Tips på ytter filter.

#1 - 5 januari 2008 19:14
Hej,

Jag har ett kar på 50l 60 X 30 X 30, jag vill ha ett par tips på ett bra ytterfilter. Får hålla sig till max tusenlappen.
Helst skal allt passa så att jag slipper klippa/göra om slangarna.

Har ett tetratec innerfilter som jag gärna vill ha kvar, men ni kanske kan tipsa på bra filter som är bättre med ett innerfilter och bättre utan innerfilter.

Från vad jag har sett här på forumet så verkas eheim märket gillas :)
Tack på förhand
#2 - 5 januari 2008 19:22
Här är ett filter som funkar bra och som levereras med silikonslangar. http://www.pwss.se/product.php?productid=1851&cat=307&page=1

Ett billigare alternativ är ju någonting från Eheim men då med plastslangar...

http://www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=304&page=1
#3 - 5 januari 2008 20:14
jag vill ha grejer som är bra..såg att nån hade skrivit om det där från eheim och slängt det pga att slangarna hela tiden åkt ut..icke bra val tror jag

tack för tipsen..fler sådanna kanske :P?
#4 - 5 januari 2008 20:30
Att slangarna skulle ha en benägenhet att lossna av sig själv på eheimpumpar är ju bara snicksnack, sånt kallar jag handhavandefel, köp ett litet 2213, då får du en komplett produkt till ditt lilla kar och kan lägga pengarna på filtermaterial och kanske ett par slangkopplingar om du inte gillar vatten..:D
#5 - 5 januari 2008 20:32
Ja, Eheim gör nog bra prylar men silokonslangar ska man nog i alla fall köpa... det kostar inte många kronor metern och är mycket enklare att handskas med.
#6 - 5 januari 2008 20:33
Att slangarna skulle ha en benägenhet att lossna av sig själv på eheimpumpar är ju bara snicksnack, sånt kallar jag handhavandefel, köp ett litet 2213, så får du en komplett produkt till ditt lilla 54 liters kar och kan lägga pengarna på filtermaterial och kanske ett par slangkopplingar om du inte gillar vatten, dessutom har den låg effektförbrukning på 8 W
#7 - 5 januari 2008 20:34
Att slangarna skulle ha en benägenhet att lossna av sig själv på eheimpumpar är ju bara snicksnack, sånt kallar jag handhavandefel, köp ett litet 2213, så får du en komplett produkt till ditt lilla 54 liters kar och kan lägga pengarna på filtermaterial och kanske ett par slangkopplingar om du inte gillar vatten, dessutom har den låg effektförbrukning på 8 W
#8 - 5 januari 2008 21:29
Jag tror att jag kan lita på er med eheim 2213, skulle den föra bra cirukaltion också? Tänkte iofs ha kvar mitt innerfilter som cirkulatör och extra filter..

Men i det där paketet med Eheim 2213 inehåller det en sådan här ?
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

@ Gaffel : Vad menar du med slang kopplingar och ifall jag inte gillar vatten :P?
#9 - 5 januari 2008 21:33
Strilröret ska vara med. Sätt det alldeles under ytan riktat mot ytan så det blir snurr på den och så slipper du skvalet. Blir det för strömt är det bara att rikta det mot sidan det sitter på men riktas likadant mot ytan
#10 - 5 januari 2008 21:46
men sitter det under ytan så luftas inte vattnet, eller har jag fel? det kanske hänger med luftbubblor från reningen utav filtret?
#11 - 5 januari 2008 22:00
Rörelsen på ytan gör så det blir syresatt. Därför viktigt att ha bra snurr på den. Man kan tex köra utan luftpump ofta om ytan rör sig bra genom att rikta röret mot ytan.
#12 - 5 januari 2008 22:07
jaha ok då förstår jag..eriahl rekomenderar du också 2213?
#13 - 5 januari 2008 22:26
Jag tycker iaf Eheim är bra och 2213 räcker ju.
#14 - 6 januari 2008 00:00
elvir skrev:

