Tips tack :)Funderar på ett till akvarium

#1 - 25 september 2009 11:49
Har för tillfället ett 40L "guppy hotell". Jättefint och ser helt fantastiskt ut på natten med "månskenet"

Dock har jag nog, som de flesta andra här inne verkar det som, blivit sugen på ett till akvarie:p Ett större den här gången så man kan ha fler fiskar och inreda lite roligare

Nu undrar jag vad ni skulle rekomendera för storlek?Förstår att det såklart är jätteindividuellt men jag vill inte ha ett enormt stort som tar upp ett halvt vardagsrum, men inte för litet så att man snart kommer känna att "nä-det här är också för litet":d

Har tetror och en kampfisk i det nuvarande akvariet(hade även platy i det) och i det större som jag funderar på att skaffa så vill jag nog ändå fortsätta ha mest sån typ av fisk. Snälla sällskapsfiskar i stim med vackra färger(som platy, tetra osv osv) och några dammsugande malar på botten :) Så vad tycker ni?

Sen måste jag fråga, om man köper ett komplett akvarium med möbel, pump, filter ramp osv. Då kan man vara säker på att pump och filter har den rätta kapasiteten att klara av just det akvariet va?

Har just nu ingen matta eller frigolitplata under mitt akvarium men om jag köper att större så bör jag avra extra noga med att det står 100% utan lutning så jag bör ha frigolit under eller?
#2 - 25 september 2009 13:43
Ett kar på runt 220-250 liter är ett ganska bra kar storleksmässigt, och du kan även ha en hel del fisk samt olika sorter mot vad du kan nu. Givetvis är det ännu roligare med större kar, men dels finns det mycket beg. i den storleken och dels blir det inte för stort så här i början på din akvaristiska karriär:).
Köper du ett helt nytt paket, är pump/filterkapaciteten ofta lite i underkant men det fungerar så länge du inte överbelastar karet. Se till att få över lite gojs från ditt gamla filter till det nya när du kör igång det nya karet, så det inte blir ovälkommen nitrit och annat mög.
Det är lättare att skaffa karet först, sedan börja rikta in sig vad man ska ha för fisk. Lite dumt att spetsa in sig på fisk som kanske blir i största laget mot vad karet blir:).
Underlägg under karet är det inte alla som ska ha, är det ett ramakvarium med aluminiumramar så bör det vara utan frigolit, helglaskar däremot bör ha något att vila på:).
#3 - 28 september 2009 15:42
Tack för tipsen!
Det lutar nog åt ett akvarie på runt 200liter eller lite mer. Är så nojjig över ev vattenskador så det blir nog ett innerfilter för att minimera risken för läckage liiite iallafall :) Hoppas det räcker för att hålla rent och fräscht??

Finns det nåt märke man bör akta sig för?Några akvariemärken som inte är så pålitliga?
#4 - 28 september 2009 15:56
Jag tycker tvärt om mot ansjo. Om du vet vad du vill ha för fisk (och platsen finns) så ta reda på vad den fisk du är intresserad av kräver och välj akvarium efter det.
#5 - 28 september 2009 16:06
Jenny_E skrev:
Jag tycker tvärt om mot ansjo. Om du vet vad du vill ha för fisk (och platsen finns) så ta reda på vad den fisk du är intresserad av kräver och välj akvarium efter det.

Jo jag håller nog med dig där. Man kan ju inte köpa ett akvarium först och sen komma på att "de där fiskarna vill jag absolut ha"...bara för att sen inse att just dessa fiskar inte trivs i den storleken på kar du precis köpt...

Jag vill ju dock ha platy, tetror och andra småfiskar i vackra starka färger så det går ju ganska lätt att ha nästan vilket akvarie som helst. Man får bara anpassa mängden fisk:)

Tror att ett 200liters eller lite större blir lagom att ha några sådana små stimm i, och några "dammsugare" på botten:p

Annons