Tips på snäll ciklid

#1 - 20 april 2010 17:16
I mitt för närvarande överbefolkade 222-litersakvarium (skall åtgärdas!) vill jag ha en ett ciklidpar (eller grupp beroende på beteende).

Det som troligen kommer att finnas kvar i karet efter "rensning" är 16 pansarmalar, 2 Scleromystax barbatus, 2 ottosar, 3 platy och ett stim glödbandstetror (ca 10 st).
Platysarna är jag lite förtjust i men de ynglar av sig så förbålt. Tänkte att ciklider skulle kunna hålla efter dem lite?

Men vad ska man ha? Känns som att de flesta ciklider är bottenlevande och där är det ju redan rätt fullt...
Finns det nåt snällt som inte blir för stort och som inte konkurrerar så hårt om botten med malarna eller har jag omöjliga drömmar nu?
#2 - 20 april 2010 17:42
Nyckelhåls cikliden är en bra ciklid för dig i så fall tycker jag.
Den blir cirka 15 cm som fullvuxen, är otroligt fredlig, uppehåller sig där den får vara ifred och är knappt äns aggresiv när den leker.
Du skall helst köpa en liten grupp för att ha störts chans att få ut ett par, men även för att de ska få välja partner lite själva.
I ditt akvarium går det även att ha två par.

Har du fler frågor så ställ dem.. :P
#3 - 20 april 2010 17:58
Annars köp 4-6 fjärilsciklider :)

Dem är snälla och trevliga! :)
#4 - 20 april 2010 18:05
pikachu: ja nyckelhål har jag funderat på. Har haft dem ett par tillfällen förr om åren och gillar dem verkligen. Hade dock helst haft något ännu mindre.
Detta att skaffa en grupp och låta dem para ihop sig: vad tar man sig till med de som blir över sedan?

Virros: ja, tro det eller ej, men alla gånger (eh..., två tror jag...[:o]) jag haft fjärilsciklider har det slutat i elände. De har omväxlande lekt (alltid misslyckat) och jagat livet ur varandra.
Borde förstås låtit dem välja partner själva, men då är jag tillbaka vid frågan jag ställde till pikachu ovan.
Men söta är de!:D
#5 - 20 april 2010 18:38
Nyckelhål som redan nämnts, se´n finns ju t.ex boliviansk fjärilsciklid (tåligare och lättare att få yngel av än den vanliga), kurvciklid, och den liknande Laetacara dorsiger. Bågfenscikliden är också fin, och lättodlad, men bildar inte par på samma sätt som de andra. En annan trevlig ciklid, som visserligen är från Afrika, är Anomalochromis thomasi.
#6 - 20 april 2010 18:38
Jag skulle rösta på fjäril =)
#7 - 20 april 2010 20:53
Micke_A: ja, alla du nämner är ju faktiskt goda alternativ. Thomasin upptäckte jag alldeles för några timmar sedan. Är fin och verkar passa. Har alltid varit lite manisk med att jag bara ska ha sydamerikaner, men det har jag ju redan frångått med platyna så varför inte fortsätta på sällskapslinjen.:)

Men jag undrar fortfarande vad ni andra gör av de fiskar som blir över när ett lekpar fått välja varandra i en grupp?
#8 - 21 april 2010 05:01
Sedan har du ju Guianacaran, men den trivs bäst i bottenområdet. Snäll är den dock.
Bilagor:
#9 - 21 april 2010 08:20
Den var fin! (Vet inte vilken av dem du menar, men de två sorter jag googlade fram var snygga båda två.) Som en korsning mellan boliviansk fjärlisciklid och nyckelhål.:P

Men det blir trångt på botten förstås.:S *grubbla grubbla*
#10 - 21 april 2010 13:02
Micke_A: ja, alla du nämner är ju faktiskt goda alternativ. Thomasin upptäckte jag alldeles för några timmar sedan. Är fin och verkar passa. Har alltid varit lite manisk med att jag bara ska ha sydamerikaner, men det har jag ju redan frångått med platyna så varför inte fortsätta på sällskapslinjen.:)

Men jag undrar fortfarande vad ni andra gör av de fiskar som blir över när ett lekpar fått välja varandra i en grupp?

Ja, och thomasin funkar ungefär som en sydamerikansk dvärgciklid i krav på vattnet, beteende, och lekbeteende. Har några par själv. Har även nyckelhål och kurvciklider, dock inte i samma akvarium, de går med bl.a discus och scalarer.

