Tips på sandrensning!

#1 - 14 juni 2007 17:58
Har varit och hämtat lite sand från stranden som jag ska ha i karet. problemet är bara att det är FULLT med barr, smårötter och liknande i.
har hittils setat med en liten sil och petat ur för hand, INTE KUL! och kommer ta evigheter innan jag blir färdig med 20 kg.

Så, är det nån som har nåt bra förslag på hur jag rensar fortare???

/Hans
#2 - 14 juni 2007 19:19
Lägg sanden i en balja med vatten och mycket av skräpet kommer att flyta upp till ytan där det går att samla in.
#3 - 14 juni 2007 20:07
jo har funderat på det... kan nog bli en sån lösning;) tack!

/Hans
#4 - 14 juni 2007 21:09
Åk till biltema och köp blästersant, den är redan ren. ;)
#5 - 14 juni 2007 21:15
ren är den, men lite dimmigt i akvariet blir det allt. Jag såg ett tips från något här i forumet nyligen om Rådasand, som finns på Jula. Fast den heter Filtersand, den är tvättad å allt. Köpte 2 påsar och hällde i ett av mina kar och det blev ingen dimma alls:D

50kr säcken, eller kanske var 49kr
#6 - 14 juni 2007 21:18
wicked1 skrev:
ren är den, men lite dimmigt i akvariet blir det allt. Jag såg ett tips från något här i forumet nyligen om Rådasand, som finns på Jula. Fast den heter Filtersand, den är tvättad å allt. Köpte 2 påsar och hällde i ett av mina kar och det blev ingen dimma alls:D

50kr säcken, eller kanske var 49kr

Den dimman lägger sig efter någon dag. Jag kör själv med den.

Ny start:
[ATTACH]6041[/ATTACH]
#7 - 14 juni 2007 22:06
jo ja vet att den lägger sig :P. har blästersand i alla mina kar, blandat med rådasand;)
#8 - 15 juni 2007 12:18
Om inte barren o de andra skräpet är allt för litet så borde det ju gå bra att sila sanden igenom tex ett durkslag. Det borde gå lite snabbare än med en vanlig sil.

Jag har haft blästersand sedan starten. Tvättade den aldrig. Blev ingen dimma.

Nu har kag dock tröttnat på sanden som virvlar runt överallt så inom kort så åker det i svart krossad diabas istället. Ska roa mig med att tvätta gruset i helgen :)
#9 - 16 juni 2007 11:25
Om inte barren o de andra skräpet är allt för litet så borde det ju gå bra att sila sanden igenom tex ett durkslag. Det borde gå lite snabbare än med en vanlig sil.

Jo barren fastnar men inte smårötterna, dom åker ner med sanden..

Åkte till jula idag och nu slipper jag rensa sanden;)

Tack för hjälpen!

/Hans

Annons