Tja!
Jag startar nu en tråd som jag tänkte att ni kunde skriva ner tips och tricks, och alla möjliga finesser man kan komma på inom akvaristik. Allt från små till stora :) Alltid roligare att göra det lite enklare för sig! :p
Rooster skrev:Ok, det verkar som att jag blir den förste som skriver i denna tråd :). Har väl inte så mkt finesser men ett enkelt gammalt beprövat knep som jag ibland använder mig av är att om man har en såndär äcklig vit/grön hinna på ytan som man inte blir av med, kan man enkelt suga upp den med vanligt hushållspapper. Funkar bra, är billigt och tar inte lång tid. För detta problem finns det ju oxå fiskar som delvis äter av en sånhär hinna, främst levandefödande tandkarpar såsom blackmolly och guppy.
Det finns flera tips kring detta ämne men ett "tips" om man vill förhindra/ få bukt med cyanobakterier (som beror på en obalans i karet mellan fosfor och kväve eg. för hög fosforhalt, vad jag har förstått), är att skaffa snabbväxande växter som konkurrerar med CB om näringen och ibland tillochmed slår ut CB helt! Ex. på snabbväxande växter och som funkar bra för detta ändamål är vattenpest och hornsärv mfl.
En annan grej, som kanske inte direkt är ett "tips" men som kan va nog så viktigt att tänka på är att vid transport av fisk, så använd hellre fler påsar än för få, i synnerhet om det är något större fiskar (förbrukar ju mer syre) och/eller fiskar med vassa/hårda/ömtåliga fenor/fenstrålar, i dessa fall kan det va tillrådligt att packa 1 fisk/påse. Sen att tejpa hörnen är ju ett annat beprövat trick som är bra och om man har tillgång till det såklart syrgas.
Det finns säkert många små knep som man ofta använder sig av men som man nu är så van vid så man kanske inte ser dem som "tricks å tips"...
hannesc skrev:håller med rooster om alla. jag brukar dock köra med tidnigspapper för att få bort proteinhinnan. men det funkar nog lika bra med hushållspapper.
tips på att tvätta sand.: halvfyll en spann. ner med duschmunstycket i botten o rör runt, låt vattnet stå o svämma över...låt stå ett tag med munstycket i botten. kom till baka o rör runt lite igen etc tills vattnet som svämmar över är klart:D
Christerhedberg skrev:Ah, har redan lärt mig något nytt :) Ett tips är ju också att ha mycket mer luft än vatten i påsen, då luft innehåller mycket mer syre än vad vattnet gör. Men varför tejpar man hörnen?
VisualDarkness skrev:Om man har problem med att ett längre innerfilter i ett mindre kar orsakar resonans mot glaset och därför låter som ånglok kan man göra såhär:
1. Ta bort alla fästen från filtret.
2. Gräv ner det någon centimeter i bottensanden/-gruset.
3.Ta och sätt lite hornsärv mellan övre delen av filtret och glaset.
Voila! Hornsärv dämpar vibrationer utmärkt!
VisualDarkness skrev:
2. Gräv ner det någon centimeter i bottensanden/-gruset.
RobFrazie skrev:Tips gällande vatten!&playnext_from=TL&videos=4fOaXMBDLjA&feature=grec" target="_blank">&playnext_from=TL&videos=4fOaXMBDLjA&feature=grec
(gäller kanske bara helt nya projekt)?
Men när man är klar med all inredning med växter, sten, grus osv...
Då är det bra att spreja allt så det blir lite blött, därefter lägger man tidningspapper över växter,stenar och grus, spreja även ner dessa så det blir lite blött.
Sedan tar du en slang eller vad du nu vill använda och har ett långsamt flöde på tidningspappret. när du fyllt upp ditt kar så är det bara att ta bort allt tidningspapper och karet ska vara rent och snyggt!
länk för mer instruktioner!
Christerhedberg skrev:Ah, har redan lärt mig något nytt :) Ett tips är ju också att ha mycket mer luft än vatten i påsen, då luft innehåller mycket mer syre än vad vattnet gör. Men varför tejpar man hörnen?
Christerhedberg skrev:Funkar säkert bra men lite jobbigt om man har ett större kan. Funkar ju också att lägga en tallrik på botten och tömma vattnet på den, så att vattentrycket utjämnas åt olika håll :)
RobFrazie skrev:Nej det ska inte vara så jobbigt om man har större kar. har sett klipp på detta oxå, är samma kille som gör det, Oliver Knott heter han!
Visst tallricksmodellen funkar oxå :D
NIC skrev:Jävligt smart!!!
Lär ta sin lilla tid men hey, det gör det att skölja möget också...
endymion skrev:Jo visst grejen är ju att ska man använda det i större skala får man ju bygga en egen makapär liknande en snabbtank till motorcyklar. Filmen gjorde jag mest för att visa principen.
endymion skrev:Hur man fyller på akvariesand i ett akvarium i drift utan att grumla vattnet." target="_blank">
hannesc skrev:så där gör jag med fast jag har kapat petflaskan.
tvättar sanden först. hivar jag sand i petflaskan o sen ner i karet. sanden sprutar ut myclet snabbare än på filmen då allt vatten i karet hjälpert till att trycka ut sanden.
fast som sagt jag tappar ju funkltionen med att fånga upp smutsen. så jag tvättar innan.
hannesc skrev:så där gör jag med fast jag har kapat petflaskan.
tvättar sanden först. hivar jag sand i petflaskan o sen ner i karet. sanden sprutar ut myclet snabbare än på filmen då allt vatten i karet hjälpert till att trycka ut sanden.
