Och för att förvirra dig ännu mer, så blandar även jag mig i här.
Jag har/Har haft:
Altolaprologus Compressiceps "Sumbu"
Julidochromis Regani "Kipili"
Neolamprologus Brichardi
Lamprologus Brevis
Lamprologus Ocellatus
Av dessa fiskar tycker jag att Brevisen var klart tråkigast. Dom stod och vaktade vid sin snäcka och gömde sig (alltför) ofta.
Sumbun klarar nog de mesta fiskarna. Fjällen i sidan på den är hårda och den motstår lätt attacker från aggressiva fiskar. Den ställer sig med sidan mot den attackerande fisken och tar smällen utan att röra en min.:)
Det är oerhört svårt att se könsskillnad på Sumbun. Hanen (ca, 8cm) blir större är honan (ca, 5cm). Men i affären så brukar ju fiskarna komma från samma kull och de är inte fullvuxna.
Ocellatusen är klart brutalast av dom fiskarna jag har haft. En liten tuffing som hugger i den hand som matar den, utan att skämmas ett dugg. En charmig rackare helt enkelt.
Just nu har jag Ocellatus och sumbu i ett större kar med en del andra fiskar, prinsessor och jullar i ett kar (112L) och Sumbu och Ocellatus i ett litet kar (54L). Inga problem i något av dom.
Ha,ha!!
Tackar så mycket,nu blev jag faktiskt förvirrad igen!!
Jag får väl se vilken snäcklekare det blir till slut,ska snart på auktion och det kanske dyker upp något där som gör att jag tillsist kan komma till beslut:D
Helt klart är i alla fall Sumbun,har fastnat för deras buttra utseende:).Och jag blir glad att höra att de verkar kunna hävda sig bra även mot Ocellatus!
Är det någon om tror att Sumbu och Jullar(transcriptus) skulle vara en ännu bättre kombination?
Eftersom jag inte har något större förtroende för handlaren som tyckte jag skulle ha Malawisar med Tanganyika så tror jag inte hon är ngt vidare på könsbestämning av Sumbun så det får nog bli att tömma plånboken och köpa 4-5 st.(och ja...dom är dyra 150:- st) Jag är trots allt rätt så härdad då jag håller Diskus.Tanganyika är rentav billiga om man jämför!;)