Tips till fler fiskar?

#1 - 28 maj 2004 11:09
Hej!

Mitt första akvarium, mitt första inlägg här! Kul att se så många engagerade samlade på en plats.

Tänkte värma upp lite med en ganska öppen fråga... det är så att jag (eller vi, min familj och jag) har skaffat vårat första akvarium. Nåja, vi fick överta allt utom vatten och fiskar från svärmor.

I går flyttade de första fiskarna in, 7 st Platys och det verkade gå bra, de lever än :) Nu undrar jag helt enkelt, vad skulle ni fortsätta med för fiskar? Att det blev Platys var på rekommendation av fiskaffären och att de verkade både enkla och trevliga.

Smaken är som baken men jag/vi är öppna för förslag och inspiration. Att gå in i en affär är visserligen inspirerande men eftersom jag inte vet vad jag kan/bör skaffa så känns det lite meningslöst även om man kan fråga. Kan bli lite stressigt att gå med en butiksanställd i hasorna, jag vill ta det i lugn och ro.

Akvariet är på 90 x 35 x 35 och knappa 100 liter. Vi är väl ute efter i första hand enkla fiskar att ta hand om eftersom det är första akvariet men det betyder inte att vi vill ha tråkiga fiskar :) Så medans våra Platys gör sig hemmastadda en vecka funderar jag/vi vidare på vad nästa inneboende blir. Vad tycker ni?
#2 - 28 maj 2004 11:20
Jag skulle fortsätta med någon slags bottenfisk - ett par malar till exempel. Bra för den eventuella mat som blir liggande på botten efter matningen, men också för att det är intressanta fiskar.
#3 - 28 maj 2004 11:50
Jepp... ett stim på sisådär 6 Corydoras skulle du nog ha... och kanske en Ancistrusmal som äter alger.

Du har hittat fiskarkivet här på Zoopet va? Sök på Corydoras och du får ganska många träffar... många sorter är dyra, men t ex C Palateus är ganska billig och tålig. Roliga små pellejönsar att ha i akvariet.... men bara om de är nog många, annars blir de skygga.

En förutsättning för Corydoras är att du inte har jättehårt vatten, det ser du på ditt vattenverks hemsida... värdet för kH, även pH är bra att kolla upp... Man kan även ta med sig lite vatten till djuraffären och få det kollat. En annan sak, ska du ha Corydoras kan du inte ha Black Molly eller andra fiskar som behöver salttillsats i vattnet, det tål inte Corydoras.
#4 - 28 maj 2004 12:01
Nanc: Black molly "måste" inte ha salt.

I princip dom ända fiskar som "måste" ha salt är Bräck och saltvattens fiskar.
#5 - 28 maj 2004 13:06
Jorgen.... jag vet att det går att hålla BM utan salt, men då blir de mera känsliga och Moriarty ville ju ha lätta fiskar. Många fiskar blir lättare att hålla om man kan ha lite salt i vattnet, men det är väl nästan att jämställa med doping :-)
#6 - 28 maj 2004 13:19
Några siamesiska algätare är ett alternativ till corydoras..

Varför inte skaffa nåt dvärgciklidpar?! Fjärilar t.ex. fina och lättskötta, leker gärna...

Ett palettciklidpar kan du ha oxå...