fast som sagt jag tappar ju funkltionen med att fånga upp smutsen. så jag tvättar innan.
hannesc skrev:tänker sno ett tips från Bong o Malawifiskens odlar tråd.
när man fyller på karet med slang så kan man böja till en bit PVC-rör o trä på påänden för att få vattnet att strömma längsmed ytan på karet istället för rakt ner då det ofta röjjer upp sand o inredning.
tyckte detta var en bra ide så jag ska nog ta o göra nått sånt :D
Rockdoll skrev:Jag vet inte, alla rutinerade kanske redan gör såhär, men jag har sett och hört folk som suger upp vattnet med munnen i slangen när de ska byta. Själv sätter jag bara änden mot utblåset från pumpen så att jag slipper riskera att få akvarievatten i munnen. Sen är det bara att låta det rinna ut :) Kanske beror på vad för sorts pump man har, men m,ed min funkar det alldeles utmärkt iaf.
joelvuo skrev:Låter jobbigt, man får ju ändå inte vatten i munnen när man suger i slangen, om man får det så suger man för länge för man ska ju bara starta häverteffekten.
Rockdoll skrev:Vad är det som är jobbigt? :S Nä, visst ska man egentligen inte få vatten i munnen, kanske mest jag bara som är lite nojjig för det. Sen har inte jag så lång slang heller så det går ganska fort när det väl runnit över kanten eller vad man ska säga.
VisualDarkness skrev:En gång lyckades jag med det, TVn distraherade. ;)
Dock så var vattnet knappast äckligt på något sätt.
Rockdoll skrev:Jag vet inte, alla rutinerade kanske redan gör såhär, men jag har sett och hört folk som suger upp vattnet med munnen i slangen när de ska byta. Själv sätter jag bara änden mot utblåset från pumpen så att jag slipper riskera att få akvarievatten i munnen. Sen är det bara att låta det rinna ut :) Kanske beror på vad för sorts pump man har, men m,ed min funkar det alldeles utmärkt iaf.
VisualDarkness skrev:En gång lyckades jag med det, TVn distraherade. ;)
Dock så var vattnet knappast äckligt på något sätt.
DAHLBERG skrev:En riktig akvarist ska ha fått minst en redig kallsup av gammalt akvarievatten med en eller två korvar! ;)
Åhåhåhåhåhåhåhåååå testa suga i dig vattnet och kladdet som samlas i en filterhörna i ett juwelkar :D DET är inte trevligt :p Sen är saltvatten inte kul heller pga smaken :D
RobFrazie skrev:Risken för att vi människor skulle få någon sjukdom av akvarie vatten måste väl ändå vara rätt liten?
Vi har ju aningen större och kraftigare imunförsvar som kan ta hand om det lilla vi råkar få i oss vid tömning?
DAHLBERG skrev:En riktig akvarist ska ha fått minst en redig kallsup av gammalt akvarievatten med en eller två korvar! ;)
Don Kiwin skrev:Fyller du karet med slangen kopplad direkt på blandaren börjar du med att fylla på vatten istället. När det slutat bubbla luft i karet stänger du av blandaren, lossar slangen och du har ett fint flöde.
Givetvis förutsätter det att hävertprincipen fungerar som den ska.
Don Kiwin skrev:Givetvis förutsätter det att hävertprincipen fungerar som den ska.
hannesc skrev:säger det igen...har man inte fått en kallsup är man inte en akvarist :P
haha
kändes som det var en krånglig lösning tycker jag. aså har man typ mellan 6-10 meter slang så ska man vara bra korkad om man lyckas få en kallsup. behöver ja bara suga till i en sekund o sen tar det typ 4 sek o sen rinner det som fasen
hannesc skrev:
kändes som det var en krånglig lösning tycker jag. aså har man typ mellan 6-10 meter slang så ska man vara bra korkad om man lyckas få en kallsup. behöver ja bara suga till i en sekund o sen tar det typ 4 sek o sen rinner det som fasen
Don Kiwin skrev:Fysiklagarna är ena jobbiga ena.
Går ju att bevisa det mesta med fysik. :) Går säkert bevisa att vatten kan rinna uppåt, bara man vill.
Don Kiwin skrev:Är inte av rädsla för kallsup som jag gör så utan för bekvämlighets skull.
Förvarar slangen på balkongen och vintertid blir det gärna ispropp i slangen. Jobbigt att få flöde då.... Smidigare att låta trycket i ledningen göra jobbet
fast du bör fylla slangen med vatten och skölja igenom den INNAN du stoppar ner den i karet, annars blåser du ur gammalt vatten som legat i slangen länge och kan innehålla gifter från slangen!Don Kiwin skrev:Fyller du karet med slangen kopplad direkt på blandaren börjar du med att fylla på vatten istället. När det slutat bubbla luft i karet stänger du av blandaren, lossar slangen och du har ett fint flöde.
Givetvis förutsätter det att hävertprincipen fungerar som den ska.
hannesc skrev:a jag har min slang i en garderob. inga isproppar :P man får helt enkelt använda det so är smidigast för en själv o vi har nog båda två de smidigaste lösningarna för oss. :)
åheim skrev:fast du bör fylla slangen med vatten och skölja igenom den INNAN du stoppar ner den i karet, annars blåser du ur gammalt vatten som legat i slangen länge och kan innehålla gifter från slangen!
VisualDarkness skrev:Apotekets sprutor är dock värdelösa enligt mig så jag köpte en hel låda 25ml "sprutor" på tradera. Vet inte ens var jag sa de överblivna från den kartongen. :p