De som blir över när ett par har bildats brukar jag lämna tillbaka till affären.
#11 - 21 april 2010 13:05
Micke_A skrev:
De som blir över när ett par har bildats brukar jag lämna tillbaka till affären.

Åhå...! Ska kolla med min akvariehandlare om han är lika generös.:)
#12 - 21 april 2010 16:02
Den var fin! (Vet inte vilken av dem du menar, men de två sorter jag googlade fram var snygga båda två.) Som en korsning mellan boliviansk fjärlisciklid och nyckelhål.:P

Men det blir trångt på botten förstås.:S *grubbla grubbla*

Jag har ett lekpar av Geayi men det kan vara owroewefi då det var namnet i butiken. Jag håller på att driva upp yngel just nu som ska säljas framöver ;)

Här är en film på ynglen med mor:
#13 - 21 april 2010 19:14
Jag rekomenderade Nyckelhålscikliden av den enkla andledning att du frågade efter en inte alltför stor ciklid, som är snäll och som kan gå i andra skick än bottenområdet.

Problemet med alla andra alternativ som du fått, är att de lever vid botten.

Som Micke_A säger så kan du ge tillbaka de djur som blir över.
#14 - 23 april 2010 19:15
Dre: du frestar du.;) Fin mor och avkomma!

pikachu: ja, det känns rätt viktigt att botten ändå (oftast iaf) får vara malarnas, med tanke på deras antal. Lutar åt nyckelhål just nu.

Blir flaggciklid (?) större än nyckehål? Lever inte de lite högre upp?
#15 - 23 april 2010 19:40
Flaggor lever lite högre, som scalarer ungefär, och blir väl 15-20 cm har jag för mig. Har för mig att de kan äta finbladiga växter, men i övrigt är de trevliga ciklider.

Om du går in på "min zoon" kan du läsa några artbeskrivningar jag skrivit, om flaggciklider bl.a.
#16 - 23 april 2010 21:21
Om han ska ha platy skulle jag inte rekomendera flaggorna. De har ett liknande betende som skalarer, och skalarer sätter i alla fall inte jag ihop med ungfödare.
#17 - 30 april 2010 10:07
pikachu skrev:
Om han ska ha platy skulle jag inte rekomendera flaggorna. De har ett liknande betende som skalarer, och skalarer sätter i alla fall inte jag ihop med ungfödare.

Men det är bl.a. just lite lagom rovgirighet jag är ute efter.:p Vill att de ska hålla platybeståndet nere. De vuxna platyna är jag inte orolig för, de är stora och välvuxna och har inga roliga fenor att bita i heller.
Bilagor:
#18 - 30 april 2010 11:19
Jag hade sagt antingen nyckelhål eller kurvciklider
#19 - 30 april 2010 11:52
Det finns inga 'snälla' ciklider, möjligen paletter..:d
#20 - 30 april 2010 20:10
Gaffel skrev:
Det finns inga 'snälla' ciklider, möjligen paletter..:d

Jo, men skaffar jag Paletter får jag ju samma överbefolkningsproblem som jag nu vill avhjälpa... :p Tror jag hade närmare 40 Paletter sist gång...
#21 - 30 april 2010 21:33
Eidesdotter: Jag är inte orolig för att dina vuxna platys ska bli uppätna, men skalare har en tendens att vara ganska så hårda emot ungfödare.

Gaffel: Nu ska jag ställa dig en fråga här: Jag undrar vilka ciklider du har haft?
Därför jag håller inte med dig om att paletter är snälla.
Om paletter är snälla, då tillhör inte ens nyckelhålen till ciklider.
Nyckelhåls cikliden är en av de snällaste och lungaste ciklider som går att få tag i, den ända jag kan komma på som är snällare är diskusen.
#22 - 30 april 2010 21:51
När paletter leker blir de rejält tuffa, särskilt mot bottenlevande arter. Även nyckelhål och discus kan dominera ett kar, inom rimliga gränser förstås, de klarar inte vilket motstånd som helst. Hade ett nyckelhålspar för ett antal år se´n som slogs med en Geophagus brasiliensishane, tills han blev lite för stor för dem, men de backade inte en tum. Tror även det var samma par som snodde räkor framför nosen på en ca halvmeter lång muräna. De gröna discusar jag har nu (i alla fall den dominanta) föser undan nyckelhålen, och tar ingen skit från scalarerna.

