Tips på Tanganyika

#1 - 13 september 2007 18:00
Är på gång att göra om ett 96 l sydamerika till Tanganyika-kar.
Är sugen på att ha någon sorts Snäcklekare men undrar hur många man bör starta med.Vore också kul att ha någon annan sort med dem men vet inte vilken som skulle passa bäst.
Gillar Princessorna men frågan är om de blir för stora till det karet? Någon Julidochromis kanske?
Nu vill jag ha goda råd från alla er Tanganyikaexperter:)
#2 - 13 september 2007 20:52
tanganyika verkar vara riktigt poppis nu ;), finns flera bra och informations rika trådar om tanganyika för tillfället.

96liter är en helt okej storlek på att Tanganyika kar, du kan inte ha alla fiskar men samtidigt finns det många du kan ha.
Snäcklekare är ju ett givet kort i ett tanganyika kort, så det är kul att du planerat så långt iaf!:D.
Det du får fundera på när du väljer snäcklekare är om du vill ha en snäll, en som gräver mycket eller en som är fin typ. Vad du än väljer så är alla intressanta på sitt sätt.
Jag har själv Lamprologus Multifasciatus, tycker dom är mest spännande. Dom är inte dom finaste, men dom är nog dom mest aktiva. Dom gräver och fixar å donar dygnet runt, och har intressanta taktiker när det gäller revir och deras grävningar.
Princessor är riktigt fina, och också väldigt intressanta. Men i ett kar på 96liter tror jag det blir bäst med bara prinsessor i sådana fall.
Någon Julidochromis art låter mycket bättre, jag har haft Regani Kipili och Transcriptus. Transcriptus är väl den som är minst, och även den jag gillat mest.
Tror en kombo på Snäcklekare och jullar är en bra grej i ditt kar. Men det finns andra fiskar du kan spana in också:
Neolamprologus savoryi - Prinsen av Burundi

Sen finns Telmatochromis som också är riktigt fina.
Altolamprologus compressiceps, "Sumbu", är riktigt fräck också faktist.
#3 - 13 september 2007 20:53
oj, mycket text det blev :P. Men man blir glad när folk väljer tanganyika, eftersom man själv är en sådan tanganyika nörd:D
#4 - 14 september 2007 09:50
Tack så jättemycket för alla tips!
Nu har jag spanat in de fiskar som du tipsat om och valet på snäcklekare blir definitivt Multifasciatus som verkar vara en kul krabat! sen gillar jag J.Transcriptus men även J.Marleri. Och så blev jag helt betagen i Altolamprologus compressiceps "Sumbu"!! Då är frågan om jag måste välja mellan Julidochromisen och "Sumbun"?Eller konkurrerar "sumbun" med Multifasciatus?? Hur många av varje art kan,bör,jag ha?? Många frågor igen men jag vill att det ska bli rätt från början.
#5 - 14 september 2007 10:02
det bästa blir nog om du har antingen multisar + jullar, eller multisar + sumbu.
Sumbun kommer inte konkurrera med multisarna då den vill ha lite större snäckskal. Det du kan göra är att du köper snäckskal i lagom storlek till sumbun, sen gömmer du in snäckskalet/en med en massa sten, så kommer sumbun hålla sig där tror jag
#6 - 14 september 2007 11:43
Ok,misstänkte det.Hur många av varje sort då?
Vilka är "snällast" Jullarna eller Sumbun?Är sumbun vanlig i handeln?

