Tips på snäll fisk art

#1 - 13 april 2008 17:25
Jag ska nog starta om mitt kar inom kort.
Då vill jag ha en färgglad ciklid som trivs med många kompisar.
Jag är så dålig på ciklider men det måste väll finnas någon sort som trivs att vara fler än ett par o inte vara så rivirhävdande?

Karet är förövrigt på 310l.

Alla tips är trevliga....
#2 - 13 april 2008 19:27
Bolivianska Fjärilciklider! 2+2
ngn Apistogrammasort 1+3

men båda dessa är ju från SA så de kanske inte passar in, men snälla är de:) lr Apistogramma är rätt snälla iaf
#3 - 13 april 2008 19:42
diskus! fast dom kanske inte e så bra nybörjarfiskar. apistogramma säger jag med.
#4 - 13 april 2008 20:39
Det jag menade med "många kompisar" var av att jag tänkte ha många av samma sort.
Dom andra fiskarna jag har som inte passar in ska jag göra mig av med.
Vittsen med det hela är att jag vill ha ett "gäng" av samma sort.
#5 - 13 april 2008 20:53
vad jag har hört här på forumet så är nyckelhålscikliden en snäll och trevlig fisk
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176
#6 - 13 april 2008 22:53
De flesta jordätare är snälla, och inte alls lika rovgiriga som man skulle kunna tro.
#7 - 13 april 2008 22:58
Oscars ( Påfågelciklid) är riktigt stor och SNÄLL :) !
#8 - 13 april 2008 22:59
Vill du ha dvärgciklid så rekommenderar jag kakaduciklid... Alla som jag har haft har varit snälla :)
#9 - 14 april 2008 04:38
Aircut64 skrev:

Jag vill ju ha många..... 30 Oscars i 310l är nog ingen höjdare....;)
Bilagor:
#10 - 14 april 2008 04:43
Aircut64 skrev:

Snäll jojo^^
#11 - 14 april 2008 04:45
10 st vanliga fjärilar!
#12 - 14 april 2008 05:21
haha 30påfåglar ;P det skulle kosta en förmögen het bara att mata dom ;P

ne men Fjärilsciklider e fina..
#13 - 14 april 2008 06:50
Tycker några unga diskus låter att passa dina kriterier.. Gäller att du är tät då bara :)
#14 - 14 april 2008 07:06
Oscar.m skrev:
Jag ska nog starta om mitt kar inom kort.

Då vill jag ha en färgglad ciklid som trivs med många kompisar.

Jag är så dålig på ciklider men det måste väll finnas någon sort som trivs att vara fler än ett par o inte vara så rivirhävdande?

Karet är förövrigt på 310l.

Alla tips är trevliga....

Visserligen så har du skrivit i SA-ciklider men den första arten jag kom att tänka på är Pseudotropheus demasoni. De trivs bäst om de är många
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=104
#15 - 14 april 2008 09:56
Guy Palm skrev:
Visserligen så har du skrivit i SA-ciklider men den första arten jag kom att tänka på är Pseudotropheus demasoni. De trivs bäst om de är många

Dessa är väl ändå bland de bråkigare fiskarna man kan finna oavsett världsdel?? Lite väl tuffa för att gå någon annanstans än i ett rent malawikar om någon nu skulle få för sig att blanda så pass friskt.
#16 - 14 april 2008 10:22
sme_h skrev:
Dessa är väl ändå bland de bråkigare fiskarna man kan finna oavsett världsdel?? Lite väl tuffa för att gå någon annanstans än i ett rent malawikar om någon nu skulle få för sig att blanda så pass friskt.

Men nu är det inte tanken att det ska bli ett bland kar....[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 14 april 2008 11:30
Guy Palm skrev:

Ja som sagt - inlägget är lagt i amerika-kategorin. Så nöj er därför med att diskutera dessa fiskar i denna kategori.

Annars tycker jag nog att de olika jordätarna är trevliga fiskar.
#18 - 14 april 2008 11:42
Ja som sagt - inlägget är lagt i amerika-kategorin. Så nöj er därför med att diskutera dessa fiskar i denna kategori.

Annars tycker jag nog att de olika jordätarna är trevliga fiskar.

Jag har en likadan fråga i Afrika kategorin....
Om ni känner för det så får ni gärna svara där oxå.
jag är öppen för förslag :D
#19 - 14 april 2008 13:55
ja jag tycker fortfarande diskus. dom e grymmt snälla fiskar.kan bli riktigt tama (matar mina ur handen). sen e dom ju stimmfiskar som unga såman kan ha många. jordätare e riktgt coola, och snälla. ingen som sagt flaggciklid? kurvciklid e snäll. skalarer e snälla och man kan ha många. annars e schakbrädesciklid roliga. sen finns brun och grön bågciklid.
#20 - 14 april 2008 14:20
ja jag tycker fortfarande diskus. dom e grymmt snälla fiskar.kan bli riktigt tama (matar mina ur handen). sen e dom ju stimmfiskar som unga såman kan ha många. jordätare e riktgt coola, och snälla. ingen som sagt flaggciklid? kurvciklid e snäll. skalarer e snälla och man kan ha många. annars e schakbrädesciklid roliga. sen finns brun och grön bågciklid.

nu gjorde du det hela mkt lättar för honom:D
#21 - 14 april 2008 16:12
Oscar.m skrev:
Men nu är det inte tanken att det ska bli ett bland kar....[:o]

Nej det bär många emot inkl mig.....
#22 - 14 april 2008 17:13
Bara så där i förbifarten...Laetacara Dorsigerus är väldigt snälla och lugna.
Gräver ej, äter inte växterna, blir inte så stora...
Annars finns ju apistogramma viejeta II eller machmasteri.

