Tips på växter under flytväxter

#1 - 21 juni 2010 20:40
Ena delen av akvariet är rätt skuggigt då jag har en hel del flytväxter där. De växter jag har i denna delen idag för en tynande tillvaro. :( Vad kör ni för växter i liknande miljö i era kar? Vilka sorter trivs i skugga?
#2 - 21 juni 2010 20:53
slade skrev:
Ena delen av akvariet är rätt skuggigt då jag har en hel del flytväxter där. De växter jag har i denna delen idag för en tynande tillvaro. :( Vad kör ni för växter i liknande miljö i era kar? Vilka sorter trivs i skugga?

Tyvärr trivs endast plastväxter där de inte får ljus.
#3 - 21 juni 2010 21:18
Vallisneria som rotat sig rejält och vattenpest är två som fungerat bra för mig trots täckning med lager av Frogbite.
#4 - 21 juni 2010 21:51
Anubias går utmärkt, har flera som blommar just nu.

Tobbe
#5 - 22 juni 2010 13:43
Tackar för tipsen. Några fler?

Har sökt lite själv och kommit fram till Cryptocorone av olika slag samt Echinodorus bleheri och javaormbunke. Någon som har erfarenhet av dessa?

Eftersom många fiskar vill ha en del av akvariet med dämpad belysning hoppas jag det går att kombinera detta med lite andra växter också.
Bilagor:
#6 - 22 juni 2010 14:09
slade skrev:
Tackar för tipsen. Några fler?

Har sökt lite själv och kommit fram till Cryptocorone av olika slag samt Echinodorus bleheri och javaormbunke. Någon som har erfarenhet av dessa?

Eftersom många fiskar vill ha en del av akvariet med dämpad belysning hoppas jag det går att kombinera detta med lite andra växter också.

Echinodrus har jag kört några olika varianter bla. bleheri både med och utan flytväxter utan att märka någon större skillnad så den funkar fint enligt mig. Har oxå Echinodorus osiris som verkar funka bra med flytväxter.

Cryptocorne undulata, har jag i 2 st kar med väldigt mycket flytväxter och den verkar trivas...hade lite problem med att vissa plantor av den inte rotatde sig och mer eller mindre löstes upp, kan tydligen hända med den växten... i övrig så kör jag mycket olika varianter av vallisneria och de funkar bra:)
#7 - 22 juni 2010 14:10
sök på artbeskrivningarna, dvs sök på de arter som vill/kan ha lite ljus.

finns faktiskt en hel del.

.
#8 - 22 juni 2010 21:13
Kensa skrev:
sök på artbeskrivningarna, dvs sök på de arter som vill/kan ha lite ljus.

finns faktiskt en hel del.

.

Precis vad jag gjort. Vore bara kul med lite erfarenhet från någon också. Har nog fått lite tips och idéer nu. Det blir till att möblera om en del vid vattenbytet imorgon för att göra plats för lite nyinköp längre fram.
#9 - 22 juni 2010 21:38
Bered dig på alger på växter under dock, men de gör bara nytta och kan se bra ut om de sitter rätt! :)
#10 - 23 juni 2010 06:23
Javaormbunke behöver inte mycket ljus och växer bra även under flytväxter
#11 - 23 juni 2010 12:19
suzanne.h skrev:
Javaormbunke behöver inte mycket ljus och växer bra även under flytväxter

Har precis testat att sätta en liten "javabebis" där. pår se hur den utvecklas.
#12 - 23 juni 2010 12:26
slade skrev:
Har precis testat att sätta en liten "javabebis" där. pår se hur den utvecklas.

Den kommer antagligen växa på bra när den satt sig!
#13 - 25 juni 2010 08:46
Även jag har bra erfarenhet av Anubias, hade dock inte flytväxter utan i ett akvarie utan belysning utan bara ett mörkt lock under ett halvår (va för lat att bygga klart rampen) så den klarade sig på den minimala mängd ljus som kom in i rummet, aldrig direkt solljus (rum i husets skuggsida).

Annons