ilzetas skrev:Låg fart på vattnet :) Fiskarna älskar det!
åheim skrev:Den ultimata avtappningen och påfyllningen av vatten får du om du sätter en aquaclear hylsa (lilla modellen) på slangen, ingen risk att suga med fisk eller riva upp botten när du fyller!
Ja se där, ytterligare en smart förbättring:Dhawkse skrev:Rekommenderas! Böjer du sedan till ett VP-rör så du kan hänga slangen över kanten blir vattenbytet otroligt smidigt.
Gardena kopplingen ska ligga inuti filterhylsan som du ser på bilderna i mitt förra inlägg! Jag använder aquaclears lilla hylsa och den finns att köpa lite var stanns men tex här: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filterpatronerfilterkuddar-aquaclear-c-49_32_48_147?osCsid=fa8ca8d6dbf6bd425193436712e51d06 :)Rodjer skrev:Var köper man en aquaclear hylsa ?
Passar den gardena koppling?
Paracheirodon axelrodi skrev:Jag kör med ett böjd VP-rör som sticker ner så pass långt i akvariet som jag vill ha vatten nivån vid vattenbyte, röret är säkrat med lite blå filtermatta som i sig är säkrat med ett buntband. Sen hänger jag ner röret och kopplar slangen till kranen och fyller upp slangen till jag märker att det inte är någon luft i slangen sen är det bara att stänga av och lägga ner slangen i badkaret och tömningen sköter sig själv :D När det e klart kör ja på med vatten igen och filtermattan gör då att jag slipper stora kratrar i botten och som sagt tidigare firrarna blir som galna när det blir x-tra ström i karet.
Vanish skrev:När du går från tömning till fyllning, är det något speciellt man ska tänka på så att man inte får vatten i hela badrummet? Tänker om du ska koppla på slangen så kan det väl fortsätta rinna? Fast det kanske inte är sånt sprut på det som jag tänker mig :p
Paracheirodon axelrodi skrev:Ja det är ju inte sånt tryck i slangen så det är bara och slå på den på kran å fylla på igen
Mumin skrev:Lyft slangen i badrummet över karets höjd så slutar det ju rinna ur slangen. Sen är det bara att koppla på den på kranen.
Vanish skrev:
Ja det är ju klart. Tror jag fick en liten brainfreeze när jag tänkte ;)
Paracheirodon axelrodi skrev:Ingen fara vi har alla lite otur när vi tänker ibland ;)
Mumin skrev:Lyft slangen i badrummet över karets höjd så slutar det ju rinna ur slangen. Sen är det bara att koppla på den på kranen.