Diskus kan nog vara ett annat alternativ men de kostar och de växer nog ur ditt kar så småningom....eftersom man börjar med mindre diskusar i grupp.
#23 - 14 april 2008 17:28
firefox75 skrev:
Bara så där i förbifarten...Laetacara Dorsigerus är väldigt snälla och lugna.

Gräver ej, äter inte växterna, blir inte så stora...

Annars finns ju apistogramma viejeta II eller machmasteri.

Diskus kan nog vara ett annat alternativ men de kostar och de växer nog ur ditt kar så småningom....eftersom man börjar med mindre diskusar i grupp.

säger man inte 40L per diskus? så en grupp på 6st borde väll kunna må gott i ett 310L, sen om någon av dem bildar par kan man ju sälja av de andra och spara paret,,, men jo det blir dyrt och kräver att man har koll på värden osv.

lr har jag helt fel? hoppas inte det då jag tänkte ha discus i mitt 240L kar efter sommaren..:S
#24 - 14 april 2008 17:59
6st kallar inte jag för grupp.
Då har jag ioförsig bra min egna definition av grupp som referens...
540liters med 17 diskus i. Då går de lite trångt...men jag lägger ner massa tid på filterrengöring, vattenbyten...
Byter dagligen cirka 10% av vattnet.

40*6=240l...när de lagt på sig cirka 1-2cm i omfång så är 240liter för litet...

Men visst det går att köra 6st i ett 310liter men då kommer de nog ändå växa ur det och att sälja av sina diskus och enbart behålla lekpar tycker jag låter lite synd.

Tycker nog inte direkt att diskus är en så kallad nybörjar fisk utan man ska nog försöka hålla sig till tåliga arter.

Vill man ha tåliga arter så är flaggciklid, nyckelhål, laetacara dorsierus, flavilabris, curviceps, zebraciklid, guldsöm, blåciklid, eldbuk mera passande.
cutteri eller spilurum är också alternativ samt elliotti.
Apistogramma familjen är mest färggranna men kräver lite mera av akvaristen.
Viejeta II, kakadua är några i den familjen som är riktigt snygga.

Sen finns ju hantelciklid men då har man tagit ett snäpp upp och likaså skalarer.

Jag brukar ha som rekommendation att välja blåciklid för ciklidens skull.
Laetacara Dorisgerus för att den går att ha en mängd av och att de inte rör vare sig inredning eller är aggro i sitt lekbeteende, sen går de ju ha med lite allt möjligt typ neontetra, rosentetra, barber...malar...Typ allt.
Mina 8par går med rosentetror och spenospmollys och några ancistrusmalar i ett 150liters...
varje par har lekt och de har då ett revir som är typ 10*10cm.
Bara man har tillräckligt med lekplatser och växter så funkar det...
Hade först 6 lekpar i ett 90liters med serpatetror 6st, 4st spenopsmollys, 3st ancistrus malar...
Aningens trångt men alla par lekte och lyckades dra upp sina yngel.
#25 - 14 april 2008 18:03
Nyckelhål såklart! Finare snällare ciklid finns ju inte :D

//C
#26 - 14 april 2008 19:04
kakaduor är verkligen fina och det händer lite med dom med:)

men jag tycker ändå att du skall tänka över diskus, det är kanske en utmaning men det är ju det som gör det kul att hålla diskus, antar jag.

men här har nämts många trevliga fiskar, kolla upp dem i artbeskrivningarna här på zoopet och se vilken du faller för;)
#27 - 15 april 2008 09:35
Diskusar är ju kalas fina men dom är lite för krävande för min smak.
Plus att jag har för litet kar enligt mig.

Just nu väger det nog åt malawi
#28 - 16 april 2008 15:25
firefox75 skrev:
6st kallar inte jag för grupp.

Då har jag ioförsig bra min egna definition av grupp som referens...

540liters med 17 diskus i. Då går de lite trångt...men jag lägger ner massa tid på filterrengöring, vattenbyten...

Byter dagligen cirka 10% av vattnet.

dagligt byte på 10% är väl inte så lyckat:S om du inte bara har discus i karet o ingen inredning/växter alls..

grupp är allt som är mera än 2;)

och om 5st discusar klarar sig i ett 100L kar i simrishamns zoobutik i flera månader (de som varit i den affären vet vad jag menar), tror jag nog att 5st hade klarat sig utmärkt i mitt 240L.
#29 - 16 april 2008 16:48
Oscar.m skrev:
Just nu väger det nog åt malawi

Usch då... De skulle aldrig falla mig in!

En polare hade Hongi, rödzebra, golden etc och det enda man ser dem göra är åka, äta, skita och vips... några yngel tittar fram helt oskyddade precis som hos ungfödare. Innan trodde jag att de fångade in yngel i munnen vid fara men det var tydligen lika sant som att Guppys skulle amma och byta blöja på sina yngel. (Måhända att vissa Malawi skyddar sina men ingen av dessa 3 som är bland de vanligaste...)

Annons