Tips yngel foder?

#1 - 30 maj 2004 09:39
Har någon tips om kampfisk yngel foder? Jag brukar ge dom liquifry no1 och nyckläct artmia finns det nåt annat bra foder?

Mvh
#2 - 30 maj 2004 19:06
Finns nog inget bättre än nykläckt artemia men ge dom något vegetabiliskt som tex spirulina pulver det finns att köpas i hälsobutiker.
#3 - 30 maj 2004 20:03
fryst cyclops...finmald räkmix...smulat flingfoder av god kvalitet.
#4 - 30 maj 2004 21:17
Och vid den här årstiden kan du fånga pyttesmå vattenloppor så kan de simma i mat. Den håller sig levande och lägger sig inte på bottnen och möglar som annan mat, vattnet håller sig hur fint som helst.
#5 - 30 maj 2004 21:19
Hur fångar man vattenloppor?
#6 - 30 maj 2004 22:23
I akvarieaffärer säljer de finmaskiga håvar med långt skaft. Sedan är det bara att leta upp en lämplig ankdamm som är tillräckligt djup för att inte grisa ner håven. I rinnande vatten finns de nästan aldrig, i sjöar är de inte så många på sommaren, i övergödda ankdammar finns det alltid i mängder. Häll fångsten fram och tillbaka mellan ett par brukar för att bli av med de djur som inte verkar lämpliga.
#7 - 30 maj 2004 22:34
Såg nu att du skrivit en annan tråd om att de lekt igår. För att inte bli missförstådd så vill jag förtydliga att de vattenloppor man lättast fångar inte fungerar som förstafoder till små yngel, ynglen behöver närma sig guppy-yngelstorlek.
#8 - 30 maj 2004 22:49
Och nu har jag läst din utmärka lekbeskrivning på zoonen. Jag tycker du skall prova odla lite infusorier.
#9 - 31 maj 2004 00:38
Om ynglen klarar Artemia-nauplier (nykläckt Artemia), så fixar de unga Moina-vattenloppor. Det är japanska vattenloppor (även ibland kallad röda vattenloppor, eftersom de kan bli den färgen ibland). De är lätta att odla (man matar med vanlig blå torrgäst utspädd i lite vatten), och deras ungar är tom mindre än nykläckt Atemia. De lever i sötvatten, så de som inte fiskarna tar, de håller sig levandes och simmandes tills ynglen blir hungriga igen.
#10 - 31 maj 2004 06:09
Hur odlar man infusorier? Tack för alla svaren! =)
#11 - 31 maj 2004 09:48
Lägg ner lite torrt gräs eller torrt bananskal i en burk som du fyller med akvarievatten. Efter några dagar-en vecka blir vattnet grumligt. Sedan är det bara att hälla i lite. Men det är svårt att veta om kulturen fungerar eller om den börjar rutta.
#12 - 31 maj 2004 09:51
Ursprungligen skickat av jackson

...unga Moina-vattenloppor.

Har du några tips om var man får tag i en startkultur? Jag har letat lite och frågat i akvarieaffären utan att hitta några.
#13 - 31 maj 2004 10:02
Hej dgqlof !

Hör med någon akvarieförening i din närhet, någon medlem har säkert moina.
Lycka Till !
#14 - 31 maj 2004 19:09
Men liselotte,da[:-17]
Alt om foring finner du på min hjemmeside:
Hvordan du forer yngelen dag for dag, og hvordan du lager deg infusorier, som er et måste, dersom du vil ha en stor % andel av ynglene til å vokse opp, og husk du er den eneste for tiden som har Halfmoon, så du må få mange vakre bettaer :-)
mvh Svein
#15 - 1 juni 2004 05:27
Oj, oj det hade jag glömt! Tack svein! =) SKa ta en titt där på din hemsida. =)

Annons