Tack för hjälpen!
#7 - 14 september 2007 15:43
Sumbu har jag bara sett på ett ställe, och det är i Nol (ciklidhobby).
Jag har inte hållt sumbu själv, så det kan jag inte svara på.
Av jullarna så finns det varianter som är rätt tuffa, och andra som är lite snällare.
När du köper jullar så får du börja med en grupp på 4-5stycken, och låta dom para ut till ett bra och stabilt par.
Köper du multisar, och om dom kan det där du köper fiskar så be om att få 2hanar och 3honor.
Försök att inte köpa allt för små jullar, har för mig dom växer rätt sakta:p
Bilagor:
#8 - 14 september 2007 16:14
Tusen tack för dina svar nu börjar det klarna hur jag vill ha det!(det blir nog jullar+multisar)
Har varit och köpt ett kraftigare filter som var nedsatt till mindre än halva priset.....det kunde man ju inte motstå!!Så helgens nöjen blir att limma Slimline och tvätta sand!
#9 - 14 september 2007 23:54
hehe det låter bra, om du kan så får du gärna visa bilder, folket här är bild tokar:P
#10 - 21 september 2007 18:13
Hade i stort sett bestämt mig för "sumbu"+multisar,hittat sumbun i en butik här i stan. Frågade handlaren där och hon trodde inte att de skulle funka ihop. Nu blir jag väldigt osäker,hon föreslog en "snäll malawi" som sällskap till multisarna,(aulonucara)det kändes konstigt tycker jag?????Tror du Multisarna blir för tuffa??Sumbun är tydligen en försiktig krabat så det skulle kunna bli problem att få den att hävda sig vid utfodringen.
Har letat efter N Savoryi men den verkar inte gå att få tag på.Nu känner jag mig mkt villrådig,vad ska jag göra?????
Akvariet är i alla fall igång med både hålsten och snäckskal,har en trio platy som får "gå igång" akvariet.Är riktigt nöjd med inredningen.
Har också spanat in en snygg princessvariant N Buescheri,törs man kanske prova den med multisarna ?den verkar vara tuffare än Brichardin.?
#11 - 22 september 2007 02:48
hahah var det en praktikant du snackade med eller?;):P.

Sumbu kan du ha med Multisar, det är en liten rovfisk. Har sett flera kar där folk har Sumbu med multisar, och dom karen har varit mindre än dina (60-70liter).

I den butiken verkar det vara bra att kunna mycket, och fråga lite. Då den personen du snackat med verkar vara lite väl ute å cyklar. Du ska nog för det första inte ha malawi i ett 90liters kar, sen att ha malawi ciklider med snäcklekare i ett så litet kar blir bara helt galet fel.
Har hört någon gång att dom kan vara lite skygga (sumbu), men tror inte det är så illa att dom inte får någon mat. Jag har haft multisar med både jullar och prinsessor, och ingen gång har någon utav arterna varit så skygga/mobbade att dom inte ens får mat.

Savoryi kan vara lite svår att hitta ibland, jag har sett den 2 gånger bara. När jag frågade varför den inte finns oftare så fick jag svaret att den inte var så populär och då ville dom inte ta in dom om man inte frågat specifikt efter dem. (zoo mässan kungsbacka).

Såhär står det om Sumbu i Zoopets artbeskrivning:
"Denna art hålls bäst parvis tillsammans med andra snäckskalslevande arter, men risken finns att den äter deras yngel".

Prinsessor har en tendens att "ta över kar", och i mitt kar på 180liter så är det rätt trångt med ett prinsess par och multisar. Prinsessorna blir väldigt beskyddande och kollar noga vart övriga invånare håller hus. Det finns nog akvarium där prinsessor funkar skit bra med övriga invånare, men jag har kommit fram till att dom nog ofta passar bäst i ett eget kar faktist.

Innan du går tillbaka till butiken, försök läsa på lite om dom fiskarna du tror du kommer kika på. Är det något du undrar tycker jag du självklart ska fråga här på zoopet först, vi tjänar inget på att ljuga;)
#12 - 22 september 2007 09:54
Vilken tur att det finns kunnigt folk på detta forum! Ja,jag tyckte det lät så väldigt märkligt detta att hon rek en 15 cm stor Alaunocara till mitt 96 litersNu blir det nog Sumbu och multisar i alla fall,kanske köper 3-4 Sumbu för att förhoppningsvis få ut ett par.
Vilka snäcklekare anses vara "snällast".?
Jag föll för Ocellatus i butiken men de ska ju tydligen vara riktiga små "pitbulls" .
#13 - 22 september 2007 11:13
Jag skulle faktiskt rekomendera att du köper Ocellatus istället för Multisar. Jag har båda sorterna fast i 2 olika kar och efter att man haft dom ett tag så tycker jag Ocellatusen är snällare än Multisarna.

MVH/Freddan
#14 - 22 september 2007 11:34
det är så olika hela tiden faktist. Mina multisar brukar vara tuffa, men mina prinsessor bryr sig inte när Multisarna försöker visa "vem som bestämmer". Sen har jag snackat med en del folk och dom säger att multisarna inte är lika aggressiva som Ocellatus, men det är så olika från kar till kar.