@ Gaffel : Vad menar du med slang kopplingar och ifall jag inte gillar vatten :P?
tror han syftar på dubbelkranar
http://www.pwss.se/product.php?productid=570&cat=842&page=3
köper du inte till såna så blir du tvungen att dra ur alla slangar ur karet vid rengöring och bli ganska blöt... men har du dubbelkranar kan du koppla bort slangarna från filtret! det är 2008 nu och det finns många bra filter som har all teknik för att underlätta handhavandet av filtret och ett mycket bättre pris än den dyra eheim 2213!
#15 - 6 januari 2008 04:20
Que, blöt, jag?? That i'll be a shiny day!

Låt se, stänger av pumpen genom att dra ut sladden och ställer upp den på pidestalen ovan vattenlinjen, lyfter ur insugsrör och strålrör/diffusor och bär in hela paketet och ställer det i badkaret, kopplar loss slangarna från pumpen och tar fram nylontråds borsten och drar igenom slangarna, poppar locket och byter filtervadden, tömmer bottensilen på pumpen bakvägen, på med locket och slangarna.

Upp med pumpen på pidestalen, er med strålrör/diffusor, i med insugsröret, ner med pumpen på golvet, jumpar pumpen snabbt och drar åter ur sladden medans filterkorgen fylls, flippar 3 av 4 låsningar och tippar pumpen åt sidan och låter luften pysa ur, ner med locket och på med låsningarna och i med kontakten..

Snabblåsningar och dubbelkranar är för [SIZE="4"][censurering][/SIZE]
#16 - 6 januari 2008 04:22

Låt se, stänger av pumpen genom att dra ut sladden och ställer upp den på pidestalen ovan vattenlinjen, lyfter ur insugsrör och strålrör/diffusor och bär in hela paketet och ställer det i badkaret, kopplar loss slangarna från pumpen och tar fram nylontråds borsten och drar igenom slangarna, poppar locket och byter filtervadden, tömmer bottensilen på pumpen bakvägen, på med locket och slangarna.

Upp med pumpen på pidestalen, i med strålrör/diffusor och med insugsrör, ner med pumpen på golvet, jumpar pumpen snabbt och drar åter ur sladden medans filterkorgen fylls, flippar 3 av 4 låsningar och tippar pumpen åt sidan och låter luften pysa ur, ner med locket och på med låsningarna och i med kontakten..

Snabblåsningar och dubbelkranar är för [SIZE="3"][censur][/SIZE]
#17 - 6 januari 2008 04:25

Upp med pumpen på pidestalen, i med strålrör/diffusor och insugsrör, ner med pumpen på golvet, jumpar pumpen snabbt och drar åter ur sladden medans filterkorgen fylls, flippar 3 av 4 låsningar och tippar pumpen åt sidan och låter luften pysa ur, på med locket låsningarna och i med kontakten..

Dubbelkranar och snabblåsningar till slangpaket är för [COLOR="Magenta"][SIZE="3"][censur][/SIZE][/COLOR]
#18 - 6 januari 2008 04:26

Upp med pumpen på pidestalen, i med strålrör/diffusor och insugsrör, ner med pumpen på golvet, jumpar pumpen snabbt och drar åter ur sladden medans filterkorgen fylls, flippar 3 av 4 låsningar och tippar pumpen åt sidan och låter luften pysa ur, på med locket låsningarna och i med kontakten..

