades i en ordentlig kartong med frigolit och tidningspapper, de var inslagna i två små ihopknutna plastpåsar med blå filtermatta och vatten i.

Fem sådana här små krabater koppas nu in:
#23 - 24 juli 2008 17:43
Var det auktionen du köpte dem på eller? Jag väntar fortfarande på mina, men jag gjorde ju en banköverföring och det skulle tydligen ta ganska lång tid. Du har ingen teori om vad det är som de har på skalen?
#24 - 24 juli 2008 18:31
Ja, det är klart det är auktionen, skrev ju att jag hade beställt dem. ;)

Tyvärr var en död vid leverans, och det ser ut som om två till mår sådär, de rörde sig lite under inkoppningen (som jag lät ta ungefär 90 minuter) men sedan jag släppte i dem har de legat still.

Skalen tror jag är någon sand. Jag pillade lite på den döda och de har ett vanligt skal under sandlagret, så jag tror det är någon form av kamouflage eller skydd.
#25 - 24 juli 2008 18:55
Men det missade faktiskt jag. Tråkigt med den döda, hoppas de andra hämtar sig.

Skulle vara kul om man kunde återskapa deras miljö så att de fortsatte att bilda det där lagret. Men frågan är om det ens är möjligt att ta reda på vad de behöver för det..
#26 - 24 juli 2008 20:07
Jag fick nyss mail från Frank. Tydligen så har jag fört över för lite pengar. Underligt, jag som trodde att om man gick till en bank så skulle de vara kapabla till att räkna. Men det ingår kanske inte i deras arbetsbeskrivning. Det extra roliga är att varje gång man gör en överföring så får man betala 50 kr. Det ser jag fram emot!
#27 - 24 juli 2008 22:26
Betalning med PayPal tar ungefär 30 sekunder... ;)

Jag tror att två till har strukit med nu, antagligen gillade inte det nya vattnet. Så två stycken överlevande för 500kr, det är dyra snäckor det... :(
#28 - 25 juli 2008 08:42
Ja, men hur lång tid tror du det tar för mig att ta reda på vad paypal är och hur det fungerar? Då hade jag suttit här än!

Åh, vad tråligt. De är kanske känsliga för transport. Du koppade ju in dem en bra stund så. Hoppas de är tvåkönade så de kan få ungar hos dig.
Bilagor:
#29 - 25 juli 2008 08:46
Jag lät dem ligga över natten, och när jag tände lyset på morgonen så började de genast kravla omkring, så det ser lovande ut. De är rätt söta när de förflyttar sig, då de krälar en sträcka för att sedan knycka till för att skalet ska komma ikapp. :)

På PayPal lägger du in ditt kreditkort (VISA, Mastercard etc), därefter när du ska göra en betalning till någon, t ex på AquaBid, så skriver du bara in dennes e-mailadress och summan i PayPal så dras pengarna från ditt konto och skickas till mottagaren. Mottagaren får aldrig reda på dina kontouppgifter.
#30 - 25 juli 2008 10:14
Åh, jag vill ha mina nu. Han skrev att han skulle skicka dem nästa måndag. Länge. :/
#31 - 31 juli 2008 11:44
Idag fick jag mina snäckor. Det kan nog konstateras att man inte bör handla från den här personen igen. Packeteringen var visserligen noggrann, men vad hjälper det när snäckorna säkerligen har varit döda i en vecka? Mina thunderbolt skickades i en påse som var hopknuten på mitten, så det blev som två påsar. Den ena läckte och de snäckorna hade inget vatten. Otroligt nog har tre av dem klarat sig. Superyellow skickades i en egen påse, vattnet i den stank som det gör när en äppelsnäcka har legat död ett tag i akvariumet. Snäckorna där visar inget tecken på liv, jag har tagit upp dem för granskning och konstaterat att två av skalen är helt tomma. Med tanke på vattnets lukt är de andra antagligen inte vid liv. Som du sa whistler, det blev dyra snäckor. Om det är så att alla de andra är döda så har jag betalat nästan 200 kr/st för mina tre thunderbolt. Hur gjorde du? Kontaktade du säljaren och berättade att dina var döda? Jag vet inte hur jag ska göra. Jag är otroligt besviken, men känns inte som att det är lönt att ta upp det. Jag kommer inte ihåg om han skrivit något om vad man gör ifall de är döda. Många kräver foto, men när det gäller snäckor så bevisar det ju ingenting.

Det här var väldans tråkigt.
#32 - 31 juli 2008 15:17
Fyra av mina fem lever och smyger omkring nattetid. Dagtid ligger de mest under gruset och sover. När jag mailade Frank och berättade att en var död och kom med lite frågor om skalen etc så ignorerade han det första och svarade bara på frågorna.
#33 - 31 juli 2008 15:47
Jag har mailat honom nu, vi får väl se om han svarar. Känner mig ganska så arg, men jag klarade av att inte uttrycka det i mailet. Eftersom vissa bara var tomma skal så måste ju snäckorna ha varit döda redan när han skickade dem. Finns ju inte så mycket jag kan göra åt det, eftersom jag inte köpte snäckorna på auktionen så kan jag inte ens lämna ett omdöme.

Tur att man har sina föräldrar i alla fall. Min mamma, som är sjukt skadeglad, började skratta när jag berättade att nästan alla snäckor var döda. Min pappa fick spel och gick igång om skumma sidor, pengar på skit, lurendrejeri, "jag ska aldrig ge dig pengar igen, när du lägger det på sådant" (fyllde år för ett tag sedan och fick då 1000 kr, som jag gjorde misstaget att tro att jag fick spendera hur jag ville), kontakta polisen samt skriva och be honom skicka levande snäckor den här gången. Jag blev ganska så utskälld, med andra ord. Funderar på vad jag ska sluta med, akvarier eller föräldrar. :/
#34 - 2 augusti 2008 11:08
Har fått svar nu, han ersätter inte döda snäckor.

Annons