#7 - 28 maj 2004 13:22
Siamesiska algätare är alternativ till Ancistrusen isåfall, eftersom de i första hand äter alger. Corydoras äter foderrester på botten....
Siamesisk algätare blir 15 cm och arbetar bäst i grupp... de passar således inte så bra i ett 100 l akvarium.
#8 - 28 maj 2004 13:24
Mitt tips på relativt enkla fiskar, som dessutom är fina och livliga, är Svärdbärare. Speciellt de som är tvåfärgade med svarta svärd. Även vildformen som kallas grön svärdbärare är fin.
Och så håller jag med Nanc om att en Ancistrus [:-127] vore ett bra köp, för de är utmärkt "städpersonal". [^]
#9 - 28 maj 2004 13:43
Är verkligen Corydoras så bra att ha ihop med platy?
Jag har ingen erfarenhet av Corydoras så jag ger mig fort om någon säger emot mig, men här på zoopet står det att de ska ha 20-25 gradigt vatten (i alla fall den sorten Nanc föreslog), medan platy vill ha rätt så varmt vatten, 24-27 grader står det här. Jag har blivit rekommenderad att aldrig ha under 25 grader hos platy, för att de blir känsligare ju kallare vattnet är.
Mitt förslag är annars guramin. Jag har tre mosaikguramin (en hane och två honor) som funkat jättebra tillsammans med platy. De är väldigt lättskötta och i mitt tycke väldigt fina.
#10 - 28 maj 2004 14:44
När jag hade sällskapskar hade jag Corydoras med Platy och tempen låg på 25-26 grader. Mina Corydoras lekte och verkade må bra... men vem vet...
Sedan finns det ju olika sorters Corydoras... jag gjorde en snabb koll här på zoopet och fann maxtemp på 25-27 grader... just Paleatus var kanske ett dåligt förslag då, eftersom de har en maxtemp på 25 grader.
#11 - 28 maj 2004 14:45
Platy: Jag hra läst ur massor av böcker, dom flesta fakta är ganska lika varandra... utom platy: i vissa står det 20-25...i andra står det 25-28: Jag tror inte dom e så speciellt känsliga.

/Niklas
#12 - 28 maj 2004 14:46
Menar grader(celcius)...

/Niklas
#13 - 28 maj 2004 15:20
Jag skulle köra på någon form av små tetror och ancistrus, har en minivariant utan skägg i mitt 160 liters. Vad jag vet kan siamesiska algätare bli revirhävdande och det samma gäller ciklider, deffinitivt om de får för sig att leka, blir nog inte så roligt för platysarna att stå inklämda i ett hörn.
Men ciklider är i för sig spännande fiskar

MVH Andreas
#14 - 28 maj 2004 16:42
Wow, massor med tips. Jag skall ta fredagsglaset och gå igenom vad ni föreslagit i lugn och ro :) Fortsätt gärna komma med förslag! Jag har 25-26 grader i akvariet fn och som några av er var inne på, lättskött är ledordet. Jag tycker det är mycket inspirerande och spännande med akvariet och det sista jag vill är att satsa för högt bara för att tappa lusten.

Vad jag förstår så finns det många svar på samma fråga och om man lyckas eller inte beror på många faktorer (vissa mer uppenbara än andra). Vad jag då är inne på är att satsa på fiskar som ökar marginalerna men samtidigt ger mig en spännande introduktion till akvarieskötandet. Går det bra lär jag vilja höja ribban senare.

Vad jag däremot inte har är det tid att sitta och läsa i all sköns böcker (småbarn + heltidsstuderande fru!) så era tips, åsikter och erfarenheter är oerhört värdefulla. Och inte minst inspirerande!

Trevlig helg på er! :)

mvh Jens / Moriarty
#15 - 31 maj 2004 13:57
Om du har småbarn tycker jag att du ska välja (som de flesta andra säger): bottenlevande:Ancistrusmal, Pansarmalar kanske en Kuhlii-ål dessa är alla relativt lättskötta och mycket kul för barnen att titta på.
Men de kan vara lite skygga och de rör sig mest nära botten,så du behöver något mer att fylla ut karet med dvs. fiskar som rör sig i yt- och mellanskiktet: te.x. tetror.

Gå och titta i en zooaffär, skriv upp namnen på firrarna du tycker om och slå sedan upp dem här eller fråga de som jobbar på engång.

Jag gjorde misstaget att "förhasta" inköpen, tänkte inte på hur mycket jag fick plats med och köpte bara några få exemplar av varje art, även stimfiskar, trots att de mår bäst av att vara många + att det blir mycket finare så!!!