Brevis ska enligt jag hört vara en av de fredligare, och läste nu även att den kan ha svårt att hävda sig mot större fiskar. Men om du har Sumbu och brevis kommer den nog kunna hävda sig då sumbun inte blir så mycket större än brevis.
#15 - 22 september 2007 15:06
Ok,
Lustigt att du nämner Brevis för jag har precis läst en intressant artikel och där har de Sumbun som förslag till sällskap åt Brevis! Det är ju toppen! Brevis verkar vara fisken för mitt akvaium.Och så Sumbun förstås.
Läste att Ocellatus har en rätt så stor revirgräns så det blir nog inget bra i mitt akvarium.
Tack för alla tips!Nu gäller det bara att hitta Brevis ute i handeln men den ska väl inte vara så ovanlig.
#16 - 22 september 2007 23:28
Och för att förvirra dig ännu mer, så blandar även jag mig i här.
Jag har/Har haft:
Altolaprologus Compressiceps "Sumbu"
Julidochromis Regani "Kipili"
Neolamprologus Brichardi
Lamprologus Brevis
Lamprologus Ocellatus

Av dessa fiskar tycker jag att Brevisen var klart tråkigast. Dom stod och vaktade vid sin snäcka och gömde sig (alltför) ofta.

Sumbun klarar nog de mesta fiskarna. Fjällen i sidan på den är hårda och den motstår lätt attacker från aggressiva fiskar. Den ställer sig med sidan mot den attackerande fisken och tar smällen utan att röra en min.:)
Det är oerhört svårt att se könsskillnad på Sumbun. Hanen (ca, 8cm) blir större är honan (ca, 5cm). Men i affären så brukar ju fiskarna komma från samma kull och de är inte fullvuxna.

Ocellatusen är klart brutalast av dom fiskarna jag har haft. En liten tuffing som hugger i den hand som matar den, utan att skämmas ett dugg. En charmig rackare helt enkelt.

Just nu har jag Ocellatus och sumbu i ett större kar med en del andra fiskar, prinsessor och jullar i ett kar (112L) och Sumbu och Ocellatus i ett litet kar (54L). Inga problem i något av dom.
#17 - 23 september 2007 01:19
är man inte helt 110% säker på att det är hona och hane, så köper man 4-5 stycken och låter dem para ut. Är man god vän med sin handlare får man säkert lämna tillbaka dom resternade och få pengar tebax:).

Antar att du köper alla dina fiskar hos Kent Herne?;)
#18 - 23 september 2007 01:43
Ja, jag köper nästan alla mina fiskar där.
Även Kent får titta bra länge på Sumbun för att vara nästan säker på om det är en hona eller hane. Fiskarna kostar över 100:-/styck, så alla kanske inte har lust att lägga ut 500-600 pix för att få fram ett par om några månader.:)

Jag har 2 hanar och 3 honor här hemma som är rätt kräsna i val av partner och även då är dom svåra att få att leka.
#19 - 23 september 2007 02:16
hur länge har du haft dina sumbu?
Hur stora var dom när du köpte dom och hur mycket har dem växt under tiden du haft dem?:)
#20 - 23 september 2007 09:59
fredd skrev:
hur länge har du haft dina sumbu?

Hur stora var dom när du köpte dom och hur mycket har dem växt under tiden du haft dem?:)

Tja, det första paret köpte jag nog i februari-mars nån gång. Dom var väl 2-3cm långa då och nu är väl den minsta (Kate Moss heter hon) fortfarande bara 3cm lång medan den största hanen nog börjar bli 5-6cm lång. Jag tycker att hanen växer ifrån honan rätt så fort.
#21 - 23 september 2007 10:15
Herne! Har också Compressiceps "Sumbu". Har 1 hanne + 3 honor, och nu har han lekt med alla 3 honorna som står och vaktar vid sina snäckor.

Hannen är väl ca 9 cm medans honorna är 5 cm.

MVH/Freddan
#22 - 23 september 2007 12:12
herne och 127bubbel.
har ni några "städare" i era kar? och i sådana fall vilka?
#23 - 23 september 2007 12:30
Herne skrev:
Och för att förvirra dig ännu mer, så blandar även jag mig i här.

Jag har/Har haft:

Altolaprologus Compressiceps "Sumbu"

Julidochromis Regani "Kipili"

Neolamprologus Brichardi

Lamprologus Brevis

Lamprologus Ocellatus

Av dessa fiskar tycker jag att Brevisen var klart tråkigast. Dom stod och vaktade vid sin snäcka och gömde sig (alltför) ofta.

