tips, råd och inspiration

#1 - 9 januari 2007 14:35
Jag skulle vilja ha lite förslag på vilka växter och fiskar jag kan ha i mitt akvarie, 100 liter och 75 cm.

Vill ha mycket växter och fiskarna ska helst vara mycket färgglada, jag vill ha några stora, ca 10 cm och några mindre. Har tänkt mig ca tre olika sorter. Håller på att ta reda på en massa om olika arter och hittills har jag fastnat för palettciklider, dvärgguramis och platys... Vad tror ni om dom? Eller har ni bättre förslag? :)

Sen vill jag ha nån som håller lite rent åt mig också, hade först tänkt mig en mal men jag har förstått att man kan ha räkor till detta också, är det så? Vad bör man tänka på då?

Kommer att fortsätta att läsa på och leta efter olika arter men hoppas att ni kommer med massor av råd och inspiration till mig!
#2 - 9 januari 2007 17:08
Ja du kan ha räkor med, tror dom heter Amano räker eller nått.
Men dom lever i stim så du får ha ett par stycken.
Ang val av växkter: Stick till en BRA zoo affär där det finns kunnit folk om akvarium och fråga dom om vilka växter som är bra att starta med.
När jag köpte mina första växter så föreslog en kille i affären Hygrofila och Vattenpest. Sen så valde jag själv Anubias och Crypte tror jag den hete, och dom funkade bra , vattenpesten och Hygrofilan växte ganska snabbt direkt, visst tog lite tid men sen så är de bara att klippa o plantera :) Anubiasen va ganska seeg, men nu växter den med bra ( var 2 månader sen ja köpte dom).
och crypton va mycket seeg men nu växter den med och dom har blivit stora båda två :P
Fiskar ? Efter låtit mitt akvarium stå i nån dag så köpte jag 2 blackmolly och 2 svärdbärare. Och dom såg ut att må bra. Nu har jag dessutom ett stim på 11 firrar , mal och 2 räker. Och dom ser ut att trivas tillsammans. Så jag har 3 olika arters fisk.
Om du vill ha nån som håller rent så köp mal, riktigt bra, sen så är ja inte säker med tror med att mina mollys och svärdbärare med äter på algerna som sitter på bladen. Nått gör dom iafall med dom :P.
I vissa fiske affärer har dom små lappar om fiskarna som finns i akvariumen, kolla på dom med, där står dom är fredliga eller inte.
Gör som ja gjorde, köp några lätta växter och sen nån fisk sen bara "uppgradera" efter hand. Så gjorde jag och nu efter 2 mpnader har jag ett bra fungerande akvarium :D
Köp inte allt på en gång utan som ja nämde innan, "uppgradera" efter hand:)

Blev en massa text, hoppas ja hjälpte dig med något :)
#3 - 9 januari 2007 17:10
Platysar är mellanstora (c.a 6 cm) och finns i oändliga färgkombinationer!
Mycket trevliga fiskar :D Men jag är ju platynörd & ganska partisk i frågan *L*
Jag har helt totalt olikfärgade, så det är som en regnbåge i akvariet.
Bilden är suddig - som nästan alltid med fiskar som vägrar posera..men du ser färgerna iallafall ;)

Ang. mal kan jag rekommendera skäggmunsancistrus. De är helmysiga och ditt akvarium är stort nog. De är jätteduktiga på att hålla efter alger.
Hanarna får som "piggar" på nosen, så det är lätt att efter ett tag se om det är hona eller hane man har. I mitt 115 - liters har jag 2. En hona (RONja) och en hane (Harry). Jättegoa "snuttomojjer" som alltid har en massa hyss för sig.
Har aldrig sett en antydan till algbildning där!!!
#4 - 9 januari 2007 17:15
köp nått kul, inte tråkiga platys och mollys elelr guppys. De e typ de mest vanliga fiskar som finns och är inte ett dugg roliga att kolla på. köp nåra roliga ciklider som parar sig, skyddar revir,gräver, uppvaktar,får fina färger och får jätte mycket yngel. En bra ciklid är , tycker jag, kanske ett par (2st, hane hona) blåciklider eller sajica. MYCKET FINA! :D:D:D
#5 - 9 januari 2007 17:31
nilbrink skrev:
köp nått kul, inte tråkiga platys

:D *morrar lite*:D
- Håller inte med dig där. Platysar är INTE tråkiga :p
Varje platy har sin egen personlighet.
Och de simmar inte i stim utan runt var för sig i hela akvariet.
Vissa är mest på botten och bökar..andra håller ordning på de andra och bossar runt..och några är lekfulla och leker i pumputblåset halva dagarna.

Men smaken är som baken & tur är väl DET? ;)
#6 - 9 januari 2007 18:36
Växter...

Jag tycker om mycket växter :p Först köpte jag två av allting men sen kom jag ju på att om en växt trivs hos mig så sprider den sig + att jag kan köpa fler men om den inte trivs så har jag sparat pengar...

Jag tycker att mina Kakaduacyklider är jätteroliga och vackra men jag tycker att mina Korallplaty och Endlershybrider är jättefina och får små "färdiga" bebisar... Smaken är ju som sagt som baken... ;) Räkorna är nog mest spännande men inte om de fastnar i pumpen som i mitt stora kar...[:(!]
#7 - 10 januari 2007 12:28
Blåciklider är garanterat ingen bra idé, med tanke på deras slutliga storlek. Kör på pallettciklider eller fjärilsciklider. DOm är små, vackra, och har alla dom där små personlighetsdragen som "sämre" fiskar saknar (så som guppy, platy mm.).
Sen beror det ju på dina egna ambitioner. Om du vill ha ett sällskapsakvarium, så köp fiskar i ungefär samma storlek, och blanda friskt i övrigt, men om du vill ha t. ex. biotrop eller artakvarium, så måsta man ju tänka till med vilka fiskar som finns vart och vilka växter som finns i samma geografiska område, mm.
Hoppas du kommer fram till vad som är rätt för dig, men ta ett varningens ord: Ingenting som blir större än maximalt 10 cm i din tank, och, för din egen skull, välj fiskar så som ciklider, så slipper man tröttna på att bara mata med flingfoder och i övrigt det mest spännande i en guppy-tank, titta på när alger växer...
#8 - 10 januari 2007 14:24
Öhhh, är det bara jag som har missat nått här eller.
Parar inte alla fiskar sig ? :S och har revir ? det är väll en sak som handlar om hur pass bra fisken trivs i karet osv ? inte vilken sorts fisk ?
#9 - 10 januari 2007 21:32
Itch skrev:
Öhhh, är det bara jag som har missat nått här eller.

Parar inte alla fiskar sig ? :S och har revir ? det är väll en sak som handlar om hur pass bra fisken trivs i karet osv ? inte vilken sorts fisk ?
har inte så mycket med trivsel att göra utan det är helt artrelaterat! vissa arter är väldigt revirhävdande medans andra arter som tex neontetror, platy, molly osv.. samsas helt utan att bilda revir! vissa arter leker hela tiden och får yngel under nästan vilka omständigheter som helst medans andra arter ställer stora krav på miljö och vattenkvalite! vissa arter är viltfångade då man inte lyckas föda upp i fångenskap!

Annons