Tips på växter att komplettera med

#1 - 30 mars 2005 09:07
Vill få till mitt 100L akvarium riktigt snyggt med växter, har nu enbart Limnophila sessiliflora och Cabomba men dessa blir aldrig riktigt snygga hur mycket jag än kör med PMDD och CO2, därför tänkte jag bara ha dessa längre bak och dekorera med snyggare växter fram mot rutan.

Vad ska jag välja för växter om jag vill skapa en riktigt snygg växtdjungel?

Kör med biltemas blästerand och 1 st aquarelle 18W samt 1 st Sungglo 20W

ALLA tips är välkomna!
#2 - 30 mars 2005 09:11
Echinodorus tenellus eller Glossostigma elantinoides. Glossostigman kräver dock mycket ljus.
#3 - 30 mars 2005 10:54
Min ljusmängd räcker alltså inte till Glossostigman?
#4 - 30 mars 2005 11:01
Inte helt omöjligt, men jag vet inte. eftersom du endast har 100liter så är djupet inte så stort och det borde kunna fungera. Hoppas du inte har ancistrus eller siamesiska algätare för de kluffsade i sig min glossostigma.
#5 - 30 mars 2005 11:55
illa, har två små ancistrusar. Den andra växten du rekomenderade, är den svår att få tag i?
#6 - 30 mars 2005 11:57
Hyfsat, jag letade ganska länge innan jag fick tag i mina.
#7 - 30 mars 2005 11:57
Vart bor du? Bor du i Stockholm?
#8 - 30 mars 2005 16:15
Bor i Fagersta, har nära till västerås och ludvika.
#9 - 30 mars 2005 16:34
Jag har 4 ancistrus och 5 siamesiska algätare och har aldrig haft problem med att dom äter på glossomattan.

Dock så tycker jag att du skall få ordning på din gödning innan du köper mer växter. Om inte limnophilia klarar sig så kommer knappast någon annan växt att må bra, limnophilia är en av de växter som klarar absolut lägsta gödningsnivåerna. Så jobba rätt på din gödning innan du köper fler växter.
MVH
Magnus
#10 - 30 mars 2005 16:49
Men vad kan jag göra för fel då? Kör i fulldoser av nitrat, fosfat och Nutrisi enligt recept jag hittat på forumet. Kör vattenbyten minst en gång i veckan.

CO2 gödningen har jag dock mindre koll på, mäsklösning är ju opålitligt.

Växterna växer ju mycket men topparna blir gula när de närmar sig ytan, detta gäller inte cabomban.

Främst vill jag komplettera för att växterna inte är speciellt vackra längre
#11 - 30 mars 2005 17:02
Du kan nog utan bekymmer köra ett vattenbyte med fulldos och ytterligare en fulldos i mitten av veckan. Det är sällan en fulldos räcker om man har co2 och någorlunda belysning. Växterna blir bra hungriga då.

Funkar inte det kan du höja dosen ytterligare, men tillsätt aldrig mer en en fulldos åt gången, bättre att göda oftare då.

När dina andra växter lider kommer nya växter inte att bli finare.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#12 - 30 mars 2005 17:47
[QUOTE=Tropfrog]Jag har 4 ancistrus och 5 siamesiska algätare och har aldrig haft problem med att dom äter på glossomattan. [/QUOTE]

Va! nu blir jag avundsjuk. Undrar vem som då kan vara boven. Kommer i så fall att göra ett nytt försök med glossostigman...
#13 - 30 mars 2005 18:00
Visst kan någon av dom vara boven. Fiskar är individer. Vad jag säger är bara att det snarare är ett undantag än en regel om dom äter upp din glossomatta.

Jag har en kompis som hade ett 30 tal ottocinclus tillsammans med diskus. Han gav upp för att dom åt på diskusarna. När nästa ägare haft dom i ett år skaffade han diskusar. Döm över kompisens förvåning när han hörde att det gick bra med diskusar, dom hade varit väldigt påflugna på dom mer än måttligt iriterande diskusarna hos honom. Kompisen hade egentligen aldrig sett mer än en som anföll diskusarna åt gången, men antog att det var olika individer. Den nya ägaren hade slarvat med inkoppningen och tappat några stycken. Med största sannolikhet var det endast en individ som åt på diskusarna och den dog vid inkoppningen i det nya karet.