Så tänk efter först...
#16 - 4 juni 2004 12:32
Du skulle ju kunna köpa typ 3 malar elle nåt
#17 - 4 juni 2004 12:47
Om du skall ha en stimfisk som är mycket lättskött och i allafall hyffsad på att stimma så tycker jag att du skall välja zebrafisk framför tetror. Dom är billigare och mycket enkla. Det ryktas om folk som har odlat dom i dricksglas, men det kanske bara är en myt. Dom kommer också från lite hårdare vatten precis som dina molly. Jag vet inte om det finns någon.

Efterssom ditt akvarium inte är större så tycker jag inte att siameser är någon bra idé. Även om dom är lätta effektiva och trevliga så behöver dom mer plats. Någon nämnde att siameserna är revirskyddare, men det stämmer inte. Däremot så finns det en annan fisk som är väldigt lit siamensis som beter sig så.

Nu har du två asiatiska arter, tyvärr så går ju inte siamesisk algätare så du får nog leta efter någon bra sydamerikansk algätare. Jag skulle säga att vanlig ancistrusmal är en het kandidat, mycket enkla fiskar som är hyffsade på att äta alger. Dom är också ganska så enkelt att få yngel på. Ungar älskar yngel.

Någon sade kuhliål, det tycker jag är en bra idé. Dom är roliga och barn tycker att dom är roliga. Får du större akvarium någon gång så titta lite på praktbotia, ungefär som kuhli, men nästan ännu roligare om dom får gå i stim. Men inte i detta karet dom blir för stora.
Lycka till.
Magnus
#18 - 4 juni 2004 17:40
Ok! Jag håller på som bäst att kolla alla era förslag och jag är mycket inspirerad! Våra Platys lever och mår bra fortfarande så helt fel ute är jag i alla fall inte. :)
#19 - 4 juni 2004 18:04
Ett Palettciklidpar ger garanterat liv och rörelse.
Och säga vad man vill om Palettciklider, de är fina, tåliga och roliga att se på.

Sebrafisk är också en väldigt tålig fisk. Den ger också liv och rörelse.
#20 - 4 juni 2004 18:48
Palett ciklid.....Ett utmärkt förslag. Trevliga och lätta. De kan bli lite tuffa vid lek, men det klarar nog molly och zebra. De bara simmar undan.
MVH
Magnus
#21 - 6 juni 2004 10:37
Köp Slöjstjärtar/Guldfiskar och Kampfisk
#22 - 6 juni 2004 10:58
Hehe, vi köpte en kuhliål till "barnens" kar och har inte sett den sen dess. Den lever än vet jag eftersom jag s.a.s. grävde upp den när jag rengjorde botten senast, men barnen var mycket besvikna på den. Barn gillar levandefödande fiskar. Det är spännande att se ynglen växa och inte minst pedagogiskt korrekt ;D
#23 - 6 juni 2004 11:04
När det gäller sebrafiskar vill jag komma med en liten "varning".... En förutsättning är att man verkligen vill ha liv och rörelse... för de står inte stilla en sekund... på tok för stökiga för min smak...
#24 - 6 juni 2004 11:50
Håller med föregående skibenter om ancistrus som algätare. Ett gäng corydoras är också kul att ha, även om det inte äter alger.
Sebrafiskar är väldigt livliga och håller till mest vid ytan, medan malar håller till vid botten och platy lite överallt. Kan bli ett intressant akvarium.
Jag tycker inte att du ska köpa fler fiskar än så, dvs 1-2 ancistrus, 6-8 corydoras och kanske 10-15 sebra fiskar till dina 7(?) platys. Man vill inte överbefolka karet.

Sedan är det en bra idé att som någon skrev kolla upp vattenvärdena. De fiskarna jag och andra skrivit om ovan är inte så känsliga, utan klarar sig bra i de flesta städers kranvatten, men beter sig fiskarna underligt kan det hjälpa mycket för att ta reda på vad som är fel. Ett nitrittest är också väldigt bra att ha, för att ha koll på nitriten, speciellt i början. Testerna är inte dyra och gör att man känner sig lugnare [:)]

Försök även ta dig lite tid att sätta dig in i hobbyn i allmänhet, tex bara genom att läsa igenom den här sidan, främst forumet. Det ger otroligt mycket!

Lycka till!
Mvh. Martin

Annons