6st kallar inte jag för grupp.
Då har jag ioförsig bra min egna definition av grupp som referens...
540liters med 17 diskus i. Då går de lite trångt...men jag lägger ner massa tid på filterrengöring, vattenbyten...
Byter dagligen cirka 10% av vattnet.
40*6=240l...när de lagt på sig cirka 1-2cm i omfång så är 240liter för litet...
Men visst det går att köra 6st i ett 310liter men då kommer de nog ändå växa ur det och att sälja av sina diskus och enbart behålla lekpar tycker jag låter lite synd.
Tycker nog inte direkt att diskus är en så kallad nybörjar fisk utan man ska nog försöka hålla sig till tåliga arter.
Vill man ha tåliga arter så är flaggciklid, nyckelhål, laetacara dorsierus, flavilabris, curviceps, zebraciklid, guldsöm, blåciklid, eldbuk mera passande.
cutteri eller spilurum är också alternativ samt elliotti.
Apistogramma familjen är mest färggranna men kräver lite mera av akvaristen.
Viejeta II, kakadua är några i den familjen som är riktigt snygga.
Sen finns ju hantelciklid men då har man tagit ett snäpp upp och likaså skalarer.
Jag brukar ha som rekommendation att välja blåciklid för ciklidens skull.
Laetacara Dorisgerus för att den går att ha en mängd av och att de inte rör vare sig inredning eller är aggro i sitt lekbeteende, sen går de ju ha med lite allt möjligt typ neontetra, rosentetra, barber...malar...Typ allt.
Mina 8par går med rosentetror och spenospmollys och några ancistrusmalar i ett 150liters...
varje par har lekt och de har då ett revir som är typ 10*10cm.
Bara man har tillräckligt med lekplatser och växter så funkar det...
Hade först 6 lekpar i ett 90liters med serpatetror 6st, 4st spenopsmollys, 3st ancistrus malar...
Aningens trångt men alla par lekte och lyckades dra upp sina yngel.