Tips tack!

#1 - 9 mars 2008 07:30
Skapar en ny tråd då ingen svarade på min andra tråd om frågor.

Jag har nu sålt mitt 60L och dom kommer på tisdag redan. Jag kommer inte att hinna med att introdusera alla fiskarna ordentligt utan bara i 1,5-2 dagar. Kommer säkert att bli problem för det fick jag när jag förde över alla fiskarna på en gång från en liten till 60Litaren.
Hur ska jag göra bästa för att det ska funka? Det är 10 guppysar, 1 rödmunnare, 4 pansarmalar och en ancistrus.
#2 - 9 mars 2008 08:20
Använd ditt gamla filter och kör som nystart med typ nitrivec och minimal matning.
#3 - 9 mars 2008 10:11
Gaffel skrev:
Använd ditt gamla filter och kör som nystart med typ nitrivec och minimal matning.

Kan tyvärr inte använda det gamla filtret för den fäljer med akvariet. Kan det hjälpa att jag kramar ur den vid min nya pump?
#4 - 9 mars 2008 10:43
ta akvarie´vatten i en hink. krama ut filtret. så har du massa bra bakterier där. men du måste mata bakteriena
#5 - 9 mars 2008 11:27
Sockan2005 skrev:
Kan tyvärr inte använda det gamla filtret för den fäljer med akvariet. Kan det hjälpa att jag kramar ur den vid min nya pump?

Ja det hjälper. Men för säkerhets skull bör du ändå tillsätta mer bakteriekultur (gärna dubbla doser) och mata väldigt sparsamt under de första veckorna. Och köp ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalten varje dag efter dag 5.
#6 - 9 mars 2008 17:51
Tackar alla. Ska krama ur lite kultur från gamla pumpen och tillsätta Nitrivec. Nitrittest har jag hemma. :)

Mitt stora kar har jag haft igång sen i onsdags utan fiskar och haft i kultur.
#7 - 9 mars 2008 18:25
Sockan2005 skrev:

Mitt stora kar har jag haft igång sen i onsdags utan fiskar och haft i kultur.

Du behöver inte börja tillsätta bakteriekultur förrän en eller ett par dagar innan de första fiskar ska flytta in. Annars dör bakterierna av näringsbrist bara.

Även filterkramandet ska göras kort innan de första fiskarna flyttar in.
#8 - 9 mars 2008 18:28
batski skrev:
Du behöver inte börja tillsätta bakteriekultur förrän en eller ett par dagar innan de första fiskar ska flytta in. Annars dör bakterierna av näringsbrist bara.

Även filterkramandet ska göras kort innan de första fiskarna flyttar in.

Aha oj då... :confused: Det vissta jag inte. Så då har jag slösat med Nitrivec.
#9 - 9 mars 2008 18:39
Sockan2005 skrev:
Aha oj då... :confused: Det vissta jag inte. Så då har jag slösat med Nitrivec.

Ja tyvärr. Det är med bakterier som med andra levande organismer. De behöver näring för att överleva. De nitrifikationsbakterierna som man köper på flaska ligger i nån vätska som som gör att de går på mycket låg varv. Men om jag inte minns fel så står i intruktionerna på flaskan när man ska börja tillsätta.
#10 - 9 mars 2008 18:46
Ja säkert men det står på engelska och jag är inte så bra på facklig engelska.
#11 - 9 mars 2008 18:51
Ja just det alla har inte bott i England ;) :D

Annons