Tips som kan få mina räkor på smällen?

#1 - 31 maj 2007 16:24
Skulle tycka att det skulle bara kul det blev lite räkbebisar i mitt kar.
har haft räkor i ca 5 veckor i ett 50l kar. jag har amanos och red cherry räkor.
jag vet att amanos ungar inte klarar sig i vanligt vatten men Rc ska det gå bra med.
Är det nu någon som har lite bra tips? typ foder, sand, ljus? allt ni vet skulle vara bra att veta :D
#2 - 31 maj 2007 16:29
Fel!!! det var red chrystal jag hade...
#3 - 31 maj 2007 16:29
He!

patriksg skrev:
Skulle tycka att det skulle bara kul det blev lite räkbebisar i mitt kar.

har haft räkor i ca 5 veckor i ett 50l kar. jag har amanos och red cherry räkor.

jag vet att amanos ungar inte klarar sig i vanligt vatten men Rc ska det gå bra med.

Är det nu någon som har lite bra tips? typ foder, sand, ljus? allt ni vet skulle vara bra att veta :D

;)Bra räkvatten, rätt foder och temperatur och rätt växter....Sök upp tråden "räkig fakta" så tror jag du får ganska många råd. Kanske dina Rc varit för unga?:)
#4 - 31 maj 2007 16:50
Malinitzi skrev:
;)Bra räkvatten, rätt foder och temperatur och rätt växter....Sök upp tråden "räkig fakta" så tror jag du får ganska många råd. Kanske dina Rc varit för unga?:)

Okej, värst va du kan då :D Men jag tror att många av dom har samma mamma och pappa [:(!] tror du att det kan ha betydelse?????
#5 - 31 maj 2007 17:17
*lol*

patriksg skrev:
Okej, värst va du kan då :D Men jag tror att många av dom har samma mamma och pappa [:(!] tror du att det kan ha betydelse?????

:)Kan faktiskt inte så mycket men har räkor själv och läst mej till det mesta ju! Är det hård inavel kan det kanske vara kört, men ställ frågan i "räkig fakta" så får du proffssvar - jag lovar! Där står det mesta om räkor.:)
#6 - 31 maj 2007 17:20
Malinitzi skrev:
:)Kan faktiskt inte så mycket men har räkor själv och läst mej till det mesta ju! Är det hård inavel kan det kanske vara kört, men ställ frågan i "räkig fakta" så får du proffssvar - jag lovar! Där står det mesta om räkor.:)

hehe jag var inte på tråden och letade men det var över 2000 inlägg så ja la ner det :p jag vet iaf att han hade 8 st för några år sen, nu hade han kanske 100 tror jag [B)]
#7 - 31 maj 2007 21:01
Jag tycker mig ha märkt att ofta när man flyttar räkor så avstannar dom med att föröka sig. Sen tar det lite tid, ibland uppåt ett par månader, innan dom kommer igång igen. Så har du bara haft dina i fem veckor så är det ingen fara. Dom kommer säkert igång bara dom är tillräckligt stora.
Jag har hört att räkor som går tillsammans med fisk som trakasserar dom hårt kan låta bli att få yngel. Det gällde körsbär i just det fallet.
Mata varierat, det finns speciellt räkpellets som är bra, och sköt vattenbytena så mår dom bra.

Annons