Tips till ett 180 L

#1 - 10 januari 2008 20:23
Hejsan, Jag har haft mitt 180 L kar i ett år nästa månad ungefär.. Men har inte haft fiskar i akvariumet i sen två månader.Sålde alla fiskar då jag tröttna på att dom åt på mina växter, Så jag lät akvariumet stå i två månader och växterna har nu växt ut och blivit fina igen.

Jag har allt i akvariumet + att det är nystädat och inrett!
Nu vill jag gärna ha lite tips om vad för fiskar jag skulle kunna ha? :) Det skulle vart trevligt med ett familjekar med trevliga fiskar. Har aldrig haft det... Alla fiskar jag har haft har aldrig vart snälla mot varandra eller mot växterna. Börjar tröttna på det nu!

MVH Marcus :D
#2 - 10 januari 2008 22:00
[COLOR=blue]Vad är det inrett med? Vad är pH-värdet? Är det något spciellt du vill inrikta dig mot eller ska det bara vara ett sällskaps-kar med fina fiskar och färger?[/COLOR]

[COLOR=blue]I ett 180l kan du ändå ha en del fisk i. Tetror, Guppys, Svärdbärare, [/COLOR][COLOR=blue]Dvärgciklider (Apistogramma), Snäcklekare från Tanganyika sjön (Lamprologus Multifasciatus), Guramis, vissa malar bl.a. Ancistrus mm. [/COLOR]

[COLOR=blue]Titta lite i artbeskrivningarna och kolla lite vad som passar i ditt kar och se om det är något som du faller för.[/COLOR]
#3 - 10 januari 2008 22:17
Det är inrett med stora växter som har väldigt stora blad, Olika stenar/rötter och sen småsten, Jag har kollat runt på artbeskrivningarna och såg att Endlers och Platy passade in i mitt kar, Så jag har tänkt mig skaffa mig några såna till att börja med :)

Men sen har jag tänkt att ha någon mal som håller rent i akvariumet, Kanske någon Ancistrus.. Eller det kanske finns nån enklare mal? Har hållt på med akvarium rätt länge men under den tiden har jag endast odlat olika levanfödare och hållt på med olika amfibrer. Så är inte så insatt i malar osv..!
#4 - 10 januari 2008 22:23
Det är inrett med stora växter som har väldigt stora blad, Olika stenar/rötter och sen småsten, Jag har kollat runt på artbeskrivningarna och såg att Endlers och Platy passade in i mitt kar, Så jag har tänkt mig skaffa mig några såna till att börja med :)

Men sen har jag tänkt att ha någon mal som håller rent i akvariumet, Kanske någon Ancistrus.. Eller det kanske finns nån enklare mal? Har hållt på med akvarium rätt länge men under den tiden har jag endast odlat olika levanfödare och hållt på med olika amfibrer. Så är inte så insatt i malar osv..!

[COLOR=blue]Ancistrus går väl som en av de enklaste. Jag har aldrig lyckats ta död på en och den jag har har nu har varit med om mycket:p[:o]. Först ett 63L "blandat, sedan ett 222L "blandat", sedan ett 222L Tanganyika och sist men inte minst ett 63L SA. De är ganska kraftiga kontraster och hon mår jätte-bra idag. Har heller aldrig haft en enda sjukdom. Satsa på en sådan du.[/COLOR]
#5 - 10 januari 2008 22:29
Okej, Tack för tipset ska kolla på en sån :)
#6 - 11 januari 2008 09:19
Mina ancistrus åt på mina växter. Så om du vill ha fina växter ska du inte ha ancistrus.
#7 - 11 januari 2008 09:26
Om du är osäker på vilken typ av växter du har så kan du prova med att ta en bild på ditt akvarie som du sen lägger upp och länkar till allmän beskådan, vem vet du kanske får en mängd med bra tips!
#8 - 11 januari 2008 09:36
Jag har tänkt ta kort fast lite senare :), Okej växterna jag har är rätt stora med långa och tjocka blad och jag vill inte att dom ska ätas upp!! Finns det inte nån mal som är vänligare mot växterna?
#9 - 11 januari 2008 09:46
Mina ancistrus har aldrig någonsin skadat en växt. Men när de gått i karet en tid så har de slut på föda och man måste då "stödmata". Gör man inte det, så får man nog räkna med att en och annan växt går till himlen.. För mat behöver de ju.
#10 - 11 januari 2008 09:46
Jag har växter som liknar Aponogeton boivinianus bara det att mina blad på växterna är raka och inte så vågiga som dom på bilden. Sen är mina växter större än den på bilden! Har 4a såna plantor två stora och två lite mindre.
#11 - 11 januari 2008 09:59
För tillfället låter jag en 230+ hord L144a yngel tugga i sig min skog av svärdsplantor, let them chew I say!
#12 - 11 januari 2008 10:07
Jag kan få en fullvuxen Ancistrus albino/guld av en bekant gratis, Men vill ju behålla mina växter fina och hela Hmm.. !!
#13 - 11 januari 2008 12:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Som sagt så beror det på vad det är för växter. Ancistrusar gnager gärna på bl. a svärdsplantor, medans många andra växter får vara ifred.[/COLOR][/FONT]
#14 - 11 januari 2008 12:47
Jag såg just nu att det är svärdplantor jag har, Nåt annat tips på någon trevlig mal?
#15 - 11 januari 2008 15:02
Gå vidare med denna tråd genom att be om råd för andra fiskar. Är du säker på att du vill ha malar så rekomenderar jag att du öppnar en tråd om detta i maltopicen. Där lär du få betydligt bättre tips, skriv också att du vill ha en som inte rör växter.

kan säga att malar som tex L114 (köttätare) aldrig rör växter :) sen finns det andra typer av malar som inte har samma form som den "typiska" malen men som endå rengör karet.
#16 - 11 januari 2008 16:48
Okej, Tack för svaren :)
#17 - 14 januari 2008 11:37
Min Ancistrusar har inte rört minna svärdplantor och jag har två stora och finna.
Har haft dom rätt länge nu och min Ancistrusar med. Han äter algtabletten jag ger honom och inga växter. Vilket gör mig väldigt nöjd. Efter som att ni säger att dom äter växter.

Annons