Tips på uppställning av 375 liter

#1 - 6 oktober 2007 09:53
Hej

Jag ska snart starta upp mitt 375 liters alurams kar men är lite osäker på tyngdens påverkan på golvet. Det är ett furugolv så det är ganska mjukt, jag har lagt kakel plattor under fötterna för att sprida tyngden lite. Vad tror ni, är detta tillräckligt eller måste jag lägga en planka eller så under alla 6 fötterna?

Att det blir märken i golvet är jag inte särskilt rädd för, det jag bävar för är att golvet sjunker och det blir spänningar i glaset som sedan spricker. Akvariet är ett ganska gammalt men silikonet är fortfarande smidigt och glaset verkar vara ganska tjockt.

Här fnns en bild på akvariet:
http://hem.bredband.net/oskkva3/Planritning/slides/IMG_0399.JPG

Mvh Oskar
#2 - 6 oktober 2007 09:56
Kakelplattorna kan du ta bort med en gång då risken är ganska stor att de spricker, och det tror jag inte du vill med vatten i karet.
Däremot kan du lägga en hel spånskiva under ställningen som fördelar ut vikten lite bättre eller något liknande som kanske är lite snyggare;).
#3 - 6 oktober 2007 11:01
Hej

Det var klinkerplattor inte kakel som jag lagt dit, dom är ganska hållbara. Jag har samma plattor under badkaret som rymmer ca 300 liter. Någon som har tips på något annat som fördelar tyngden bra? det får ju gärna vara något estetiskt.

men hur är det med viktfördelningen? killen jag köpte akvariet av hade några bitar parkett under fötterna i samma storlek. räcker ytan till?
#4 - 6 oktober 2007 17:49
Ingen gammal räv som har något att tillägga? antar att jag inte är den enda med ett furugolv och ganska tungt akvarium?

När akvarium går sönder beror det ftast på en dålig uppställning eller hur händer olyckorna?

Jag är ganska mån om att det ska se snyggt ut då jag lagt väldigt många timmar på renovering av detta rum. Kanske har någon någon snygg lösning som ni kan tipsa om?

/Oskar
#5 - 6 oktober 2007 18:46
Vill du ha det snyggt så går det väl att lägga 2 plankor under karet som matchar resten av rummet. Ekplankor eller nåt. Kanske dyrt, men det blir nog snyggt :)
#6 - 7 oktober 2007 07:28
Om det skulle stå 5st personer på golvet skulle det sjunka då? 400 kilo är inte mycket för ett golv.
#7 - 7 oktober 2007 09:49
Nej du har nog rätt, 400kg är inte så mycket, när jag tänker efter lade jag allt kakel sättmassa och betong i detta rum när vi renoverade. Jag kan tänka mig att det vägde mer än 1 ton.

Är alu karen mindre känsliga för sättningar i ställningen än helglas?
#8 - 7 oktober 2007 10:40
Det är inte totalvikten som är problemet utan punktbelastningen.
Ett mjukt "ytskikt" på golvet (alltså det ovanför betongplattan eller reglarna) kan få små fötter att sjunka ner.
Gamla golv som sviktar kan också orsaka problem.

Själv har jag mitt 450 ståendes på en vanlig aluminiumställning med 6st ben. Varje fot har väl ca 2cm^2 yta mot golvet och tar en vikt på säg ca 100kg. Golvet är en gamal fiskbensparkett från 50-60 talet när huset byggdes. Det ett hyreshus så någon form av betonggolv är det nog under parketten.
Golvet sviktar inte och jag får inte minsta märken i parketten heller.

Annons