Ursäkta utsvävningen, men är det inte ett bra exempel på att fiskar är individer så säg?
MVH
Magnus
#14 - 30 mars 2005 18:19
[QUOTE=K_Lindfors]Vill få till mitt 100L akvarium riktigt snyggt med växter, har nu enbart Limnophila sessiliflora och Cabomba men dessa blir aldrig riktigt snygga hur mycket jag än kör med PMDD och CO2[/QUOTE]

Lustigt att du nämner Sessiflora. Mina var jättefina och täta innan jag började med PMDD och CO2 för ett par månader sedan. Nu växer dom så fort att det är nästan en decimeter mellan varje "krans" med blad, och dom ser väldigt glesa ut.

Jag rekommenderar Polysperma, bildar fina skogar när CO2 och näring finns i tillräcklig mängd.

...Johan...
#15 - 30 mars 2005 20:06
[QUOTE=Tropfrog]Ursäkta utsvävningen, men är det inte ett bra exempel på att fiskar är individer så säg?[/QUOTE]

Sant, skall nog försöka igen och se om det fungerar bättre nu. Mina stora ancistrus hane har dött så man vet aldrig.
#16 - 31 mars 2005 13:18
Apropå Glossistigma så har jag 3x18W Aquarelle över mitt 100 literskar och jag hade inte en chans att hålla dem nere på botten. Det blev långa stänglar som växte upp mot ytan :/ Tröttnade efter en stund och kastade ut dom och letar nu efter en ny och "bättre" bottentäckare.
#17 - 31 mars 2005 13:40
Ja de kräver som sagt ganska mycket ljus.
#18 - 31 mars 2005 18:27
Kanske kan Hemianthus callitrichoides ''Cuba'' vara ett alternativ?!
#19 - 31 mars 2005 20:34
Olika typer av svärdplantor, kanske nå´n cryptocoryne eller nå´n anubias kanske. Jag har själv ett kar med vallisneria natans, [color=black]Limonophila aquatica[/color][color=black] "ambula"[/color] (liknar cabomban), [color=black]Echinodorus bleheri "[/color]svärdblanta", [color=black]Echinodorus osiris[/color][color=black] "Dubbel röd Osiris" och [color=black]några [/color][color=black]Cryptocoryne[/color] [/color][color=black]av okänd sort.[/color]
Har även haft vattenpest som inte ville rota sig. Men ambulan tyckte jag blev aldeles ful när jag brassade på med CO2, och när jag slutade med det så blev de fina igen. De växte nog 8cm mellan varje bladkrans.
#20 - 1 april 2005 09:32
[QUOTE=jowa]Apropå Glossistigma så har jag 3x18W Aquarelle över mitt 100 literskar och jag hade inte en chans att hålla dem nere på botten. Det blev långa stänglar som växte upp mot ytan :/ Tröttnade efter en stund och kastade ut dom och letar nu efter en ny och "bättre" bottentäckare.[/QUOTE]
Glossostigma är en gåta. Jag kör också 3x18 watt (med hyfsade reflektorer) till mitt 88-liters, dvs. 0,6 w/liter och dessutom bra co2-halt och bra PMDD. Och ljuset har fri väg ner till Glosson. Glosson blir ingen matta utan snarare små buskar på typ 5-7 cm höjd.

Min kompis som kör 0,2 watt/liter (och co2 och pmdd) får däremot en fin matta som kryper utmed substratet. Orättvist!

Jag funderar allvarligt på att övergå till Marsilea hirsuta istället.
#21 - 1 april 2005 09:35
Finns det någon bra växtbutik i Västerås eller Örebro? Har kollat runt lite men de flesta verkar inte satsa så mycket på växter.

Annons