Men såklart finns det grader i helvetet, ciklider är revirhävdande, men hur vildsint de försvarar sina revir (av varierande storlek) varierar ju. Hade nyligen ett zebraciklidpar som var ett av de lugnare ciklidpar under yngelvården som jag haft på ett tag. De höll sig bland grenarna på en rot med ynglen, och gjorde harmlösa utfall då och då, och utkämpade ofarliga revirhotelser med eldbukarna och multispinosorna, de sistnämnda var faktiskt de som verkade vara dominanta. De är individer, och så spelar säkert inredning och så roll.
#23 - 30 april 2010 22:31
Micke A: Visst jag håller med dig om att även ciklider är individuella. Men vissa arter klassas ju som överlag fredligare. Även jag har haft Nyckelhål (dock bara en enda individ) i min 'ciklidblandning', och han/hon klarade det mesta, men när min Flameback jag hade blev till en fullvuxen hane fick jag plocka bort Flamebacken. :(
Nu har jag dock inte kvar Nyckelhålen eftersom den är död (tror det var min tomas ciklid hona som tog knäcken på honom/henne).

Det som är, är ju att en ciklid alltid är en ciklid, och går den med för snälla fiskar blir den dominant.
#24 - 1 maj 2010 00:28
Det hjälpte visst inte att vara övertydligt ironisk ':D' då ciklider är ett kärt men oftast känsligt ämne här på z00pet. Men jag ber om ursäkt för att palettförslaget inte föll i god jord då frågan rörde små SA ciklider och inte afrikanska små monster dit paletterna nu hör.
#25 - 1 maj 2010 07:31
Jag måste ändå säga att min guianacara är ännu snällare än nyckelhål men också mer aktiva och intressantare. Jag har båda dessa i samma kar dessutom tillsamman smed bolivianska fjärilsciklider som är de tuffaste.
#26 - 1 maj 2010 09:40
Uj, blev det lite debatt?:)

Mina Palettciklider har varit "snälla". De har försvarat revir sinsemellan, de har vaktat ägg och yngel ganska intensivt, men de har aldrig ställt till med kaos eller elände i akvariet, inte ens när de var riktigt många.
Men jag tänker mig att även om alla ciklider delar det revirhävdande beteendet, iaf under lek, så kan det vara många andra faktorer som avgör huruvida det är en "snäll" fisk eller inte. Sällskapet, karets storlek, artfränder osv.
Så det finns säkert många erfarenheter som skiljer sig åt trots att de rör samma fisk.

Pikachu: tack för tips om att skalarer (och flaggor) kan vara särskilt elaka mot ungfödare. Det kände jag inte till.

Gaffel: be inte om ursäkt för afrikanska ciklidtips (även om jag nu lagt tråden där den ligger). Jag har äntligen kommit ifrån mitt strikta geografiska biotop-tänk och är inte längre rädd för sällskapsakvarium.[:o] ("Jag kan blanda fiskar från olika kontinenter, jag är inte rädd...":p)

Just nu lockar nyckelhål, kurvciklid och boliviansk fjäril.:) Och Guianacaran om det inte vore för det redan begränsade bottenutrymmet.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 1 maj 2010 09:55
I denna kategori skall det diskuteras amerikanska ciklider (dvs inte paletter eller thomasi etc) - annars låses tråden.

Vill ni diskutera afrikanska ciklider så finns det en kategori för dessa.

Vill ni diskutera "allt" så finns "mix fisk"-kategorin
#28 - 1 maj 2010 12:35
I denna kategori skall det diskuteras amerikanska ciklider (dvs inte paletter eller thomasi etc) - annars låses tråden.

Vill ni diskutera afrikanska ciklider så finns det en kategori för dessa.

Vill ni diskutera "allt" så finns "mix fisk"-kategorin

Så sant så sant. Jag håller mig fr.o.m. nu snällt till SA i just den här tråden.:) Alt. öppnar en ny i lämpligare kategori om jag fortsätter att känna mig rådvill kring ciklider i största allmänhet.:p
#29 - 1 maj 2010 12:44
Eidesdotter: Jag vet inte om du redan visste detta men, utav Nyckelhålen, Kurvcikliden och den Bovilianska fjärilscikliden, så är det bara Nyckelhålen som har en tendens att upphålla sig på andra ställen än just botten området.
Detta skriver jag bara för att du ska ha det i åtanke.
#30 - 1 maj 2010 14:18
pikachu skrev:
Eidesdotter: Jag vet inte om du redan visste detta men, utav Nyckelhålen, Kurvcikliden och den Bovilianska fjärilscikliden, så är det bara Nyckelhålen som har en tendens att upphålla sig på andra ställen än just botten området.

