Tips till en gröngöling :D

#1 - 8 maj 2006 17:56
Har precis hittat hit och har gått i tankar på att köpa ett akvarium så varför inte fråga proffsen. Jag har tänkt att köpa ett 150l akvarium eller 110l. Fiskarna jag är sugna på är neontetra, tigerbarb, pansarmal och guppys. Mina frågor är följande:

1. Går de här fiskarna bra ihop?
2. vad ska jag tänka på när jag köper allt det här?
3. Hur många av varje ska jag ha?
4. Är detta en bra grund för en nybörjare??
5. Vilka akvarium är bra?? Välvda vanliga?? etc
#2 - 8 maj 2006 18:55
Tigerbarb kommer från Asien, medan neontetra, guppy och pansarmal i alla fall kommer från samma världsdel. Om du så småningom vill göra ett någorlunda naturligt akvarium så kommer inte tigerbarben att passa in riktigt. Men jag vet inte om de tre simmar i samma vatten i Sydamerika. Inte heller om de bråkar.

Köp inte så många att börja med. De dör så lätt i början innan akvariet är inkört. Pansarmalar vill vara sisådär 6 st. Jag hade väntat med dom. De rotar ganska duktigt i sanden också. Själv gillar jag inte dom så mycket. Jag har fyra och de är ganska tråkiga. Ancistrus är roligare.
#3 - 8 maj 2006 19:02
kolla i artbeskrivningen
1 jag tror du skulle satsa på kardinaltetra istället för neon
neontetra ska ha lite svalare vatten tror jag. tigerbarben och guppy kanske inte går så bra ihop tigerbarben biter görna på fenorna
2 ordentligt filter och köp hellre det större akvarium man växer ganska fort ur ett litet akvarium
3 räkna med 1cm fisk= 1 liter vatten alla fiskar du vill ha utom guppy är stimmfisk så minst10 st av varje. jag skulle nog satsa på många kardinaler ngra pansarmalar och nån liten sugmal
5 kolla beg så får du ofta med värmare pump och div tillbehör
MVH
Mange
#4 - 8 maj 2006 19:03
pansarmalar tycker jag är roliga att titta på när dom far fram
#5 - 8 maj 2006 19:30
[quote=Wiie]Har precis hittat hit och har gått i tankar på att köpa ett akvarium så varför inte fråga proffsen. Jag har tänkt att köpa ett 150l akvarium eller 110l. Fiskarna jag är sugna på är neontetra, tigerbarb, pansarmal och guppys. Mina frågor är följande:

1. Går de här fiskarna bra ihop?[/quote]

Tigerbarben är fenbitare så det är möjligt att de kan naffsa på dina guppys. Sikta på koppar- eller fembandsbarb istället som inte är så aggresiva.
#6 - 8 maj 2006 19:45
[quote=mange993]guppy är stimmfisk så minst10 st[/quote]

Man får snabbt 10 guppy om man har två hanar och två honor. Svårt att undvika
#7 - 8 maj 2006 20:38
[quote=Krax]Tigerbarb kommer från Asien, medan neontetra, guppy och pansarmal i alla fall kommer från samma världsdel. Om du så småningom vill göra ett någorlunda naturligt akvarium så kommer inte tigerbarben att passa in riktigt. Men jag vet inte om de tre simmar i samma vatten i Sydamerika. Inte heller om de bråkar.

Köp inte så många att börja med. De dör så lätt i början innan akvariet är inkört. Pansarmalar vill vara sisådär 6 st. Jag hade väntat med dom. De rotar ganska duktigt i sanden också. Själv gillar jag inte dom så mycket. Jag har fyra och de är ganska tråkiga. Ancistrus är roligare.[/quote]

Men man måste ju ha några som "städar lite på botten"
#8 - 8 maj 2006 20:40
[quote=jonjac]Tigerbarben är fenbitare så det är möjligt att de kan naffsa på dina guppys. Sikta på koppar- eller fembandsbarb istället som inte är så aggresiva.[/quote]

Min kompis har haft guppys och tigerbarb ihop och det funkade. Men det är ju väldigt svårt att veta. tycker tigerbarb är så grymt coola
#9 - 8 maj 2006 21:09
Har du ett väl tilltaget stim med tigerbarber borde dom inte bråka med de andra fiskarna, enligt min erfarenhet. Och så länge du inte köper fiskar som konstant bråkar eller äter upp varandra tycker jag att du ska köpa de fiskar du tycker om. Att som nybörjare begränsa sig till ett biotopiskt korrekt akvarium är ganska onödigt om du inte redan från början tycker att det verkar coolt. Börja med några få arter som är relativ enkla och låt intresset växa så får du se vilken sorts akvarist du utvecklas till. Det är mitt råd.
#10 - 9 maj 2006 15:52
[quote=Wiie]Men man måste ju ha några som "städar lite på botten"[/quote]
Pröva istället Ancistrus dolichopterus. Corydoras är inte särskilt duktiga städare, iaf jämfört med Ancistrus. :)
#11 - 10 maj 2006 20:31
[quote=CalleAkvarist]Pröva istället Ancistrus dolichopterus. Corydoras är inte särskilt duktiga städare, iaf jämfört med Ancistrus. :)[/quote]

