Tips tack :)

#1 - 24 januari 2009 22:13
Hejsan!

Nu i skrivande stund så har jag upptäckt att min akvarie pump till mitt 375 liter akvarium läcker lite smått när jag har startat upp akvarie o pumpen

Men till mitt problem är att den pumpen som läcker pumpar drygt 1300 L i timme jag ska försöka lockalisera felet imorgon vilket jag tror det är svårt

Men om man ska ta det till värsta är att jag kan inte fixa läckan eller hitta reservdel till pumpen så vad har ni för tips till mig för att bibehålla kvaliten på vattnet har inga fiskar än utan dom kommer om några dagar

Ni undrar vilka fiska jag kommer ha det är blackmolly drygt 4 st munruvare 4st 2 pallet ciklider 5 svärd bärare 2 neontetror en platy 2 ansitrus och 4 seimiska algätare
Jag har en yterfilter som har pump kapacitet på 700 liter i timmen o en inner filter som har pump kapicet på 600 liter i timmen
Jag har inte råd att köpa passande pump till akvariet som det ser ut nu

Den pumpen som läcker vatten är fluval modell 404
Mvh Peter
#2 - 24 januari 2009 22:17
Kolla O-ringen så den inte är hård, då kan du försöka smörja upp den med vaselin och få det tätt, själv skulle jag aldrig vågat ha en pump igång som jag vet läcker...
Och speciellt när du inte är i behov av pumpen då du inte har fiskar ännu i karet.
#3 - 24 januari 2009 22:21
Har också en 404 som läcker. Försökte smörja packningen men det hjälpte inte, köpte då ny packning men inte heller det hjälpte. Blev en ny pump istället.
Är det ett stort problem med fluvals pumpar att dom läcker?
#4 - 24 januari 2009 22:24
Inte så man skulle lägga märke till det, annars brukar det komma upp på forumet ganska frekvent...kanske en ny modefluga;).
#5 - 25 januari 2009 21:33
Jag har kollat upp min fluval pump testade den i badkaret o se om den höll tät vilket det gjorde jag hade den pumpen under dagen(avstängd) o såg om den läckte vatten men det gjorde den inte vilket jag blev glad över kankse lite för glad tills jag vände lite försiktit ena sidan o kände hur det siprade vatten på min hand :(

när jag testade tätheten på pumpen hade jag inte nått innehåll i behållaren för jag funderade på om jag hade lagt pumphuset lite lite snätt när jag spände fast den

så jag tror att jag kan ha spricka på behållaren för o-ringen är inte hårt utan mjuk som den ska
då undrar jag kan jag använda en mindre pump för ett tag låt oss säga drygt en mån som pumpar bara 600 L i timme när jag kommer skaffa fiskar snart?
Tacksam igen för svar

Känns lite smått hoplöst när jag har"förlorat" en pump när jag har köpt akvariet
Men jag kommer INTE köpa fluval pump igen
Mvh Peter

Ps fråga mer om ni undrar nått det som jag skrev Ds

Annons