tips på tetra till 450

#1 - 2 april 2005 13:54
hej!
mitt 450l kar ser så tomt ut :/

de fiskar som syns är ca 40 sebrafiskar 10 pansarmalar samt nån ancistrus.
obs har 10 svarta neontetror som i framtiden ska flyttas till 450l. har även 1 mosaikguramihona som väntar på en hane.

nu undrar jag, nån som har nåt tips på en snygg tetra? jag kanske bör avstå från ytterligare en tetrasort och komplettera svarta neontetror-stimmet? men jag vill ju ha lite färg också!

(ej rödmuntetror eller kardinaltetror.., rödmunnar har jag haft och kardinaltetror är så vanliga)

citrontetra.. är de snygga?

mvh

Lena Maria
#2 - 2 april 2005 14:47
[QUOTE=lenis3]hej!
mitt 450l kar ser så tomt ut :/

de fiskar som syns är ca 40 sebrafiskar 10 pansarmalar samt nån ancistrus.
obs har 10 svarta neontetror som i framtiden ska flyttas till 450l. har även 1 mosaikguramihona som väntar på en hane.

nu undrar jag, nån som har nåt tips på en snygg tetra? jag kanske bör avstå från ytterligare en tetrasort och komplettera svarta neontetror-stimmet? men jag vill ju ha lite färg också!

(ej rödmuntetror eller kardinaltetror.., rödmunnar har jag haft och kardinaltetror är så vanliga)

citrontetra.. är de snygga?

mvh

Lena Maria[/QUOTE]

Jag skulle kunna föreslå Rosentetra. En hög av dem är snyggt.
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=453

Citrontetror är också snygga:
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=451
#3 - 2 april 2005 16:23
hej!

hmm jag har för mig att citrontetran behöver "thefärgat" vatten för att den ska bli snygg..? stämmer detta? jag har inte sånt vatten.

rosentetran ser så grå ut.. men den kanske färgar ut ordentligt om den trivs? bilder på fler rosentetror mottages tacksamt:)!

tack för svaret :)

Lenis
#4 - 2 april 2005 16:40
[QUOTE=lenis3]
hmm jag har för mig att citrontetran behöver "thefärgat" vatten för att den ska bli snygg..? stämmer detta? jag har inte sånt vatten.
Lenis[/QUOTE]

Jag har inte heller tefärgat vatten, men nog är mina citrontetror gula så det räcker - inte alls som bilden på Zoopets artbeskrivning...

Det tog i och för sig nån månad innan de färgade ut ordentligt.

Som en bonus leker de i akvariet utan något försök från mig att stimulera lek, och åtminstone tre-fyra stycken har överlevt =)

Mycket trevliga fiskar som varmt rekommenderas!

edit: stavfel
#5 - 2 april 2005 18:22
hmm det kanske vore nåt med citrontetror..

ska ta och kolla in dessa tetror närmare och kolla om affären har dom :)

tack!
#6 - 2 april 2005 19:24
Bra val!

Tänk då på att de ser sååååå bleka ut i affären... Jag har någon hygglig bild på min zoon, har jag för mig...
#7 - 3 april 2005 00:45
Jag har en bild på en citrontetra i mitt album också... de blev ordentligt gula efter ett par veckor... Mitt vatten är inte överdrivet thefärgat i alla fall... bara lite... En bonus är som sagt att de är lättlekta... Jag har fått yngel som växt upp och blivit stora i mitt sydamerikakar, detta trots rovgiriga Scalarer... Riktiga survivals är de små liven...
#8 - 3 april 2005 07:26
Hade citrontetror och colombiatetror i samma burk, och de senare var klart flashigare. De blev riktigt stora också (fast inte tillräckligt stora för att slippa bli mat åt ett par rovmalar).
Här är mer fakta:
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=843
Om man inte bryr sig om växterna finns en herrans massa lite större tetror.
mvh Daniel
#9 - 3 april 2005 12:06
hej!

hm jo din citrontetra, nancy, såg riktigt gul ut!

men blir det inte för mycket med svarta neontetror OCH citrontetror?

Lenis
#10 - 3 april 2005 14:09
[QUOTE=lenis3]hej!

hm jo din citrontetra, nancy, såg riktigt gul ut!

men blir det inte för mycket med svarta neontetror OCH citrontetror?

Lenis[/QUOTE]

I ett så stort akvarium är det ok med två stim tycker jag. Mitt kar är ju lite större då, men jag har både Rosen och Citroner i det. Tyvärr har Citronerna dött av, vet inte varför, så när jag har flyttat och fått min odlingsställning får jag nog ta och försöka odla upp ett nytt stim.... efter att jag utökat Rosenstimmet alltså... Bägge dessa tetror är roliga på så sätt, att man kan plocka ur några och odla egna... blir inte så dyrt att hålla stora stim då... Rosentetrorna blir snyggare som individer, men stimmet syns ganska dåligt eftersom de blodröda fiskarna flyter in i omgivningen. Citronerna däremot lyser upp karet som små diamanter...
#11 - 5 april 2005 18:40
annars kan norska flaggtetror vara snygga.. har ett gäng såna i ett 600 liters just nu..
#12 - 6 april 2005 20:01
Drottningrasboran är annars fin:
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=286

Annars så är ju pirayan en form av tetra... ;)

Annons