Dubbelkranar och snabblåsningar till slangpaket är för [COLOR="Magenta"][SIZE="3"][censur][/SIZE][/COLOR]
#19 - 6 januari 2008 11:26
Gaffel skrev:

Dubbelkranar och snabblåsningar till slangpaket är för [COLOR=magenta][SIZE=3][censur][/SIZE][/COLOR]
hmm om man inte har pedistal vid karet? ... Låt se hur jag gör med min fluval;) drar ur sladden, stänger kranen, kopplar bort slangeheten med en spak, går med filtret till badrummet, lyfter ur stapln med korgar och sköljer det som behövs, stänger filtret, sätter tillbaks slangenheten och öppnar kranarna och vattnet börjar rinna in i filtret och gör det inte det så pumpar jag några gånger med den integrerade pumpspaken, i med sladden...KLART:D
#20 - 6 januari 2008 13:12
Dubbelkranar är kanon när man ska göra rent filtret men skippar slangarna. Kan vara bra att passa på att göra rent i slangarna när man ändå gör rent filtret tycker jag
#21 - 6 januari 2008 13:35
Jag är endå mest för tetratec EX 700 eller EX 600 men dock hade Ex700 för långt rör för mitt kar :/ Råkar nån veta om Ex600 har mindre? Borde ju vara så me tanke på att den heter 600 :P
#22 - 6 januari 2008 13:47
Är strilröret för långt så skär av det och borra fler hål i det kanske
#23 - 6 januari 2008 13:47
elvir skrev:
Jag är endå mest för tetratec EX 700 eller EX 600 men dock hade Ex700 för långt rör för mitt kar :/ Råkar nån veta om Ex600 har mindre? Borde ju vara så me tanke på att den heter 600 :P
600, 700 har samma rör och grovlek på slangar! MEN DU jag kollade precis röret och man kan dra ur teleskopröret ur varandra och kapa det till önskad längd med ett bågfilsblad:) så nu är det bara till och lägga en beställning på filtret:D
#24 - 6 januari 2008 13:50
eriahl skrev:

Elvir: dt var väl insugsröret du menade:confused:
#25 - 6 januari 2008 13:55
eriahl skrev:
Elvir:Ska ge ett tipsa om du som jag inte vill använda strilröret, sätt en sugkopp på utblåset på insidan av karet och ett par på utsidan av karet annars kommer det inte sitta fast som det ska;) tog ett tag innan jag klurade ut det själv!
#26 - 6 januari 2008 14:01
Tänkte inte på att det kunde vara insugsröret men kan såga av det oxå såklart
#27 - 6 januari 2008 14:11
eriahl skrev:
Tänkte inte på att det kunde vara insugsröret men kan såga av det oxå såklart
tetratec har lite speciellt teleskoprör med gummipackningar och trodde inte man kunde kapa det först men efter lite mer inspektion så gick det om man tog bort det från insugsfästet och drog ur röret bakvägen...
#28 - 6 januari 2008 14:22
åheim skrev:
hmm om man inte har pedistal vid karet? ... Låt se hur jag gör med min fluval;) drar ur sladden, stänger kranen, kopplar bort slangeheten med en spak, går med filtret till badrummet, lyfter ur stapln med korgar och sköljer det som behövs, stänger filtret, sätter tillbaks slangenheten och öppnar kranarna och vattnet börjar rinna in i filtret och gör det inte det så pumpar jag några gånger med den integrerade pumpspaken, i med sladden...KLART:D

Ahh, en spak fetischist, jag visste väl att det var [FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=Magenta][censur ][/COLOR][/SIZE][/FONT] varning på dig!!
Va snabbt det ser ut att gå med fluvall, för ni rengör ju aldrig era slangar, det är väl därför som dom går så satans slött ba..

40% delvattenbyte, pumpen i badkaret o hela den biten, räddade ett STORT malyngel från badkarsbotten(måste missat honom när jag räddade hans 7 polare innifrån filtret för treveckor sedan)vattnade blommorna med akvarievattnet(mycket blommor) planterade lite nya flytväxter..

Pidestal då va e ju ba en metafor, o jag sätter gärna min goa lilla 2213 på pidestal, men upp sko hon när det ska bytas annars blir det blött..