De går på olika ställen. Corydoras gillar fin sand eller grus och kan böka runt kring växtrötterna lite för mycket tycker jag. Ancistrus gnager hellre på större stenar, rötter och glaset. Jag gillar också Ancistrus bättre.
#12 - 10 maj 2006 20:42
[quote=CalleAkvarist]Pröva istället Ancistrus dolichopterus. Corydoras är inte särskilt duktiga städare, iaf jämfört med Ancistrus. :)[/quote]man kan inte jämföra dessa fiskar! ancistrus äter alger och corydoras äter mat på botten (fodertabletter, mygglarver men inga alger)den städar botten alldeles utmärk! ancistrus är väl ändå bra tråkiga iallafall, sitter bara still på nån undanskymd plats och är osynliga....
#13 - 10 maj 2006 20:53
får fråga i affären vad det tycker passar bäst =) De brukar kunna sina grejer :P
#14 - 10 maj 2006 20:59
ah skippa barberna de e mera bry än kul o titta på , käkar fenor som galningar
#15 - 12 maj 2006 18:24
[quote=åheim]man kan inte jämföra dessa fiskar! ancistrus äter alger och corydoras äter mat på botten (fodertabletter, mygglarver men inga alger)den städar botten alldeles utmärk! ancistrus är väl ändå bra tråkiga iallafall, sitter bara still på nån undanskymd plats och är osynliga....[/quote]
Vad jag vet kan Ancistrus även äta flingfoder och liknande. Ancistrus är mkt intressanta (har erfarenhet då skolan har ancistrus), men gömmer sig ofta på dagen då de är nattdjur. Jag skrev inte att corydoras var dåliga städare, utan bara att ancistrus var en bättre städare! Sen är väl corydoras det bästa om man vill ha en jättevacker fisk som är en hyfsat bra städare...[:)]
#16 - 14 maj 2006 08:56
om man har 110liter vad ska man ha för pump?
#17 - 14 maj 2006 11:59
[QUOTE=osterlind]om man har 110liter vad ska man ha för pump?[/QUOTE]
Eheim 2213 är ett bra val med utvecklingspotential.
#18 - 14 maj 2006 14:11
...fast det finns billiga alternativ till eheim.. typ fluval. Funkar lika bra men halva priset jämfört med eheim!

Wii: tänk på att inte köpa alla fiskar på en gång, VANLIGT nybörjarfel som leder till att alla fiskar dör.

Jag föreslår att du söker på "nitrit" i forumet så får du en inblick i hur ett akvarie funkar.

.. och sen, jag litar inte på säljarna i djuraffären! Många är bara intresserade av att sälja, och sen om fiskar är lämpliga för 100l eller 700l verkar inte spela så stor roll. Det bästa är om du läser på om fisken först (kolla i fiskarkivet här)
Lena-Maria
#19 - 14 maj 2006 14:16
[quote=lenis3]...fast det finns billiga alternativ till eheim.. typ fluval. Funkar lika bra men halva priset jämfört med eheim!

Wii: tänk på att inte köpa alla fiskar på en gång, VANLIGT nybörjarfel som leder till att alla fiskar dör.

Jag föreslår att du söker på "nitrit" i forumet så får du en inblick i hur ett akvarie funkar.

.. och sen, jag litar inte på säljarna i djuraffären! Många är bara intresserade av att sälja, och sen om fiskar är lämpliga för 100l eller 700l verkar inte spela så stor roll. Det bästa är om du läser på om fisken först (kolla i fiskarkivet här)
Lena-Maria[/quote]

Vilken fisk ska man börja med som kan skita ner lite??
#20 - 14 maj 2006 14:16
[quote=lenis3]...fast det finns billiga alternativ till eheim.. typ fluval. Funkar lika bra men halva priset jämfört med eheim![/quote]

stämmer inte riktigt med eheim 2213, den är billigare än jämförbar fluval.
#21 - 14 maj 2006 14:51
[QUOTE=Wiie]Vilken fisk ska man börja med som kan skita ner lite??[/QUOTE]

Sök på lätta fiskar här i zoopet's artregister.. http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Små fiskar som gillar att vara nära ytan eller i mitten av akvariet skitar nog ner minst. Bottenlevande gräver upp en massa saker. (Jag blir fortfarande förvånad av hur mycket mina guldfiskar lyckas gräva upp.)
#22 - 15 maj 2006 18:27
[quote=Wiie]Men man måste ju ha några som "städar lite på botten"[/quote]
Fast den mest effektiva städaren är Otocinclus. Liten men duktig! Pröva den ELLER ancistrus om du vill ha en väldigt duktig städare. =)
#23 - 15 maj 2006 20:00
[quote=CalleAkvarist]Fast den mest effektiva städaren är Otocinclus. Liten men duktig! Pröva den ELLER ancistrus om du vill ha en väldigt duktig städare. =)[/quote]
Det beror ju på vad man vill städa ;) Pansarmalar äter ju som sagt matrester medans otocinclus och ancistrus äter alger ;)
Ancistrusar är dessutom bättre på att öäta alger än otocinclus, ivf i ett större kar :)
Jag rekomenderar att köpa BÅDE pansarmalar och ancistrus. Då blir man av med BÅDE alger och matrester ;)
#24 - 15 maj 2006 20:27
[QUOTE=CalleAkvarist]Fast den mest effektiva städaren är Otocinclus. Liten men duktig! Pröva den ELLER ancistrus om du vill ha en väldigt duktig städare. =)[/QUOTE]

Fast otocinclus är även väldigt känsliga. I mitt akvarium bor istället ett litet gäng parotocinclus jumbo (LDA25) också kallade pitbull plecos, som ärter både alger och matrester.

Räkor är väldigt duktiga städare annars.
Bilagor:

Annons