Tips till Kjell om reportage !

#1 - 4 januari 2004 20:29
Kan ni inte göra nån liten grej om Zoopets server osv.
Vartifrån körs Zoopet m.m
Finns säkert flera än jag som tycker det skulle va kul med nån liten grej om detta.
Vore även kul att se lite siffror på antal besökare/dag hur mycke bandbredd som går åt osv.

Har kollat lite men hittat väldigt lite info om just "zoopet" och dess bakgrund. Eller är det jag som är blind?
#2 - 4 januari 2004 20:49
Vi kan väl ta det i denna tråden.

Zoopet finns idag hos www.fs-data.se
Siten finns på en Windows 2000 server och datat ligger på en mySQL-server som kör Unix.

När det gäller statistik har vi ett problem. Det är att det är för många som besöker oss. Jag har fått loggfilerna 1 dag i höst men den blev på 250 MB. Loggfiler skriver in en rad för varje objekt som tas hem. Har någon tips om en applikation som bara sparar sammaställningar och klarar av unika besökare får ni gärna maila mig.

Zoopet startades av mig och Kjell. I början skulle det bli en komplett djurportal och det var en komersiell satsning. Vi lade ner ett par år i utveckling innan vi lanserade siten. Idag är det som vilken privat hemsida som helst. I stället för att lägga ner driver vi den vidare fast med lägre ambitionsnivå.

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 januari 2004 20:54
Jag skrev rätt mycket om statistik förr som antal sidvisningar per dygn (varierar idag mellan 35.000-40.000) per dygn och antal inlägg i forumet (varierar idag mellan 300-400) men tappade väl själv intresset för att hålla koll på detta när vi helt gav upp ambitionerna att bygga ut sidan (gick inte att få ekonomi i det hela).
Faktum är t.o.m. att vi inte ens haft någon riktig statistik de senaste månaderna (kostade extra) men den lär nu vara igång igen.
Skall prata med Christian om detta och se om vi kan tota ihop något om intresse finns.
#4 - 4 januari 2004 20:57
Är alltid kul att se hur mycke folk som rör sig här osv.
Och det verkar vara rätt många.
Ni har alltså ingen egen burk som står nånstans?
Iofs är ju inte det helt gratis heller :)
#5 - 4 januari 2004 21:05
Christian Kjell.

Har ni funderat på att ta en medlems avgift eller dyl. Tror att många gladerligen lägger en slant för att sajten ska frodas och fortleva.

NB. Ganska många som surfar här besitter mycket IT kunskap. Tror säkert att folk hjälper till/tipsar på tekniska lösningar om behovet finns.

//Peter
#6 - 4 januari 2004 21:16
Vi har fått in en hel del förslag under hösten som vi inte hunnit ta tag i. Även en del tekniska förändringsförslag.

#7 - 4 januari 2004 21:20
Tar man betalt ställs det 100gr så höga krav det tål att tänkas på.
#8 - 4 januari 2004 21:23
Beror på hur man ser på saken. Det kan samtidigt innebära att man säkerställer fortlevnaden av en ypperligt bra sajt =)

Tycker kraven är ganska så höga idag....
#9 - 4 januari 2004 21:37
Jag är inte alls emot att betala en slant för att va med på Zoopet men jag har sett på andra sidor att kraven ökat nått enormt.
Folk kommer börja kräva bra mycke mer när man betalt för att få vara med osv.

Tycker du kraven är höga idag ja jisses vänta du bara *ler*
Kraven idag är ju ingenting, är väll ingen som kräver nått som det är idag eller?
Ställer folk verkligen så höga krav på Kjell och Christian idag?

Men kan man bara leva upp till dom kraven så visst kör på :)

#10 - 4 januari 2004 21:50
Jag har för mig att Fs data har en logg där man som admin kan gå in och kolla antal besökare per dag, vecka, månad. Jag är inte riktigt säker på om det är antalet besökare eller träffar man jag vet att man kan få mycket info om trafiken på siten.
#11 - 4 januari 2004 22:30
FSdata har tyvärr väldigt dåliga statistikprogram, trots att de skriver att de har det bästa på marknaden på sin sida.. vill man ha bra statistik får man ha koll på den själv =)
Och ja, jag har haft webbplats hos dem, så det är egen erfarenhet det bygger på...
#12 - 6 januari 2004 21:13
Jag bygger också en sida på en fs server men jag har inte några problem.
#13 - 6 januari 2004 22:54
Medlemsavgift skulle nog avskräcka många nytillkomna, men väl en möjlighet att donera pengar? Det skulle jag gladeligen kunna tänka mig att göra för att hålla sidan vid liv.
Det finns flera exempel på sidor som har denna funktion.
Ett annat alternativ är kanske att börja sälja saker, tex muggar och t-shirts med zoopet-tryck på, som ni har bra marginal på? :)

Bara idéer...

Mvh. Martin
#14 - 7 januari 2004 17:47
Jag tror inte på tanken att man skall behöva betala för att komma åt zoopet. En variant som därmed jag tror skulle kunna fungera är om man frivilligt har möjlighet att donera valfri summa, för att locka folk att donera skulle man kanske kunna få någon typ av indikering vid sitt namn i när man gör ett inlägg i formumet som visar att man stödjer zoopet ekonomiskt.
#15 - 7 januari 2004 18:21
Ni kan importera billiga Eheim filter o trycka Zoopet logga på o sälja dyrare [:)]
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 8 januari 2004 11:25
Lite fakta om Zoopet - har under de senaste dagarna kollat hur många inlägg som skrivs i Zoopets forum. Varje dygn så skrivs mer än 500 inlägg.

Har ni funderat på att ta en medlems avgift eller dyl. Tror att många gladerligen lägger en slant för att sajten ska frodas och fortleva.
Jag är inte alls emot att betala en slant för att va med på Zoopet men jag har sett på andra sidor att kraven ökat nått enormt. Folk kommer börja kräva bra mycke mer när man betalt för att få vara med osv.

Ja så är det och om man betalar för att läsa på zoopet så har man ju också all rätt att klaga, som det är nu så ser det rätt illa ut om man klagar på något som man fått gratis.

Ett annat alternativ är kanske att börja sälja saker, tex muggar och t-shirts med zoopet-tryck på, som ni har bra marginal på?

Av egen erfarenhet så vet jag att det är mycket svårt att tjäna pengar på detta, snarare brukar det inte ge någor överskott alls utan bara innebära merarbete.

Ni kan importera billiga Eheim filter o trycka Zoopet logga på o sälja dyrare

Vem vill betala mer för ett Eheim-filter bara för att det är en logga på och även om en del skulle vilka det så skulle merförtjänsten helt ätas upp av höga fraktkostnader.

#17 - 10 januari 2004 22:42
Man kan skaffa ett postgiro konto och de som vill kan skänka en slant dit. En bra idé kanske?

Annons