Sumbun klarar nog de mesta fiskarna. Fjällen i sidan på den är hårda och den motstår lätt attacker från aggressiva fiskar. Den ställer sig med sidan mot den attackerande fisken och tar smällen utan att röra en min.:)

Det är oerhört svårt att se könsskillnad på Sumbun. Hanen (ca, 8cm) blir större är honan (ca, 5cm). Men i affären så brukar ju fiskarna komma från samma kull och de är inte fullvuxna.

Ocellatusen är klart brutalast av dom fiskarna jag har haft. En liten tuffing som hugger i den hand som matar den, utan att skämmas ett dugg. En charmig rackare helt enkelt.

Just nu har jag Ocellatus och sumbu i ett större kar med en del andra fiskar, prinsessor och jullar i ett kar (112L) och Sumbu och Ocellatus i ett litet kar (54L). Inga problem i något av dom.

Ha,ha!!
Tackar så mycket,nu blev jag faktiskt förvirrad igen!!
Jag får väl se vilken snäcklekare det blir till slut,ska snart på auktion och det kanske dyker upp något där som gör att jag tillsist kan komma till beslut:D
Helt klart är i alla fall Sumbun,har fastnat för deras buttra utseende:).Och jag blir glad att höra att de verkar kunna hävda sig bra även mot Ocellatus!
Är det någon om tror att Sumbu och Jullar(transcriptus) skulle vara en ännu bättre kombination?
Eftersom jag inte har något större förtroende för handlaren som tyckte jag skulle ha Malawisar med Tanganyika så tror jag inte hon är ngt vidare på könsbestämning av Sumbun så det får nog bli att tömma plånboken och köpa 4-5 st.(och ja...dom är dyra 150:- st) Jag är trots allt rätt så härdad då jag håller Diskus.Tanganyika är rentav billiga om man jämför!;)
#24 - 23 september 2007 12:34
hehe diskus e la inte det billigaste kanske :P!

Jag gillar sumbun, och även dens "storebröder" då dom är så ful-snygga typ :D

jullar är inte snäcklekare, så om du vill ha sumbu och jullar får du nog ha 2 stenrösen iaf;D
#25 - 23 september 2007 12:41
Ok ,nix, ett stenröse får räcka fint!! Fick ändå för mig att Sumbun också gillade snäckor att leka i men de kanske gillar små grottor också.
Hade jag ett större kar skulle jag satsa på "storebröderna",mkt charmiga!
#26 - 23 september 2007 18:02
fredd skrev:
herne och 127bubbel.

har ni några "städare" i era kar? och i sådana fall vilka?

Har en fin ancistrushane i 112L med prinsessor och jullar. I det mindre karet med Sumbu och Ocellatus provade jag med en liten ancistrus, men den dog.
#27 - 23 september 2007 18:06
Blissan skrev:
Ok ,nix, ett stenröse får räcka fint!! Fick ändå för mig att Sumbun också gillade snäckor att leka i men de kanske gillar små grottor också.

Hade jag ett större kar skulle jag satsa på "storebröderna",mkt charmiga!

Fast som jag har upplevt så vill sumbuhanen ha i alla fall en sten. Honan föredrar en snäcka.

PS: Det finns även svindyra Tanganyika. Ex. en kille köpte för ett tag sen några Xenotilapia Nigrolabiata "Fireline". 2400 Danska kronor/styck... Det är väl typ avelsdiskuspriser?:)
#28 - 3 oktober 2007 08:32
Nu så finns det fiskar i mitt kar!
Det blev tre st Sumbu,skulle haft fler men jag valde på storleken så det fick bli en stor(hane?) och de två minsta,förhoppningsvis honor.
Sen blev det 4 st L.Brevis,där är det ett par som fattat tycke för varandra redan .Sen skulle det ju vara bra med fisk i karet men säg den som kan behärska sig!!!Var på auktion och ropade in J.Dickfeldi 4 st,mkt fina!!
Än så länge är allt frid och fröjd men har startat upp ett 150 liters som ändå stod i vägen i badrummet så Jullarna kanske får flytta dit sen och så ska jag ju på auktion igen nu på söndag och då vet man ju aldrig vad som dyker upp!!

Annons