Tips till en nybörjare på Tangayikaciklider?

#1 - 22 november 2011 21:49
Jag har dratt igång mitt tredje kar nu och tänkte köra t-ciklider. Det är ett juwel 240l med fluval 405 ytterfilter.

Som testpiloter köpte jag ett gäng apelsinciklider. Läste att dom är väldigt aggressiva så det kanske var dumt (?)

Är lite sugen på några snäcklekare och någon annan substratruvare kanske, har sett många olika fina med stora randiga hanar.

Ska till Nol imorrn och se vad Kent har hemma med men tar gärna emot lite tip och råd inför detta med fiskval.
#2 - 23 november 2011 17:04
Det stämmer, apelsinciklider (N.leleupi) är en väldigt aggressiv tanganyikaciklid, inte bara inom den egna arten utan även mot andra arter. När du säger testpiloter menar du då att det bara är där tillfälligt för att se hur karet fungerar med fisk i, eller är tanken att de ska bo där för jämnan? Om fallet är det senare nämnda kan det ju dock begränsa antalet av övriga arter/individer i akvariet.

När jag var nybörjare med Tanganyika körde jag jag tre arter i ett 340 literskar, dessa tre arter var A.calvus, L.multifasciatus och J.ornatus. Anser fortfarande att dessa är väldigt nybörjarvänliga och relativt lättskötta, samtidigt som de både vackra och intressanta (hurvida Calvusen är vacker eller inte kan diskuteras, men låt säga att den är vacker på ett "fult" sätt).

Senare när jag skaffade ytterligare ett tanganyikakar, det också på 340 liter, fick det flytta in bland annat L.caudopunctatus, C.leptosoma, L.brevis och N.leleupi, dessa är också fantastiska!

Lycka till!
#3 - 23 november 2011 17:18
[QUOTE=Paddy;1557099]Det stämmer, apelsinciklider (N.leleupi) är en väldigt aggressiv tanganyikaciklid, inte bara inom den egna arten utan även mot andra arter. När du säger testpiloter menar du då att det bara är där tillfälligt för att se hur karet fungerar med fisk i, eller är tanken att de ska bo där för jämnan? Om fallet är det senare nämnda kan det ju dock begränsa antalet av övriga arter/individer i akvariet.

När jag var nybörjare med Tanganyika körde jag jag tre arter i ett 340 literskar, dessa tre arter var A.calvus, L.multifasciatus och J.ornatus. Anser fortfarande att dessa är väldigt nybörjarvänliga och relativt lättskötta, samtidigt som de både vackra och intressanta (hurvida Calvusen är vacker eller inte kan diskuteras, men låt säga att den är vacker på ett "fult" sätt).

Senare när jag skaffade ytterligare ett tanganyikakar, det också på 340 liter, fick det flytta in bland annat L.caudopunctatus, C.leptosoma, L.brevis och N.leleupi, dessa är också fantastiska!

Lycka till![/QUOTE]

Tack för svaret!

Nu har jag dock _precis_ kommit hel från Nol och handlat lite fiskar ;)

Han tipsade om lite olika och så bad jag honom skriva ner namnen på dom så att jag kunde kolla upp dom ännu mer när jag kom hem.

Dock så hittar jag ingen utav dessa namn här på zoopet (något jag sällan gör efter han skriver ner namn). Kanske för att jag inte ser helt vad han skrivit men hur som helst. Du kanske vet vilka namn dom står under här?

Det som han skrev var:

Altolamprologus calvus, Black Zaire 4st

Lepidiolamprologus, Hequi, 2st

Lamprologus brevis, chimba 2st

Caudopunctatus yellow fin, kapampa 2st
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 november 2011 17:29
Nja - det är nog främst du som är dålig på att söka;)
Måhända kanske inte rätt population i alla fallen - men info gäller i alla fall

Altolamprologus calvus
, Black Zaire 4st

Caudopunctatus yellow fin, kapampa 2st
#5 - 23 november 2011 17:31
[QUOTE=Kjell Fohrman;1557107]Nja - det är nog främst du som är dålig på att söka;)
Måhända kanske inte rätt population i alla fallen - men info gäller i alla fall

