Tips på strömsnål kompaktkamera

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 27 november 2008 20:15
Min dotter skall ut på en månadslång resa med de rosa bussarna och hon behöver en kamera under resan.
Krav på kameran är att den skall ta liten plats, vara enkel och strömsnål.
Möjligheten att ladda batterierna under resan kommer att vara mycket begränsade. Kanske i bästa fall bara 2 ggr under hela resan - så därför måste det vara en så stor batterikapacitet som möjligt.

Tips efterlyses
#2 - 27 november 2008 20:33
Då kan det ju vara bra med en kamera som har vanliga AA-batterier. Så kan hon åka till ikea och köpa några tio-pack för 19kr/st.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 november 2008 21:02
Långås skrev:
Då kan det ju vara bra med en kamera som har vanliga AA-batterier. Så kan hon åka till ikea och köpa några tio-pack för 19kr/st.

Ja men hur länge funkar vanlig icke uppladnningsbara AA-batterier? Jag satte i sådana i min gamla kompaktkamera en gång och dom var urladdade efter 1 timma[:o]
#4 - 27 november 2008 21:14
Ja men hur länge funkar vanlig icke uppladnningsbara AA-batterier? Jag satte i sådana i min gamla kompaktkamera en gång och dom var urladdade efter 1 timma[:o]

Jag har en gammal pentaxkompakt som jag använder på fester och som dottern får leka med. Den går cirka 300 exponeringar på ikeabatterier.
#5 - 27 november 2008 22:04
Håller med Långås. De håller längre än vad man tror. Du får sluta leka med kameran Kjell och bara fota med den istället. :D
#6 - 28 november 2008 07:05
Och använd displayen så lite som möjligt. Titta genom sökaren när kortet tas.
Ja, displayen måste ju stängas av också, men det var kanske självförklarande.
#7 - 28 november 2008 07:19
isf är det nog bättre att köpa ett tio-pack duracellbatterier....håller längre..

.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 november 2008 09:42
heeke skrev:
Och använd displayen så lite som möjligt. Titta genom sökaren när kortet tas.

Ja, displayen måste ju stängas av också, men det var kanske självförklarande.

Jo, men man vill ju kolla om fotona blev OK. Att vara på resa en månad och komma hem med en massa kass foton pga av att man inte kunnat kolla dom på resan är ju inte så kul kanske.
Så man måste ändå trots allt ändå använda displayen en del.
#9 - 28 november 2008 10:25
Vi körde AA-batterier när vi var i amazonas. Använde en Nikon Coolpix modell äldre. Nikons nya Coolpixar med Lithium eller vad det är, är inte så resekompatibla känner jag.
#10 - 28 november 2008 10:57
Å andra sidan räcker lithiumbatterierna till många hundra bilder och man kan komplettera med ett par extra batterier från Batteriexperten.
Bilagor:
#11 - 28 november 2008 11:01
Jo, men man vill ju kolla om fotona blev OK. Att vara på resa en månad och komma hem med en massa kass foton pga av att man inte kunnat kolla dom på resan är ju inte så kul kanske.

Så man måste ändå trots allt ändå använda displayen en del.

Jag vet inte hur det brukar vara på kompakter (har själv bara en semi-kompakt)
Men den fungerar så att jag kan ha displayen avstängd vid foto men den slås på automatiskt i "visningsläget".
Nu har jag iofs en annan fördel i just det här avseendet med min kamera, och det är att den har en digital sökare. Alltså ingen optisk sökare utan en liten display istället. Det gör att efter exponering så "fryser" bilden i någon sekund så man iaf hinner utvärdera om det blev helt upp åt väggarna. För mer noggran kontroll är det ju stora displayen och zoomning som gäller förstås.
#12 - 28 november 2008 19:35
Hade det inte varit krav på att den skulle vara liten hade ju din d70 varit perfekt. Den har ju exceptionellt bra batteritid. Ett par extrabatterier från t ex kaffebrus.com så hade allt varit löst. Plus att bilderna hade blivit bättre än med valfri kompaktkamera.

Annons