Tips på små "driftsäkra" värmare...

#1 - 3 februari 2007 22:14
...efterlyses. Det senaste året har jag råkat ut för tre haverier med små doppvärmare av olika märken (Elite, Hydor, den tredje har jag glömt) med bl.a. massdöd av yngel som följd. Behöver därför tips på "korta" doppvärmare (lagom till 20 liter) som inte går sönder hur lätt som helst.

Tack på förhand, Cecilia
#2 - 3 februari 2007 22:28
man bör vara försiktig med alla typer av doppvärmare så man inte spräcker glaset men en doppvärmare som är väldigt tillförlitlig är jäger värmarna:)
#3 - 4 februari 2007 08:43
jag kör med en rena värmare i mitt 30 liters, funkar bra!

/Hans
#4 - 4 februari 2007 08:58
1) Alla värmare, oavsett märke, drabbas med tiden av korrosion, så till slut låser sig bimetallbrytaren i "på" läget.

2) Man behöver ingen värmare till akvarier som står i uppvärmda rum. Den enda fisk jag nånsin råkat på som blev seg och slutade äta vid de temperaturer man får utan värmare (oftast 22-25 nånstans pga värme från pump och lyse) är mina Hypancistrus "Queen Arabesque" malar.

Ville jag ha värmare skulle jag till halvstora akvarier (100 liter & större) använda två klart underdimensionerade värmare - små värmare räcker för att värma men inte döda när de till slut låser sig.

Till ett akvarium så litet som 20 liter skulle jag såvitt möjligt undvika att ha nån värmare alls.
#5 - 4 februari 2007 09:10
Azur skrev:
1) Alla värmare, oavsett märke, drabbas med tiden av korrosion, så till slut låser sig bimetallbrytaren i "på" läget.

Så man borde då byta ut sina värmare med jämna mellanrum för att vara på säkra (iaf säkrare) sidan. Hur ofta då tycker du?
#6 - 4 februari 2007 09:26
Det är just grejen: man vet aldrig när de tänker låsa sig, det beror på hur täta de är och hur mycket fukt de har i sig från fabrik. Efter ett år... eller efter tio år.
Två små värmare är en bra lösning - en 20 wattare som låser sig i på läget dödar inte fisken, eller tar i alla fall väldigt lång tid på sig, om inte akvariet är pyttelitet. I pyttesmå akvarier är nog det säkraste att använda glödlampor för belysningen, de ger massor av värme.

Men helt seriöst, värmare behövs inte i uppvärmda rum. Testa får du se; för säkerhets skull kan du kan ju hålla koll på temperaturen så den inte ramlar under sisådär 18.
#7 - 4 februari 2007 19:30
tycker inte du ska lura i folk att det inte behövs! 18-22 grader är alldeles för lågt för tropiska fiskar, det leder till ohälsa hos fisken (om man inte har 27grader hemma) Endast tillvkallvattenfiskar som tex guldfisk eller koi behövs inte doppvärmare!
#8 - 4 februari 2007 20:03
åheim: lessen, men du har fel. Jag har inte använt doppvärmare i mina akvarier på snart 30 år. Jag är inte heller ensam om att skippa doppvärmare.
Tropiska fiskar mår precis lika bra vid 20 som vid 27.

Enda undantaget jag nånsin stött på är som sagt mina L-260'or, som slutar äta om temperaturen går under 25.
#9 - 4 februari 2007 20:23
Tänker inte ta den disskutionen utan hänvisar till all fakta som finns om tropiska fiskars habitat!
#10 - 5 februari 2007 09:21
Azur

Visst och nej, Det beror ju på hur varmt men har inne ju.........

Jag kör med en 15 W slinga som jag pluggar ut på sommaren men för 20 L blir det att köra med timer i så fall
#11 - 5 februari 2007 10:06
Xul skrev:
Det beror ju på hur varmt men har inne ju...
Till viss del. Man får ha bra kallt i rummet för att det med lampor och pumpar inte skall vara varmare än 20 i akvariet, och det är helt OK med all fisk man normalt sett har.
Vissa säger att akvariefisk blir mer mottagliga för vitaprick vid låga temperaturer. Jag har personligen aldrig märkt det, och har inte heller haft vitaprick i mina akvarier på snart 20 år, trots att jag inte använder värmare, men det är tänkbart det stämmer. Dock brukar de som säger det mena fisk som fått en temperaturchock, t.ex. blivit glömd i påse i en kall bil i några timmar, inte fisk som hålls konstant vid några grader över rumstemperatur.

Värmare har sina användningsområden, t.ex. i karantäns- eller lek-akvarier, men de behövs inte i sällskaps/visningsakvarier, och personligen anser jag att man tar en mycket större risk när man använder värmare än när man inte gör det.
#12 - 5 februari 2007 13:47
den lägsta acceptabla tempen för tropiska fiskar är 24gr men 26-27 är exemplarisk för de flesta tropiska arter!
#13 - 5 februari 2007 14:03
åheim skrev:
den lägsta acceptabla tempen för tropiska fiskar är 24gr
Baserat på vad?
#14 - 5 februari 2007 21:06
åheim skrev:
Tänker inte ta den disskutionen utan hänvisar till all fakta som finns om tropiska fiskars habitat!

Kanske läge då att påpeka att inte någonstans på jorden håller sig temperaturen konstant mellan 26-27 grader. De flesta tropiska fiskar tål mycket riktigt vanlig rumstemperatur, men visst finns det undantag. Black Molly, t.ex. lär ju vilja ha hög temp för att inte bli sjuka och jag har inte hört talas om någon som hållit diskus utan värmare men det kanske går? Fiskar är mycket anpassningsbara djur, det som är viktigt är väl som vanligt att man försöker undvika plötsliga förändringar.
#15 - 5 februari 2007 23:08
Magnuz skrev:
Kanske läge då att påpeka att inte någonstans på jorden håller sig temperaturen konstant mellan 26-27 grader. De flesta tropiska fiskar tål mycket riktigt vanlig rumstemperatur, men visst finns det undantag. Black Molly, t.ex. lär ju vilja ha hög temp för att inte bli sjuka och jag har inte hört talas om någon som hållit diskus utan värmare men det kanske går? Fiskar är mycket anpassningsbara djur, det som är viktigt är väl som vanligt att man försöker undvika plötsliga förändringar.

Jaså!! i asien tex så går aldrig tempen under 25gr iallafall. visst varierar den lite undet året men förändringen är så långsam och liten men i ett akvarium kan temperaturförändringen gå väldigt fort dörför ska man hålla en jämn temeratur som är anpassad till fiskens naturliga habitat och det är defenitivt inte 20-22gr utan snarare 26-28!
HazelCR
#16 - 6 februari 2007 05:26
cecilia skrev:
...efterlyses. Det senaste året har jag råkat ut för tre haverier med små doppvärmare av olika märken (Elite, Hydor, den tredje har jag glömt) med bl.a. massdöd av yngel som följd. Behöver därför tips på "korta" doppvärmare (lagom till 20 liter) som inte går sönder hur lätt som helst.

Tack på förhand, Cecilia

Det är ett problem med små kar och doppvärmare. Jag håller lite på Azur, kan man skippa doppvärmare, så gör det.

Här är en sida som jag hittade på nätet, som säljer små doppvärmare. Jag har dock inte köpt några själv. Om de är driftsäkra vet jag alltså inte. Men om du väljer en med låg effekt kan det ju inte gå fel, hoppas man iaf.

http://www.akvariumbutiken.se/vaermare_23/doppvaermare_2310/?add_brand=&sort=min_price%26sort_type%3Dasc

Annons