Tips vid påfyllning av vatten

#1 - 5 september 2011 19:50
Har ett litet problem som jag tänkte att ni skulle kunna få lösa åt mig. Jag har en slang kopplad till duschen när jag fyller på karet vid vattenbyten. Slangen sitter fastklämd med en plastklämma och hänger ner i karet. Problemet är att sanden virvlar upp när jag vrider på vattnet. Finns det något jag kan sätta fast på slangen för att dela strålen? Jag har funderat lite men kommer inte riktigt på någon smart lösning.
#2 - 5 september 2011 19:52
jag klippte sönder en kökssvamp och satte för utblåset med buntband :)
#3 - 5 september 2011 20:00
en tallrik på botten som du riktar strålen på
#4 - 5 september 2011 20:41
Att ha strålen ovanför vattenytan hjälper lite (i motsats till att sticka ner slangen), sen så klart, lägre tryck i kranen. Annars kanske rikta den mot en sten eller rot, eller som hult87 sa, ta en tallrik.
#5 - 5 september 2011 21:01
tror det var bong som gjorde en 9+graders böj som han kopplade på slangen vid påfyllning, så vattnet strömmade längs med ytan.
#6 - 5 september 2011 21:33
Finns ju de som man använder när man kopplar vattenslangar u hus idag. De använder ju slangar i plast istället för kopparrör de kan du säkert få att passa på e gardena slang. Finns säkert på Alhsell eller liknande. Själv kör jag så lågt tryck så att det inte virvlar runt. Riktar det även mot mitt stenröse som jag har.
#7 - 6 september 2011 06:30
riktar mot en ruta.
#8 - 6 september 2011 06:40
Låg fart på vattnet :) Fiskarna älskar det!
#9 - 6 september 2011 06:47
Jag har kopplat på en vattningspistol och skruvat så den delar strålen, det hjælper lite men brukar æven rikta in mot ett stenrøse eller rot.
#10 - 6 september 2011 06:49
ilzetas skrev:
Låg fart på vattnet :) Fiskarna älskar det!

då tar det ju så lång tiiiiiiid. :P ne jag kör full kareta på kranen.
#11 - 6 september 2011 09:11
Den ultimata avtappningen och påfyllningen av vatten får du om du sätter en aquaclear hylsa (lilla modellen) på slangen, ingen risk att suga med fisk eller riva upp botten när du fyller!
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IM000564.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IM000563.jpg Sen är det bara att blåsa på med full patte:D
#12 - 6 september 2011 10:30
åheim skrev:
Den ultimata avtappningen och påfyllningen av vatten får du om du sätter en aquaclear hylsa (lilla modellen) på slangen, ingen risk att suga med fisk eller riva upp botten när du fyller!

Rekommenderas! Böjer du sedan till ett VP-rör så du kan hänga slangen över kanten blir vattenbytet otroligt smidigt.
#13 - 6 september 2011 11:14
hawkse skrev:
Rekommenderas! Böjer du sedan till ett VP-rör så du kan hänga slangen över kanten blir vattenbytet otroligt smidigt.
Ja se där, ytterligare en smart förbättring:D
#14 - 14 september 2011 09:37
Var köper man en aquaclear hylsa ?
Passar den gardena koppling?
#15 - 14 september 2011 10:07
Rodjer skrev:
Var köper man en aquaclear hylsa ?
Passar den gardena koppling?
Gardena kopplingen ska ligga inuti filterhylsan som du ser på bilderna i mitt förra inlägg! Jag använder aquaclears lilla hylsa och den finns att köpa lite var stanns men tex här: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filterpatronerfilterkuddar-aquaclear-c-49_32_48_147?osCsid=fa8ca8d6dbf6bd425193436712e51d06 :)
#16 - 16 september 2011 16:57
Jag kör med ett böjd VP-rör som sticker ner så pass långt i akvariet som jag vill ha vatten nivån vid vattenbyte, röret är säkrat med lite blå filtermatta som i sig är säkrat med ett buntband. Sen hänger jag ner röret och kopplar slangen till kranen och fyller upp slangen till jag märker att det inte är någon luft i slangen sen är det bara att stänga av och lägga ner slangen i badkaret och tömningen sköter sig själv :D När det e klart kör ja på med vatten igen och filtermattan gör då att jag slipper stora kratrar i botten och som sagt tidigare firrarna blir som galna när det blir x-tra ström i karet.
#17 - 16 september 2011 19:53
Paracheirodon axelrodi skrev:
Jag kör med ett böjd VP-rör som sticker ner så pass långt i akvariet som jag vill ha vatten nivån vid vattenbyte, röret är säkrat med lite blå filtermatta som i sig är säkrat med ett buntband. Sen hänger jag ner röret och kopplar slangen till kranen och fyller upp slangen till jag märker att det inte är någon luft i slangen sen är det bara att stänga av och lägga ner slangen i badkaret och tömningen sköter sig själv :D När det e klart kör ja på med vatten igen och filtermattan gör då att jag slipper stora kratrar i botten och som sagt tidigare firrarna blir som galna när det blir x-tra ström i karet.

När du går från tömning till fyllning, är det något speciellt man ska tänka på så att man inte får vatten i hela badrummet? Tänker om du ska koppla på slangen så kan det väl fortsätta rinna? Fast det kanske inte är sånt sprut på det som jag tänker mig :p
#18 - 16 september 2011 20:19
När jag FYLLER karet håller jag alltid i slangen, för en gång hängde jag den över kanten och gick ut i köket och kom på efter en stund vad jag höll på med, men först när jag hörde ett plaskande ljud från vardagsrummet...
#19 - 17 september 2011 07:14
Vanish skrev:
När du går från tömning till fyllning, är det något speciellt man ska tänka på så att man inte får vatten i hela badrummet? Tänker om du ska koppla på slangen så kan det väl fortsätta rinna? Fast det kanske inte är sånt sprut på det som jag tänker mig :p

Ja det är ju inte sånt tryck i slangen så det är bara och slå på den på kran å fylla på igen
#20 - 17 september 2011 08:24
Lyft slangen i badrummet över karets höjd så slutar det ju rinna ur slangen. Sen är det bara att koppla på den på kranen.
#21 - 17 september 2011 13:13
Ja det är ju inte sånt tryck i slangen så det är bara och slå på den på kran å fylla på igen

Okej, det va ju bra, för ska nog testa idag! ;)

Mumin skrev:
Lyft slangen i badrummet över karets höjd så slutar det ju rinna ur slangen. Sen är det bara att koppla på den på kranen.

Ja det är ju klart. Tror jag fick en liten brainfreeze när jag tänkte ;)
#22 - 19 september 2011 06:13
Vanish skrev:

Ja det är ju klart. Tror jag fick en liten brainfreeze när jag tänkte ;)

Ingen fara vi har alla lite otur när vi tänker ibland ;)
#23 - 19 september 2011 06:26
Ingen fara vi har alla lite otur när vi tänker ibland ;)

Haha ja, vissa lite oftare än andra bara ;)
#24 - 19 september 2011 07:11
Mumin skrev:

eller så låter man ju bara det suga ur karet tills vattenytan kommit till slangens ände. då slutar det ju rinna.

Annons