Altolamprologus calvus
, Black Zaire 4st

Caudopunctatus yellow fin, kapampa 2st[/QUOTE]

Ah, tack så mycket! :)
#6 - 23 november 2011 18:07
[QUOTE=icehacker;1557104]
Det som han skrev var:

Altolamprologus calvus, Black Zaire 4st

Caudopunctatus yellow fin, kapampa 2st[/QUOTE]

Yup, låter väl hyfsat förutom Lep.hequi. Lepidiolamprologus över huvud taget skulle jag vara väldigt försiktigt med att ge mig på som nybörjare. Nu är ju ditt akvarium förvisso relativt stort så ett par stycken skulle eventuellt fungera men det är nog tyvärr lite av en chansning skulle jag vilja påstå. Den är extremt aggressiv och revirhävdande, speciellt under leken. Men med tillräckligt mycket gömställen för övriga fiskar och en hel drös med snäckskal kan det som sagt funka.

Om du nu trots allt bestämmer dig för att ha just den arten är mitt råd att dela in akvariet i två "halvor", ena sidan en sandbotten med snäckskal och i på motsatta sida ett stenröse för övriga substratruvare.

Skulle vilja tillägga en liten parantes. Jag förstår inte hur mr. Kent tänker när han rekommenderar två snäckskalslekare i samma burk, varav en är extremt aggressiv - kan dock ha fel. Rätta mig nån i så fall.
#7 - 23 november 2011 18:41
[QUOTE=Paddy;1557112]Yup, låter väl hyfsat förutom Lep.hequi. Lepidiolamprologus över huvud taget skulle jag vara väldigt försiktigt med att ge mig på som nybörjare. Nu är ju ditt akvarium förvisso relativt stort så ett par stycken skulle eventuellt fungera men det är nog tyvärr lite av en chansning skulle jag vilja påstå. Den är extremt aggressiv och revirhävdande, speciellt under leken. Men med tillräckligt mycket gömställen för övriga fiskar och en hel drös med snäckskal kan det som sagt funka.

Om du nu trots allt bestämmer dig för att ha just den arten är mitt råd att dela in akvariet i två "halvor", ena sidan en sandbotten med snäckskal och i på motsatta sida ett stenröse för övriga substratruvare.

Skulle vilja tillägga en liten parantes. Jag förstår inte hur mr. Kent tänker när han rekommenderar två snäckskalslekare i samma burk, varav en är extremt aggressiv - kan dock ha fel. Rätta mig nån i så fall.[/QUOTE]

Jo, dom var ju ganska så stora också så ser att dom biter efter andra fiskar som simmar förbi den hålan som dom lagt beslag på. Stora munnar har dom med :S

Lägger ut lite bildeer på karet med så kan du se hur jag möblerat. Nu ligger det 10 snäckor lite sporadiskt nergrävda i sanden på framsidan och så är det ett stenröse på var sida och i mitten är det en BTN-modul som sticker upp ur sanden

[ATTACH=CONFIG]49491[/ATTACH].[ATTACH=CONFIG]49490[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49492[/ATTACH]
#8 - 23 november 2011 18:53
Tycker det ser mycket bra ut :) Köpte du de arterna som Kent skrev ned?

Växter i riftsjöakvarier är en smaksak, men det är dock inte naturligt - inte för att fiskarna bryr sig men... Har själv aldrig använt mig av växter i något av mina tanganyikaakvarier. I övrigt måste jag säga att du har lyckats grymt bra med planeringen av inredningen i karet, ser ut som du lyckats få en bit Tanganyikasjö i ditt vardagsrum!
#9 - 23 november 2011 19:17
[QUOTE=Paddy;1557122]Tycker det ser mycket bra ut :) Köpte du de arterna som Kent skrev ned?

