Tips på trevlig ytfisk?

#1 - 4 februari 2004 14:42
Mitt akvarium är lite tomt i de övre regionerna, så jag skulle vilja skaffa mig några fiskar som mest håller till där. Har ni några tips? Gärna en stimfisk som blir lite större (15-20 cm t.ex.), men även mindre kanske kan vara intressant. Jag inser att det är sällsynt med ytlevande fiskar som inte hoppar, men önskemålet är att de åtminstone inte skall leta sig ut genom centimeterstora springor i täckglaset (bilbukar torde därför vara uteslutna?).
Akvariet är på ca 720 liter (160x73(d)x60(h)). Temp ca 26 grader, pH 6,8-7 (kanske kommer att smygas ned mot 6,5). Ganska bra genomströmning. Mycket växter. Invånare i dag praktbotia, siamensis, falsk siamensis, pleco, ancistrus, eventuellt amanoräkor (ser dem aldrig), kardinaltetra, svart neontetra.
På grund av genomströmningen och de "livliga" fiskarna vill jag inte ha gurami eller någon annan stillsam fisk, utan gärna en med lite "action" i (utan att vara aggressiv eller rovgirig). Och som sagt gärna en stimfisk.
Finns det nu en sådan fisk?
#2 - 4 februari 2004 14:43
sebrafiskar?
#3 - 4 februari 2004 14:47
Vad sägs om Kongotetra? De blir rätt stora, stimmar ok och håller sig rätt nära ytan. Och så är de fina också...
#4 - 4 februari 2004 14:48
Passar på och slänga in en fråga om någon fisk som är lugn och stillsam men framförallt snäll, som går ihop med främst lugna guldfiskar och slöjstjärtar, silverhajar, eldstjärtar och malar? 400 liter.
#5 - 4 februari 2004 14:48
Svärdbärare :)

Bilbukar hoppar mycket och ofta men de är inte rymningsexperter.

Fjärilsfisk tar dina små fiskar men är coolaste ytfisken tillsammans med Arowana.
#6 - 4 februari 2004 14:52
har du bara täckglas och köper ett stim (inte bara 3 4 stycken) bilbukar så bör det itne va något problem. Enligt min erfarenhet så hoppar dom mer när dom är färre. Har nu en ja e kanske inte mer en 10 kvar men ingen har hoppat ut även fast en bit av täckglaset alltid står öppet.

hade för några år sen 5 stycken i en liten burk med bara ett liiitet hörn öppet där kom 3 ut.
#7 - 4 februari 2004 14:52
Nej nu vet ja! Fyrögonsfisk :D
#8 - 4 februari 2004 15:33
Passar på och slänga in en fråga om någon fisk som är lugn och stillsam men framförallt snäll, som går ihop med främst lugna guldfiskar och slöjstjärtar, silverhajar, eldstjärtar och malar? 400 liter.

ett tips är att starta en ny tåt, då du säkert kommer få fler svar... o det underlättar vid sökningar senare
#9 - 4 februari 2004 15:37
Stänktetra.
#10 - 4 februari 2004 15:56
Bilbuksfisk:

http://user.tninet.se/~vpb368p/karplaxar/bilbuksfisk.html

#11 - 4 februari 2004 18:57
Det finns några tetror som kanske passar dig tex:
http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=51200&genusname=Triportheus&speciesname=albus
eller
http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=12976&genusname=Triportheus&speciesname=angulatus
De är ganska stora och mycket livliga stimfiskar som håller till i övre regionerna.
#12 - 4 februari 2004 19:00
Tack för alla seriösa och något mindre seriösa svar =)! Kongotetra låter som ett klart alternativ. Sökte på forumet, men den fisken hade inte varit mycket på tapeten. Vad jag funderar på är det som står på nästan varenda artbeskrivning; dämpad belysning. Jag kan inte påstå att jag har det; 550 w MH-lampor, och jag kan inte avskärma ljuset för då börjar växterna gråta. Det där med dämpad belysning har jag lärt mig kan tas med en nypa salt för många fiskarter; kardinaltetror och botior lär ju också trivas bäst med det, men inte tycker jag de verkar skygga, trots att det finns gömställen om de vill ha det håller de sig framme allt som oftast. Så, ni som har erfarenhet av Kongotetra; funkar den även med lite starkare ljus, och håller den sig ändå i de övre regionerna?
#13 - 5 februari 2004 08:53
Jag har helt "vanlig" belysning (2 lysrör) i mitt Juwelakvarium där Kongogänget går. Jag har visserligen växter som går upp till ytan så att de kan få skydd och gömma sig, men kongosarna brukar inte hänga där. De håller sig rätt nära ytan, har fina färger och sköter sig som de ska... Så åtminstone mina verkar inte störas av ljuset.
#14 - 5 februari 2004 09:32
Det med ljuset tror jag själv inte så mycket på. Jag har själv 300w mh till mitt 375 kar och har däri haft många arter som sägs trivas i svagare ljus. Om dom vill ha svagare ljus så får dom väl simma in under växterna, men det gör dom inte.
MVH
Magnus
#15 - 5 februari 2004 10:26
Skulle kunna tänka mig att någon sort av regnbådsfiskarna skulle kunna vara ett bra förslag. Kanske inte är en renodlad ytfisk men den ger ett bra tempo och de gillar verkligen att simma i utblåset.

@Orm

Arowana är visserligen en mycket tuff fisk men den blir aldeles för stor för ett 720 L akvarium och framför allt att det finns risk för att de öppnar "bogvisiret" och råkar skölja ner några andra fiskar.

Max
#16 - 5 februari 2004 10:28
en annan fisk som jag råkade få med mig i en påse med bilbukar en gång är en bottentittare. Den gjorde inget annat en att hålla sig vid ytan och är riktigt aktiv och så vitt jag vet hoppade den aldrig.
#17 - 7 maj 2004 00:10
Mer eller mindre alla fiskar som är uteslutande ytfiskar hoppar. Mina fjärilsfiskar hoppar titt som tätt ut mellan täckglasen när jag ska utfordra. Dessutom har en av dem hoppat ut genom "hacket" i ena hörnan för pumpslangar (kanske 2-3cm stort) och blivit en torr kattgodis.
Satsa på något som inte endast håller sig vid ytan.

Annons