Tips på snigelätare....eller är det gift som gäller?

#1 - 11 juni 2006 22:14
Hej! Jag fick med mig lite "sällskap" på en växt som jag köpte här om veckan. :mad: Är nybörjare och behöver lite tips på en singelätare som passar ihop med mina fiskar.

Har: En kampfisk + ett stim kardinaltetror.

Har surfat och letat efter en "kompatibel" fisk men utan resultat.Känner mig lätt uppgiven. Har inte plats för ett stim med diverse snigel ätande fiskar och vill inte använda mig av gift. För det känns inte riktigt bra och så är mitt akvarie relativit nystartat. Vill inte på något sätt äventyra min bakterieflora.

Tackar på förhand för tipsen!
#2 - 11 juni 2006 22:27
ett par dvärgkulfiskar skulle du kunna stoppa i utan att äventyra någonting. Annars är det bara att plocka sniglarna när du ser dem.

/hansh
#3 - 11 juni 2006 22:35
praktbotior ska äta snäckorna.
annars får du plocka bort dom med handen.. annars kan du lägga i ett salladsblad, då samlas dom där :)
#4 - 11 juni 2006 22:45
Hansh jag hittade det här på en sida: "Dwarf Puffers are definitely not community fish and are best kept in a small species setup. Some people do keep them in larger community tanks with success, but it is not recommended. Dwarves are vicious little critters and will nip the fins off just about any other fish."

Tänk om min kampfiskhanne inte har kvar sina vackra fenor??? Jag tror att jag provar salladsbladstipset först. Men tack för tipset! Det verkar vara en art som har personlighet.
#5 - 12 juni 2006 09:19
Hmm, mina dvärgpuffar bet aldrig några andra fiskar när jag hadde sådana, kanske hadde jag extra snälla individer ;-)

/hansh
#6 - 12 juni 2006 11:26
Jag köpte två pakistanska botior och dom åt de sniglar som fanns och är dessutom väldigt trevliga då dom är väldigt aktiva. Fick också mina sniglar "på köpet" när jag köpte växter är nog svårt att undvika. Annars är det bara att plocka när du ser dom innan dom hinner bli för många.
#7 - 12 juni 2006 13:01
Jag har dvärgkulfisk med kampfisk och det har inte uppkomit nåra problem med fenorna.
#8 - 12 juni 2006 13:30
Jag tycker inte att du borde ha pakistanbotior, visst dom är jättebra snigelätare och är aktiva och roliga men risken är att dom äter upp kardinaltetrorna, jag hade min pakistanbotia tillsammans med mina neontetror och efter ett tag så var det bara 8 kvar så dom äter små fiskar det står ochkså här på arbetsskrivningen att man inte ska ha små fiskar ihop med pakistanbotian.
#9 - 13 juni 2006 11:02
Hej kan jag ha in såna snigel ätare som ni skriver om?

Jag har ett 110l med fyra platy och 5 siamesika algätare.
Det är lite fisk men dem andra är i mitt lila pga grön soppa i det stora men det är avhjäpt nu. men fick inkräktare med växterna.

Ska prova sallads bladet nu på en gång, köpte sallad igår vilken tur.

Hur stora sniglar äter dem, äter dem upp växterna också?
#10 - 13 juni 2006 11:57
Jag har också för många sniglar i mitt kar och provade att lägga ner en skiva squash på botten igår kväll. Hade fått tipset här på Zoopet. Imorse när jag tog upp biten satt minst 20 sniglar och lät sig väl smaka. Det var bara att skrapa av och lägga ner biten igen. Förväntar mig att kunna skörda ännu fler efter jobbet.
Jättebra metod tycker jag för nu kan jag "spara" de sniglar jag vill behålla.
#11 - 13 juni 2006 19:36
har inte så många sniglar ännu men jäklar på ett par dagar har dom fördubblas, rätt trevligt med liten mängd sniglar.. sedan blir det snigeljakt :P
#12 - 13 juni 2006 22:35
Annars kan du lägga en tallrik upp och ner i akvariet med några algtabletter på, och låta den ligga över natten, så ska de flesta sniglarna ha samlats på tallriken. Gör detta när du släckt, så att fiskarna inte äter upp maten.
#13 - 14 juni 2006 18:54
Jag provade sallads bladet, la i det när ljuset hade släckts.
Lät det ligga i under natten.
Men det var inte många på det, hade iförsig rensat ca20-30st med hoven innan.
Dem sitter på glaset då är det lätt med en liten hov, bara dra nerifrån.
Sniglarna släpper ifrån glaset och hamnar längst ner i håven bara att köra på.

Funkar kanon, fast man måste ju uprepa det.
dem små sitter ju under blande på mina växter.

Daniel
#14 - 14 juni 2006 18:55
salladsbladet ska upp efter nån timme efter ljuset har släckts.
#15 - 14 juni 2006 18:57
Får prova igen då, men ska man lägga i det med belysningen på eller av?
#16 - 14 juni 2006 19:00
[quote=Dannes akvarie]Hej kan jag ha in såna snigel ätare som ni skriver om?

Jag har ett 110l med fyra platy och 5 siamesika algätare.
Det är lite fisk men dem andra är i mitt lila pga grön soppa i det stora men det är avhjäpt nu. men fick inkräktare med växterna.

Ska prova sallads bladet nu på en gång, köpte sallad igår vilken tur.

Hur stora sniglar äter dem, äter dem upp växterna också?[/quote]

Har två frågor till:

Äter pakistanbora upp yngel (platy)
Kan man kombinera Platy och BlackMolly, utan att dem äter upp varndras Yngel??
#17 - 14 juni 2006 19:24
[quote=Dannes akvarie]Har två frågor till:

Äter pakistanbora upp yngel (platy)
Kan man kombinera Platy och BlackMolly, utan att dem äter upp varndras Yngel??[/quote]

"Den passar bra i ett sällskapsakvarium om än inte ihop med väldigt små fiskar eftersom dessa kan bli uppätna."

källa: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844

Annons