Växter i riftsjöakvarier är en smaksak, men det är dock inte naturligt - inte för att fiskarna bryr sig men... Har själv aldrig använt mig av växter i något av mina tanganyikaakvarier. I övrigt måste jag säga att du har lyckats grymt bra med planeringen av inredningen i karet, ser ut som du lyckats få en bit Tanganyikasjö i ditt vardagsrum![/QUOTE]

Tackar :)

Jo, köpte de arter och antal som jag skrev och så hade jag ju lelelupisarna sen innan då. Så får vi väl hoppas att det inte blir blodbad här.
Men växterna har jag funderat på att droppa också. Så det bara är ren sten och klippor bara. Plockade stenen i ett gammalt gammalt gatustens-sprängröse. Dom flöt ihop bra med bakgrunden också plus att jag slipper lägga flera tusen på sten ;)
#10 - 23 november 2011 19:55
[QUOTE=icehacker;1557130]Tackar :)

Jo, köpte de arter och antal som jag skrev och så hade jag ju lelelupisarna sen innan då. Så får vi väl hoppas att det inte blir blodbad här.
Men växterna har jag funderat på att droppa också. Så det bara är ren sten och klippor bara. Plockade stenen i ett gammalt gammalt gatustens-sprängröse. Dom flöt ihop bra med bakgrunden också plus att jag slipper lägga flera tusen på sten ;)[/QUOTE]
Nej hoppas verkligen inte det blir ett blodbad. Men den så omtalade Kent vet säkert vad han pratar om! Ingen rök utan eld eller vad man brukar säga... Skulle det trots allt bli problem är det ju bara lämna tillbaka bråkstakarna.
:)

Och visst är det snyggt med vanlig natursten, snyggt och sparsamt! Gratis är gott. Har själv kört med natursten som jag hittat vid sjöar och tycker det ser mycket naturligare och rent av finare ut.
Ha det bra!
#11 - 23 november 2011 20:55
[QUOTE=Paddy;1557151]Nej hoppas verkligen inte det blir ett blodbad. Men den så omtalade Kent vet säkert vad han pratar om! Ingen rök utan eld eller vad man brukar säga... Skulle det trots allt bli problem är det ju bara lämna tillbaka bråkstakarna.

Och visst är det snyggt med vanlig natursten, snyggt och sparsamt! Gratis är gott. Har själv kört med natursten som jag hittat vid sjöar och tycker det ser mycket naturligare och rent av finare ut.
Ha det bra![/QUOTE]

Jo fast i mitt 450 kör jag bara med vit hålsten och vit slimline bak till malawisarna, det är också ruskigt fint men kul att köra olika biotoper med olika utseende i karen med tycker jag :P

Tack för dina svar i alla fall så får vi se om jag uppdaterar tråden kanske i framtiden.
#12 - 23 november 2011 21:16
[QUOTE=Paddy;1557151]Nej hoppas verkligen inte det blir ett blodbad. Men den så omtalade Kent vet säkert vad han pratar om! Ingen rök utan eld eller vad man brukar säga... Skulle det trots allt bli problem är det ju bara lämna tillbaka bråkstakarna.

Ha det bra![/QUOTE]

Men tycker du att jag kanske skulle lägga all sten i ett jätteröse på vänster sida och bara ha grus och snäckor på andra halvan?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 23 november 2011 21:39
[QUOTE=Paddy;1557122]Växter i riftsjöakvarier är en smaksak, men det är dock inte naturligt [/QUOTE]
Nja, naturligt och naturligt: Det är väl lika vanligt med växter i Tanganayiksjön som det är i Sydamerikas floder;)
#14 - 24 november 2011 14:49
[QUOTE=Kjell Fohrman;1557182]Nja, naturligt och naturligt: Det är väl lika vanligt med växter i Tanganayiksjön som det är i Sydamerikas floder;)[/QUOTE]
Jo, frågan är bara om den biologiska mångfalden är lika stor i T som i S och om cikliderna ifråga lever sina liv i de varmare och därmed bevuxna vikarna i sjön - vilket långt ifrån alla gör - skulle med ganska stor säkerhet kunna påstå att 9 av 10 arter normalt inte lever bland växter i naturen. Och ännu färre av de vildfångade fiskarna i handeln. Så visst är växter naturligt i Tanganyikasjön - men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är naturligt i de områdena cikliderna lever.

