Tips på ytterfilter till 840 liters akvarium

#1 - 12 juli 2007 22:50
Det ska vara ungefär 5-6 större fiskar i akvariumet.Hellst så billigt som möjligt. Har ni några bra tips? =)
#2 - 13 juli 2007 00:06
fluvals fx-5
#3 - 13 juli 2007 10:05
[SIZE=4][COLOR=red]Vilka fiskar?[/COLOR][/SIZE]
-det behöver vi nog veta för att ge ett så bra svar som möjligt....:p

Annars kan du alltid bygga en sump under akvariet och fylla med filtermaterial, sedan behöver du bara en pump som lyfter upp vattnet igen, dessutom behövs en ytavrinnig med genomföring i glaset. Gör du på detta sätt så får du mycket filter för pengarna, vill du inte borra i akvariet så kan ett liknande filter ställas uppepå akvariet, eller så satsar du på ett filter som egentligen skall vara till trädgårdsdammar....:D
#4 - 13 juli 2007 11:21
tummen skrev:
[SIZE=4][COLOR=red]Vilka fiskar?[/COLOR][/SIZE]

-det behöver vi nog veta för att ge ett så bra svar som möjligt....:p

Annars kan du alltid bygga en sump under akvariet och fylla med filtermaterial, sedan behöver du bara en pump som lyfter upp vattnet igen, dessutom behövs en ytavrinnig med genomföring i glaset. Gör du på detta sätt så får du mycket filter för pengarna, vill du inte borra i akvariet så kan ett liknande filter ställas uppepå akvariet, eller så satsar du på ett filter som egentligen skall vara till trädgårdsdammar....:D

Det ska väll vara 2 paroon hajar antagligen en redtail nån channa och en tigerrandig skovvelnosmal. Tror inte jag kan bygga nån sump det verkar för svårt ^^ men tror du det skulle gå med am tops ytterfilter på 1200 l/t och något bra innerfilter?
#5 - 15 juli 2007 22:28
hej har du ett am-top???? i så fall kan du ju köra med det samt ett inner filter.men äger du inte ett am-top avråder jag dig å köpa ett sådant skrot filter. jag avråder dig. jag har haft ett exakt sådant du skriver om.grrr.
#6 - 16 juli 2007 08:17
Hej!
Jag har funderat på att skaffa ett sådant ytterfilter (1000l/h). Vad är det som inte är bra med det? Jag tycker att de ser ganska häftiga ut, de är billiga och en recension säger att de är knäpptysta (vilket är alldeles perfekt, då det ska gå i mitt sovrum).

Jag vill höra din/eran åsikt så jag vet vad jag ger mig in på om jag köper det!
(förlåt om jag lånar tråden lite)
#7 - 16 juli 2007 08:46
Har ett am-top 3338 och är bara nöjd med det,har funkat klockrent i 1,5år nu
Tystare filter har jag aldrig haft!!!!!
Har det i en 375 a;)
#8 - 16 juli 2007 09:56
Har ingen än men funderar på att köpa ett såndant.
#9 - 16 juli 2007 15:59
spelar egentligen ingen roll vilket ytterfilter du kör med du måste ändå ha nåt mer filter/pump för att få tillräcklig cirk. i karet och då kommer man ju osökt in på tex 1st eheim 2252...;)
#10 - 20 juli 2007 05:32
Eheim 2250, Rena xP4.
Kanske köra med två ytterfilter?
AM Top filter 3337 + Aqua Pro 3...då rengör du ju bara ett filter åt gången samt kan köra med olika filtermaterial typ aktivt kol o substrat pro i ena och substrat pro och blå filtermatta i den andra.

Jag kör själv med am top i mina akvarier och de funkar kalas.
Tysta...(mitt innefilter maxi jet 700 låter mera)det ända jag är sur över är att de kan vara lite bökiga att få igång.
Fluval kan vara ett alternativ eftersom de har ett bra förfilter enligt mig.
Annars kan du ju fleska på o köra med Eheim 2078 Professional 3.

Annons