Detta skriver jag bara för att du ska ha det i åtanke.

Hos mig håller både nyckelhålen och bolivianerna sig till mellan och högre områden.
#31 - 1 maj 2010 16:30
Scalarer är väl inte särskilt tuffa (glupska) mot ungfödare (utom de riktigt småvuxna arterna), utan mer deras yngel. Scalarer är väldigt förtjusta i fiskyngel, inte bara ungfödares.
#32 - 1 maj 2010 17:54
laetacara dosigera otroligt snygg och snäll du kommer inte bli besviken jag lovar!!
#33 - 1 maj 2010 20:09
Micke A: Jag hade Skalarer ihop med Svärdbärare i ett rätt så välvuxet akvarium (turligt nog för Svärdbärarna), så fort Svärdbärarna kom ut på det öppna vattnet så blev de påhoppade av Skalarerna.

Dre: Då måste du ha ena konstiga Bovilaner. Hela deras utseende visar ju på att de bor vid bottnen, speciellt om man ser till munnen. Jag tycker även det på grund att jag själv haft en, och den gick enbart vid bottnen.
#34 - 1 maj 2010 20:41
Ja, scalarepar som försvarar sitt revir kan ju vara griniga, de är trots allt ciklider, men tror inte det är så vanligt att de annars ger sig på andra fiskar, ungfödare eller andra. Tror att det möjligtvis kan vara så att som de revirhävdande ciklider de är, kan irritera sig lite på ungfödares omkringflackande, de har ju inga revir själva, och har väl rätt lite förståelse och respekt för revirgränser.
#35 - 1 maj 2010 21:49
Micke A: Skalarer är enligt mig inte så fruktansvärt snälla som de flesta påstår.
T.ex. så kan man inte ha skalarer ihop med guramis utan att det blir problem. Jag har bara haft två guramis som fightats tillbaka mot Skalarer varav bara en av dem var kapbel att sätta sig i respekt och få vara hyffsat ifred. Som för att ytterligare påvisa det, så har jag haft ungefär 40 stycken guramis hittils under min tid som akvarist.
Jag har även provat att ha Skalare och guramis tillsammans i både ett välväxt kar och i ett nästan växttomt kar, det gick åt skogen båda gångerna.
Om jag lyckas skaffa ett tillräckligt stort kar ska jag prova att ha Ormskinsgurami ihop med Skalarer.
Om det är något du inte fårstått så är det bara att fråga så ska jag förklara.
#36 - 1 maj 2010 23:51
Vad gäller bolivianer så är min erfarenhet att de främst håller till i de lägre regionerna. Här i den bifogade filmen kan du se att de t.o.m. är ganska fredliga när de leker och dessutom håller ett minimalt revir. Platyyngel tror jag däremot inte att de tackar nej till. Däremot blir de vid lek ganska aggressiva mot artfränder men det gäller ju de flesta ciklider...
[SIZE=1]Jag rekommenderar att öppna filmen hos youtube då detta granskningsfönster är i minsta laget om man kör en högre upplösning på sin skärm...[/SIZE]

#37 - 2 maj 2010 11:11
Menade att scalarer nog inte är specifikt aggressiva mot ungfödare, utan det är deras yngel som ligger risigt till. Se´n kan ju scalarer naturligtvis ge sig på andra fiskar, de är ju revirhävdande ciklider. Även guramihanar är revirhävdande, men många guramiarter är ganska timida, och kommer nog tillkorta bland scalarer, finns väl några undantag. Se´n så är ju även scalarer individer. Har haft rätt många scalarer genom åren, kommer inte ihåg exakt vilket sällskap jag haft till dem alla gånger, men det har oftast funkat bra. Just nu har jag ett gäng scalarer med bl.a discus, nyckelhål, kurvciklider, neonregnbågar, och några malar, bl.a blå antennmal och Sturisoma, och scalarerna tjafsar mest sinsemellan.
#38 - 2 maj 2010 20:30
Fin film Zenon.:) Nej, det var inget stort revir de höll där. Praktiskt.:)

j_l0180: Dorsigeran var snygg, tack för tipset.:)

Jag har redan förstått att det är svårt att säga huruvida en art håller till i enbart det ena eller det andra skiktet, men är det någon som har någon uppfattning om ev. skillnader där mellan vanlig fjäril och bolivian? Att de båda håller till vid botten vid lek åtminstone vet jag, men annars?

Annons