Tips på snygga ciklider.

#1 - 14 september 2006 21:39
Hej.

Jag har ett 540 med btn amazonas. Där går några sköna L malar och ett par azurblå dvärgciklider. 50 norska flaggtetror där till.

Jag skulle behöva lite tips om snygga ciklider. Har haft guldsömmar och röd juvelciklid.

Är ute efter några som inte blir så stora typ max 15cm. Gärna några som munruvar. Men inga som är elaka och bara ställer till en massa besvär....

Vet just du någon som skulle passa bra där i????

Tack på förhand.

MoJ.
PSM...
HazelCR
#2 - 15 september 2006 03:39
Pseudocrenilabrus philander dispersus, den egyptiska munruvaren eller Labidochromis caeruleus, "Golden".

Det blir de jag tänker på, när jag läst din fråga.
#3 - 15 september 2006 14:48
Aulonocara sorterna är ju trevliga, lugna o väldigt fina fiskar, dom kan jag rekomendera !
#4 - 15 september 2006 14:57
Aulonocara sorterna är ju trevliga, lugna o väldigt fina fiskar, dom kan jag rekomendera !

Visserligen är de fina men de passar alls inte ihop med de fiskar som psm har
#5 - 15 september 2006 15:08
Varför två trådar?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93314

Prova sökfunktionen, där kan du ställa in fiskens längd, ursprung osv:
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 september 2006 16:21
Nitra98 skrev:

Antagligen för att i denna tråd efterlyses tips på afrikanska ciklider - i den andra på amerikanska ciklider
Hade dock varit bättre att kört en tråd och då i "Mix fisk" kategorin

De enda afrikanska jag tycker passar i detta sällskap är olika Pelvicachromis eller den egyptiska munruvaren som redan nämnts
#7 - 22 september 2006 08:19
[quote=HazelCR;844677]Pseudocrenilabrus philander dispersus, den egyptiska munruvaren eller Labidochromis caeruleus, "Golden".

Hej! Måste slå ett slag för en kanonfin släkting till den egyptiska dvägmunruvaren och det är Nicholsicikliden (pseudocrenilabrus nicholsi) - blir lika stor men har betydligt mer färg (bara hanen dock!) Är enligt min erfarenhet ganska "snäll" och ganska lättlekt...

En liten grupp på 1 hane + 3-4 honor är nog det bästa för husfriden.

Kommer sent detta, kanske du redan har skaffat vad du vill ha - under alla omständigheter säger jag Lycka till

/joe
#8 - 22 september 2006 08:53
En av de finaste firrarna är venustus.. kika på hannen där :) kräver dock lite större kar

Annons