;)
#15 - 24 november 2011 14:52
[QUOTE=icehacker;1557172]Men tycker du att jag kanske skulle lägga all sten i ett jätteröse på vänster sida och bara ha grus och snäckor på andra halvan?[/QUOTE]
Tycker och tycker... jag kan bara ge dig förslag, men om jag var du skulle jag nog göra något i den stilen - i alla fall med tanke på de arterna du har just nu. Men gör ingenting i onödan bara, om du själv inte vill det förstås, om det skulle visa sig fungera bra med det upplägget av inredningen du har nu finns det ju ingen anledning att möblera om, men i fall du skulle få problem är det värt att försöka "begränsa" fiskarnas revir lite grann.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 24 november 2011 15:12
[QUOTE=Paddy;1557297]
Så visst är växter naturligt i Tanganyikasjön - men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är naturligt i de områdena cikliderna lever.

;)[/QUOTE]
Helt rätt - men det gäller ju i minst samma utsträckning också för Sydamerika;)

Så kontentan är bara - vill man ha växter så är det OK. Fiskarna (varken tanganyika eller SA) tar skada av dom - snarare tvärtom eftersom de fungerera som filter.
#17 - 24 november 2011 15:25
[QUOTE=Kjell Fohrman;1557310]Helt rätt - men det gäller ju i minst samma utsträckning också för Sydamerika;)

Så kontentan är bara - vill man ha växter så är det OK. Fiskarna (varken tanganyika eller SA) tar skada av dom - snarare tvärtom eftersom de fungerera som filter.[/QUOTE]
Kan mycket väl tänka mig att det gäller för Sydamerika också (dock har jag inte så stor erfarenhet av S) men det är en annan story ;)

Som sagt, inga fiskar tar ju direkt skada av växter men vill man hårddra naturtrogenheten skulle jag personligen ändå inte vilja ha växter i ett tanganyikakar - men alla har ju olika smak.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 24 november 2011 15:29
[QUOTE=Paddy;1557316]Som sagt, inga fiskar tar ju direkt skada av växter men vill man hårddra naturtrogenheten skulle jag personligen ändå inte vilja ha växter i ett tanganyikakar - men alla har ju olika smak.[/QUOTE]
Kanske inte jag heller;)
Men det är är ju till syvende och sist en smakfråga och var och en har sin smak:D
#19 - 24 november 2011 19:56

Ha det bra![/QUOTE]

Jag har ett par Synodontis nigrita och ett par av (.. den som ser likadan fast vit och svartprickig från Tanganyika?), som jag funderar på att släppa ner. Dock undrar jag om dessa komma snaska i sig äggen från snäckorna eller klarar snäcklekarna vakta bona från dessa tro?
#20 - 24 november 2011 22:04
[QUOTE=icehacker;1557120]

[ATTACH=CONFIG]49491[/ATTACH].[ATTACH=CONFIG]49490[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49492[/ATTACH][/QUOTE]As snyggt!!! härligt naturligt intryck, å rör för gudsskull inte stenarna, de ligger perfekt;) flytväxterna gör nytta i ditt kar genom att dämpa ljuset, Jag tycker nämligen att alla tanganyika ska belysas sparsamt och inte se ut som ett solarium[8D] jag tycker till och med att du ska ha ännu mer dämpad belysning[:-175]
#21 - 24 november 2011 22:10
[QUOTE=åheim;1557440]As snyggt!!! härligt naturligt intryck, å rör för gudsskull inte stenarna, de ligger perfekt;) flytväxterna gör nytta i ditt kar genom att dämpa ljuset, Jag tycker nämligen att alla tanganyika ska belysas sparsamt och inte se ut som ett solarium[8D] jag tycker till och med att du ska ha ännu mer dämpad belysning[:-175][/QUOTE]

Tackar :P Då får ja väl hålla i mina ivriga fingrar lite då, kan ju hålla på med stenrös i timmar utan att bli nöjd. Men ang. flytväxterna så var det lite så jag tänkte, att det kan gott va täckt av dom på ytan så det blir lite dunklare så. Ska ta bort dom andra kanske iofs.

Men vad tycker du om att slänga i dom malarna?
#22 - 24 november 2011 22:18
Synodontis petricola heter den andra
#23 - 25 november 2011 08:59
[QUOTE=icehacker;1557444]Men vad tycker du om att slänga i dom malarna?[/QUOTE]
S.petricola och nigrita är mycket riktigt tanganyikamalar och ett perfekt sällskap till både Tanganyika- och Malawiciklider. Men eftersom du redan har fyra arter i ditt 240 literskar vet jag inte om det är en så bra idé att befolka det ännu mer.