Alla tjatar ju om el o bensinpriser, nu kör ju jag jänk så man får ju höra det gnället hela tiden men hur många watt är din fluval på och vilken modell, för det är inte den gamla 403'an du kör med va?
#29 - 6 januari 2008 14:46
ok nu tycker jag man ska skrota alla bolmande jänkare och tänka på barnen och barnbarnen som ska kunna leva på den här planeten långt efter oss, dessa gamla "censur" smutsar ner som 20 (elr var det 200) moderna bilar!!!;) min fluval 205 drar 9 watt, 2213 drar 8watt så det är nog inge att bråka om..:p
#30 - 6 januari 2008 15:17
Inget att bråka om, det är en merkostnad på nästan 1000:- på en 10 års period, min 2213 har ju hängt med i 6 år, först 3 år hemma hos min zoobutiks ägare och nu 3 år här så den har nog tjänat in sitt pris, men matten behöver du öva på det hör ju jag det.. ;)

Och det är just barnbarnen jag tänker på, att få växa upp i ett samhälle utan värderingar är ju illa nog men att dessutom bli ilurade att roten till all ondska skulle vara bilismen.. :)

Nu kan man ju göra klipp vad det gäller på begagnat marknaden, köpte som sagt min 2213 för 50:- och det enda som behövde bytas var axeln till impellern..
#31 - 6 januari 2008 16:30
snick snack... i en annan tråd skriver du att fx5 kostar 400kr/år x 10 = 4000:- sen säger du att mina 1watt kostar 1000kr/10år med andra ord drar fx5 4watt .. hur är det med matten själv;)

ang växthusgaser: bilar står för ca 20% av koldioxid utsläppen och om några år när asien är i fatt oss i levnadsstandard kommer det säkerligen ligga på minst 50% så bilismen är väl ändå en stor bov och dessutom inte livsnödvändig som tex energiproduktionen som idag står för ca 50%
#32 - 6 januari 2008 16:36
Gaffel skrev:

Och det är just barnbarnen jag tänker på, att få växa upp i ett samhälle utan värderingar är ju illa nog men att dessutom bli ilurade att roten till all ondska skulle vara bilismen.. :)

men ge då barnen värderingar som att bidra till en bättre miljö genom att smutsa ner så lite som möjligt istället för att tuta i dem förnekelsen att bilar är minnsan inte den stora boven i miljöfrågan när den i själva verket ligger på en stark 2.a plats[:o]
#33 - 6 januari 2008 17:17
Ja du får ursäkta så himla mycket, ett par decimaler hit eller dit och hela världen står i brand [:-108] , men faktum kvarstår att din är större miljöbov än min, dessutom vill jag nog påstå att om man skulle jämföra 2213 modellen med en likvärdig fluval så fick det väl i så fall bli den förra generationen och inte som nu din nya fina som man måste pumpa igång.. Så du menar på fullaste allvar att du tror att det antal jänkebilar som finns i sverige på något sätt skulle representera en negativ miljöfaktor, du man ska vattna blommorna med sitt gamla akvarievatten, inte dricka det.. [:-124]
#34 - 6 januari 2008 17:19
Ja du får ursäkta så himla mycket, ett par decimaler hit eller dit och hela världen står i brand [:-108] , men faktum kvarstår att din är större miljöbov än min, dessutom vill jag nog påstå att om man skulle jämföra 2213 modellen med en likvärdig fluval så fick det väl i så fall bli den förra generationen och inte som nu din nya fina som man måste pumpa igång.. Så du menar på fullaste allvar att du tror att det antal jänkebilar som finns i sverige på något sätt skulle representera en så negativ miljöfaktor att dom skulle hamna på 2'a plats, du man ska vattna blommorna med sitt gamla akvarievatten, inte dricka det.. [:-124]
#35 - 6 januari 2008 17:33
Ja du får ursäkta så himla mycket, ett par decimaler hit eller dit och hela världen står i brand [:-108] , men faktum kvarstår att din är större miljöbov än min, dessutom vill jag nog påstå att om man skulle jämföra 2213 modellen med en likvärdig fluval så fick det väl i så fall bli den förra generationen och inte som nu din nya fina som man måste pumpa igång.. Så du menar på fullaste allvar att du tror att det antal jänkebilar som finns i sverige på något sätt skulle representera en så negativ miljöfaktor att dom skulle hamna på 2'a plats, du man ska vattna blommorna med sitt gamla akvarievatten, inte dricka det.. [:-124]

