[QUOTE=Paddy;1557099]Det stämmer, apelsinciklider (N.leleupi) är en väldigt aggressiv tanganyikaciklid, inte bara inom den egna arten utan även mot andra arter. När du säger testpiloter menar du då att det bara är där tillfälligt för att se hur karet fungerar med fisk i, eller är tanken att de ska bo där för jämnan? Om fallet är det senare nämnda kan det ju dock begränsa antalet av övriga arter/individer i akvariet.
När jag var nybörjare med Tanganyika körde jag jag tre arter i ett 340 literskar, dessa tre arter var A.calvus, L.multifasciatus och J.ornatus. Anser fortfarande att dessa är väldigt nybörjarvänliga och relativt lättskötta, samtidigt som de både vackra och intressanta (hurvida Calvusen är vacker eller inte kan diskuteras, men låt säga att den är vacker på ett "fult" sätt).
Senare när jag skaffade ytterligare ett tanganyikakar, det också på 340 liter, fick det flytta in bland annat L.caudopunctatus, C.leptosoma, L.brevis och N.leleupi, dessa är också fantastiska!
Lycka till![/QUOTE]
Tack för svaret!
Nu har jag dock _precis_ kommit hel från Nol och handlat lite fiskar ;)
Han tipsade om lite olika och så bad jag honom skriva ner namnen på dom så att jag kunde kolla upp dom ännu mer när jag kom hem.
Dock så hittar jag ingen utav dessa namn här på zoopet (något jag sällan gör efter han skriver ner namn). Kanske för att jag inte ser helt vad han skrivit men hur som helst. Du kanske vet vilka namn dom står under här?
Det som han skrev var:
Altolamprologus calvus, Black Zaire 4st
Lepidiolamprologus, Hequi, 2st
Lamprologus brevis, chimba 2st
Caudopunctatus yellow fin, kapampa 2st