[QUOTE=åheim;1557440]As snyggt!!! härligt naturligt intryck, å rör för gudsskull inte stenarna, de ligger perfekt;) flytväxterna gör nytta i ditt kar genom att dämpa ljuset, Jag tycker nämligen att alla tanganyika ska belysas sparsamt och inte se ut som ett solarium[8D] jag tycker till och med att du ska ha ännu mer dämpad belysning[:-175][/QUOTE]
Håller helt med dig om belysningen, afrikanska ciklider gör sig absolut bättre i dämpad belysning - men att skaffa flytväxter bara för att få ned ljusnivån är att gå över ån efter vatten. Det blir både en naturligare tanangyikamiljö och billigare att skaffa ett par klenare lysrör istället.
#24 - 25 november 2011 12:35
[QUOTE=Paddy;1557529]S.petricola och nigrita är mycket riktigt tanganyikamalar och ett perfekt sällskap till både Tanganyika- och Malawiciklider. Men eftersom du redan har fyra arter i ditt 240 literskar vet jag inte om det är en så bra idé att befolka det ännu mer.

Håller helt med dig om belysningen, afrikanska ciklider gör sig absolut bättre i dämpad belysning - men att skaffa flytväxter bara för att få ned ljusnivån är att gå över ån efter vatten. Det blir både en naturligare tanangyikamiljö och billigare att skaffa ett par klenare lysrör istället.[/QUOTE]

Billigare blir de inte eftersom jag redan har dessa lysrör samt en massa flytväxter :P

Men ang. malarna så undrade jag mest hurvida dom kommer gå in i snäckorna och käka rom etc eller om de fiskar jag har redan kommer försvara sig mot malarna?
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 25 november 2011 12:49
Synodontis är bra på att sno ciklidyngel, men några yngel klarar sig alltid
#26 - 25 november 2011 12:55
[QUOTE=icehacker;1557575]Billigare blir de inte eftersom jag redan har dessa lysrör samt en massa flytväxter :P[/QUOTE]
Hehe det har du rätt i! Fel av mig - vet inte hur jag tänkte där ;) Billigare blir det i alla fall på det viset att klenare rör drar mindre el.

[QUOTE=icehacker;1557575]Men ang. malarna så undrade jag mest hurvida dom kommer gå in i snäckorna och käka rom etc eller om de fiskar jag har redan kommer försvara sig mot malarna?[/QUOTE]
Ganska svårt att svara på. Ett som är säkert är i alla fall att malen till viss del kommer hämma de andra fiskarnas lek - delvis genom att käka yngel, även om cikliderna kommer göra sitt bästa för att hålla malen på avstånd. Men ett och annat ägg kommer oundvikligen att ätas upp, även om cikliderna kommer göra sitt yttersta för att hålla malen på avstånd får du räkna med att lite rom kommer försvinner i obevakade ögonblick.

Men vet inte om det är en bra idé med fler arter i ditt nuvarande akvarium.
Ha det bra!
#27 - 25 november 2011 13:58
[QUOTE=Paddy;1557579]Hehe det har du rätt i! Fel av mig - vet inte hur jag tänkte där ;) Billigare blir det i alla fall på det viset att klenare rör drar mindre el.

Ganska svårt att svara på. Ett som är säkert är i alla fall att malen till viss del kommer hämma de andra fiskarnas lek - delvis genom att käka yngel, även om cikliderna kommer göra sitt bästa för att hålla malen på avstånd. Men ett och annat ägg kommer oundvikligen att ätas upp, även om cikliderna kommer göra sitt yttersta för att hålla malen på avstånd får du räkna med att lite rom kommer försvinner i obevakade ögonblick.

Men vet inte om det är en bra idé med fler arter i ditt nuvarande akvarium.
Ha det bra![/QUOTE]

Okej men då får jag lura lite på det, har ju redan 5 arter nu plus en ancistrus som får gå bakom BTN-bakgrunden.

Annons