Ursäkta mig Batski men om du misstänker att dina fiskar lider så tycker jag att det absolut är på sin plats att avliva den/dom individer det handlar om, jag vet att det kan vara ganska ångestladdat och att man inbillar sig att dom kanske repar sig och blir friska men ur ett humanistiskt och djurrättsligt perspektiv borde du ta det beslutet omedelbart.
Jo men det brukar jag ju göra. När jag inser att de inte kommer att klara sig och att de dessutom kommer att lida, brukar jag plocka upp dem och ge dem dödshjälp. Och det var just det jag gjorde när jag såg honom i morse. Ja visst känns det jobbigt, men jag är för dödshjälp vid hopplösa fall (ja även för Homo sapiens). När de ändå kommer att dö är det lika bra att göra slut på lidandet. Dock pratade jag i telefon i går kväll när jag upptäckte att han låg döende. Då låg han ganska stilla och såg inte ut att lida. Jag blev övertygad om att det bara rörde sig om minuter och eftersom han låg så stilla tänkte jag faktiskt som så att det skulle innebära mer stress för honom att bli uppryckt från sin vanliga miljö. Jag hade ändå tänkt ta upp honom och ge honom dödshjälp i fall han inte hade hunnit dö innan belysningen släcktes (ville ju inte riskera att de andra skulle börja äta på liket). Tyvärr så var han inte så nära slutet som jag trodde och lyckades på något sätt simma och gömma sig under nån rot och hur mycket jag än letade (flera gånger) hittade jag honom inte innan jag gick och la mig :(
Dessutom borde du kontrollera dina vattenvärden samt besiktiga din tetra efter tecken på sjukdom..
Vattnet är ok, men hur ska jag besiktiga liket efter tecken på sjukdom? Jag kan bara konstatera att han var ganska mager och svag och såg gammal ut (fast han inte kan ha varit mycket äldre än 4 år). Måste säga att jag saknade honom nu när jag kom hem och matade dem. Då brukade han alltid vara först framme.