tips på vatten byte i större akvarium?!

#1 - 9 december 2006 18:59
när man byter vatten i akvariet, sak vattnet "luftas" först?! om ja, hur ska man lyckas lufta typ 100L vatten, om man nu ska byta ca 30% av vattnet vid vattenbytte?! och hur gör man enklast för att slippa springa med 10 st 10liters hinkar?? :|
#2 - 9 december 2006 19:06
Slang direkt från en kran.
Vid tömning fyller man slangen med vatten sen tar man bort den från kranen och ner i en golvbrunn så startar häverten av sig självt.
Lufta är nog inte så många som gör, men vill man få lite luftningseffekt kan man ha ett munstucke på slangen så man inte får en enda tjock stråle. Att klämma åt slangen lite i änden kan också ha effekt.
#3 - 10 december 2006 15:09
jag satte fast ett vanligt kranmunstycke på min slang.
#4 - 10 december 2006 16:37
Många lösningar fungerar. Jag fyller vatten i köksvasken, och pumpar det därifrån och in i akvariet via filtret. Jag antar att bakterierna i filtret får en liten "smäll" av att vattnet som kommer in är kallare än vanligt, men det påverkar bara en tredjedel av filtermaterialet, eftersom jag kör tre ytterfilter. Jag har inte märkt någon negativ effekt, om jag säger så.

B!
#5 - 10 december 2006 18:23
Mr. B
Det där kändes som en onödigt komplicerad lösning.
En slang med gardenakoppling och en koppling på kranen fixar biffen ju. (Man brukar få köpa en "konverter" för krangängan för att gardenakopplingen ska passa, men dom finns med sil så den ersätter "orginal" silen.)
#6 - 10 december 2006 21:36
Personligen tycker jag det är den bekvämaste lösningen, eftersom jag slipper pela med täckglas, slipper oroa mig för klor osv. Det ända jag faktiskt behöver "extra" är en halva till dubbelkranarna, och slangstumpen jag i alla fall behöver.
B!
#7 - 10 december 2006 21:50
heeke skrev:
Slang direkt från en kran.

Vid tömning fyller man slangen med vatten sen tar man bort den från kranen och ner i en golvbrunn så startar häverten av sig självt.

Lufta är nog inte så många som gör, men vill man få lite luftningseffekt kan man ha ett munstucke på slangen så man inte får en enda tjock stråle. Att klämma åt slangen lite i änden kan också ha effekt.

Så här gör jag också, men jag sköljer ur slangen lite innan jag fyller den och lägger den i akvariet. Mycket smidigt. Till akvariet på ovanvåningen har jag lååång slang :D.
#8 - 10 december 2006 21:52
Ska tillägga att vi har gardenakoppling till duschslangen nu så det är bara att ta av och sätta dit slangen. Jag behöver inte skruva av den heller längre.
#9 - 11 december 2006 05:22
jag kör med slang direkt
ser till att ha strålen över vattenytan samt rikta strålen mot bakgrunden
funkar perfekt

har även haft strålen under vatten o inte märkt nån skilnad
#10 - 11 december 2006 06:22
Kör också med slang och Gardenakoppling. Tänk på att köpa en PVC slang och inte en trädgårdsslang. Trädgårdslangar kan vara antimögelbehandlade. Köpte min slang på Clas Ohlson.
#11 - 11 december 2006 12:40
Jag kör med trädgårdsslang, har inte märkt något negativt.
Även om den nu är antimögelbehandlad så tror jag inte att den korta exponeringstid vattnet har med slangen innebär någon risk.
Har faktiskt en trädgårdsslang permanent i ett kar också.

Annons