Tips på vad jag ska ställa mina 6st 50 liters på?

#1 - 1 mars 2004 13:59
Jag har 6 st svarta svarta 50 liters Zooline.

Jag har någon här,och någon här...Finns det någon som har ideer på vad jag kan ställa dom på så dom står samlade?

Typ två och två ,och tre på höjden?

Jag har tittat runt överallt utan att finna nån lösning.

Tacksam för svar!:-)
#2 - 1 mars 2004 14:28
Gå in på www.ajprodukter.se

Välj "AJ katalogen" där det står "Sök i alla kataloger"
Välj "Sidnummer" där det står "Benämning"
Skriv in 136 och klicka sök.

En lagerhylla som tål 120kg/hyllplan
Med reservation för att dom kanske inte säljer till privatpersoner.

#3 - 1 mars 2004 14:33
Lagerhyllan "Sten" från IKEA klarar 500 kg per hyllplan säger de. Har inte provat...

En hylla med maxbelastning 120 kg hade jag inte vågat använda om du ska ha två kar på varje. Det är inte mycket till marginaler precis.
#4 - 1 mars 2004 14:43
Marginalera finns ju i hyllan redan.
Om den ska klara 120kg så klarar den 120kg + Marginal = ca 170-200kg skulle jag gissa.

Men det var bara ett tips......
#5 - 1 mars 2004 14:46
hepp !

Tror jag hittade det billigaste alternativet på Claes Ohlsson.
En lagerhylla vars hyllplan klarar 60 kilo perfekt för 50 liter
för 195:-.

Gå in på min zoon så kan se hur det ser ut. Har idag tre st 54 liters på en sådan från Claes Ohlsson.

Mvh Jesper
#6 - 1 mars 2004 14:49
Lagerhyllan "Sten" från IKEA

Detta lät intressant, men jag lyckas inte hitta någon hylla med namnet Sten, inte ens lagerhylla hittar jag.

#7 - 1 mars 2004 14:53
Quartex> Var det inte jag som "tipsade" dig?? (kan ha varit någon annan jag gav det tipset.

Kul att det fungerad i vilket fall som helst!

Mmalin> Du kan ju alltid ställa två sånna hyllor från Classe bredvidvarandra för att få "2 st på varje hyllplan".

#8 - 1 mars 2004 15:05
What? Finns inte Sten längre? Det är ju en klassiker. Ska genast kolla i katalogen därhemma!
#9 - 1 mars 2004 15:17
Sten har försvunnit. Nu finns Gorm i stället. Hur mycket den tål är oklart, men inte är det 500 kilo per hyllplan.
mvh Daniel
#10 - 1 mars 2004 15:58
Ursprungligen skickat av heeke

Quartex> Var det inte jag som "tipsade" dig?? (kan ha varit någon annan jag gav det tipset.

Kul att det fungerad i vilket fall som helst!

Det var det säkert då jag fick tipset här på zoopet minns bara inte från vem, det blev iaf skit bra, tack än en gång !

Mvh Jesper
#11 - 1 mars 2004 16:02
Ett tips bara, när de kollar hur en hyllas bärighet är, kollar man den svagaste punkten och det är mitt i hyllplanet. Ett akvarium vilar på en mycket större yta. Alltså är det inte bara hyllan som "bär upp hyllan utan också ställningen. Har som sagt tidigare 3 st 54 liters kar i en hylla där varje hyllplan "bara" skall klara 60 kilo men det går hur bra som helst.

Mvh Jesper
#12 - 1 mars 2004 16:40
Den svagaste punkten är nog oftast själva "upphängningen", där hyllplanet stöds mot gavlarna. Ofta är det borrade mål med plugg i e.d. som håller upp hela tyngden. Om det ser klent ut så går det ju att förstärka, genom att skruva fast en ribba under hyllplanet.

Eller varför inte bygga själv. Köp trä i lagom dimension, såga, borra, skruva. Blir billigt, mycket hållbart och är inte alls särskilt svårt.

Andreas
#13 - 2 mars 2004 09:43
Nu finns Gorm i stället. Hur mycket den tål är oklart

Om man tittar på hyllplanen till Gorm så säger IKEA 50kg/hyllplan.

Annons