Tips på roliga tetror till litet (60l) akvarium som inte börjar på neon...

#1 - 31 januari 2011 13:06
Hej!
Finns det några roligare tetror som man kan ha i ett familjeakvarium än neonisar? I veckan har jag möjlighet att skänka bort våra 8 neonisar till skolans nya akvarium - så jag börjar fundera på om det finns några som kan vara lite mer spännande?
De ska samsas med några Guppy, Körsbärsräkor och Ottosar.
#2 - 31 januari 2011 13:14
tja det finns massor - vad är roligt för dig? speciellt beteende eller stim eller storlek ? hur mycket fisk har du nu? Kanske moskitotetran kan vara något? En minst lika vacker fisk som neonen med en lavendelfärg som är lika självlysande som hos neonerna...
Svart fantom är en annan av mina favoriter - håller färgen bättre än sorgmantel tetran. Svart fantomtetra är lätt att skilja hane och hona - honan är lite rödaktigt svart med ett par bukfenor röda medan hanen oavsett ålder bara har svarta fenor eller fenor med en svartkant.
#3 - 1 februari 2011 15:37
Det låter som nåt! Är de känsliga för vattenkvalitet eller på något annat sätt?
#4 - 1 februari 2011 15:39
mosikton ses som känslig men ingen av dem som har dem tycker det så det gäller väl att som vanligt vara mycket noga med koppningen när du släpper ner dem och att pH är någorlunda ok...

Fantomerna har jag i mitt kar just nu och de har utan problem överlevt en nitritspik som nästan tog ihjäl white finen för mig
#5 - 1 februari 2011 15:40
varför måste alla vara så anti neontetror för? : <
#6 - 1 februari 2011 15:43
om du vill ha en svårare art kanske den nya kolibritetran är något att fundera på!
#7 - 1 februari 2011 15:47
Smycketetror ! :D
Bilagor:
#8 - 1 februari 2011 16:14
Dubbel skrev:
Smycketetror ! :D
ja de är fina... och de röda är ganska lagom storlek 3-4 cm eller hur?
#9 - 1 februari 2011 16:22
Kolglödstetra!
#10 - 1 februari 2011 16:27
svea skrev:
Kolglödstetra!
Ännu en vacker minitetra!
#11 - 1 februari 2011 17:17
Rosentetra!
Vacker och intressant. Hanarna försöker jämt visa vem som är störst och vackrast genom att spänna upp sig för varandra. Ganska lätt att få lek på också, men att få ynglen att överleva är en annan femma... =)
#12 - 1 februari 2011 17:48
Smycketetra eller pirangatetra/röd pennfisk är fina och betydligt roligare i beteende än neon. Ett annat alternativ kan vara trådfensregnbågsfisk. Kolla upp den, ska själv köpa ett gäng till mitt räkkar snart.
#13 - 1 februari 2011 18:27
Smycketetra eller pirangatetra/röd pennfisk är fina och betydligt roligare i beteende än neon. Ett annat alternativ kan vara trådfensregnbågsfisk. Kolla upp den, ska själv köpa ett gäng till mitt räkkar snart.

Fast det beror ju på vad man är ute efter, neontetror är inte så extremt tråkiga utfyllnadsfiskar som 90% av zoopet verkar tycka. Det beror ju helt på hur man håller dom och vad man gör för att aktivera dom. Tycker dom har ett urskönt "piraya" liknande beteende och är extremt sociala, relativt långlivade fiskar som stimmar mycket bättre än många tetror. Inte som rödmunnar etc men ändå riktigt bra.
Bilagor:
#14 - 1 februari 2011 19:13
firren_99 skrev:
Rosentetra!

Vacker och intressant. Hanarna försöker jämt visa vem som är störst och vackrast genom att spänna upp sig för varandra. Ganska lätt att få lek på också, men att få ynglen att överleva är en annan femma... =)

För litet akvarium för dem - de hänger bara vid en sten om akvariet är för litet ...
#15 - 1 februari 2011 19:14
roosterboy skrev:
Fast det beror ju på vad man är ute efter, neontetror är inte så extremt tråkiga utfyllnadsfiskar som 90% av zoopet verkar tycka. Det beror ju helt på hur man håller dom och vad man gör för att aktivera dom. Tycker dom har ett urskönt "piraya" liknande beteende och är extremt sociala, relativt långlivade fiskar som stimmar mycket bättre än många tetror. Inte som rödmunnar etc men ändå riktigt bra.

Håller med Roosterboy - jag gillar neoner och kardinaler - det är inte deras fel att de massproduceras...
#16 - 1 februari 2011 19:20
jag är 100 på att om neontetran alt kardinaltetran upptäcktes imorgon, och djurmagasinet fick in 200 stycken, så skulle ALLA vara eld och lågor över dessa internsivt färgade, lättskötta, små och livliga fiskarna och utan att blinka betala dyra pengar för att få ett stim i sina kar.
Men nu är det inte så, nu är de den billigaste akvariefisken som finns, och anses vara skräp.
#17 - 1 februari 2011 19:27
jag har Kolglödstetror, här är en bild, den är dålig dock men man kan skymta färgen.
Nu har de färgat ut mer är på bilden :)
#18 - 1 februari 2011 19:53
Fin bild Pia! Hur har du lyckats med det? Jag har lurpassat på mina kolglöd men inte lyckats fånga dem något vidare. De är rätt skygga och gömmer sej. Men de stimmar bra, tycker jag.
Bilagor:
#19 - 1 februari 2011 20:16
svea skrev:
Fin bild Pia! Hur har du lyckats med det? Jag har lurpassat på mina kolglöd men inte lyckats fånga dem något vidare. De är rätt skygga och gömmer sej. Men de stimmar bra, tycker jag.

Tack!
De är riktigt svåra att få till på bild, här kommer en till med lite, lite mer skärpa.
Bilagor:
#20 - 1 februari 2011 23:22
Kolglödstetror är fina, upptäckte för några dagar sedan att mina 24 blivit 25 dessutom.
Stimmar bra när de har lust, mina brukar komma igång vid 21-22 tiden och stimmar då fint.
#21 - 2 februari 2011 03:54
Kolglödstetror är fina, upptäckte för några dagar sedan att mina 24 blivit 25 dessutom.

Stimmar bra när de har lust, mina brukar komma igång vid 21-22 tiden och stimmar då fint.
va kul
#22 - 4 februari 2011 11:41
Tack för alla tips - nu har jag lite att fundera över!
#23 - 4 februari 2011 12:01
Jag har haft rödmuns-, neon- och svart neontetra. Då neontetran höll sig mest långt ned i bakgrunden bland växterna så var de de som fick åka när jag drog ned på antal fiskar.

Rödmunstetrorna är fina, men de svarta neontotrorna är roligast av mina tetror, simmar högt och i förgrunden. Och stimmar bra.

Annons