Elvin, en bra tysk sida som ger ett litet hum om vad saker och ting borde kosta..
Eheim 4 Ever
#36 - 6 januari 2008 19:42
man ska inte tomgångsköra en jeenkare i garaget, jag anar en liten koldioxidförgiftning där borta...:p
#37 - 6 januari 2008 20:48
Jag ska nog ta Tetratec Ex700 och fixa till röret jag själv..:) men om det är ett teleskåp rör så borde ju det vara mindre i utvecklad form. Hur som helst jag litar på dig åheim..och tar ett steg till ett renare och finare akvarium :D.
Btw hur många cm ska insug teleskåpet vara över sanden?

Tack för alla tips!

Edit: Ska jag köpa filter och kol separat? Och slangar? eller får man med det första gången?

http://www.akvarieshopen.com/tetra-700-700-p-1570.html
#38 - 6 januari 2008 21:03
elvir skrev:
Jag ska nog ta Tetratec Ex700 och fixa till röret jag själv..:) men om det är ett teleskåp rör så borde ju det vara mindre i utvecklad form. Hur som helst jag litar på dig åheim..och tar ett steg till ett renare och finare akvarium :D

Tack för alla tips!

Edit: Ska jag köpa filter och kol separat? Och slangar? eller får man med det första gången?

http://www.akvarieshopen.com/tetra-700-700-p-1570.html
förlåt att vi sabbade din tråd lite grann elvir[:o] men iallfall så följer allt filtermaterial med, lite makaroner, filtermatta, biobollar, kolpåse, filtervadd! kolet kan du kasta ganska snart och lägga i nåt annat eller bara filtervadd (det kan du köpa en påse som räcker flera år för en billig penning) sen följer givetvis slangar med! kolla här:
" target="_blank">
#39 - 6 januari 2008 22:01
åheim skrev:
förlåt att vi sabbade din tråd lite grann elvir[:o] men iallfall så följer allt filtermaterial med, lite makaroner, filtermatta, biobollar, kolpåse, filtervadd! kolet kan du kasta ganska snart och lägga i nåt annat eller bara filtervadd (det kan du köpa en påse som räcker flera år för en billig penning) sen följer givetvis slangar med! kolla här:
" target="_blank">

Hehe, inga problem alls. Såg det där på youtube och det verkade ju skit lätt! Dock tror jag att om man så att säga inte "utveklar" teleskåpet så får det gott plats i mitt kar :) man kan ju alltid hoppas. Vad menar du med att jag kan slänga kolet snart?

Oj har glömt 2 stora frågor..hur ofta ska filtret rensas? och ska jag fortsätta sköta akvariet som vanligt med regelbudna vatten byten 20-30% osv?
#40 - 6 januari 2008 22:20
teleskopröret är 31cm ihopskutet sen har man sand i karet och så bör det sitta minst 5cm över sanden, så ca 45cm högt bör karet vara... men du kan som sagt kapa det! filtret ska sen rensas när man ser att flödet kraftigt avtagit! sen till kolet, det gör vattnet klart och tar även bort lukt men tappar sin förmåga på några veckor och bör då tas bort och ersättas med ny, men kol är inte alls nödvändigt utan det är mycket bättre att byta ut det mot något vanligt filtermaterial och endast använda kol när man ska rena bort rester av medicin vid sjukdom! sen byta vatten som vanligt! det tar drygt en månad innan filtret är riktigt inkört och kan rena biologiskt så mata sparsamt i början.
#41 - 6 januari 2008 22:24
Då fattar jag..Tack för all hjälp åheim :)
#42 - 6 januari 2008 22:37
varsågod och lycka till [:D]
#43 - 8 januari 2008 15:51
elvir skrev:

Jag misstänker att EX600 och EX700 har samma rör. Dom är dock lätta att kapa.

Annons