Tips på mer firrar? =)

#1 - 31 januari 2009 11:37
Har nu haft mitt kar i gång i 2 veckor :d i där finns det (bara) två platy, en kampis och två ancicstrus ;) så om ca. ytterligare två veckor ska nya fiskar få flytta in... men vet inte vilka...:) Det finns så många så jag vet inte vilka jag ska köpa.. Så är det någon som har tips på några skojsiga o fina :confused:

Tack tack:)
#2 - 31 januari 2009 11:44
Berätta mer om själva karet....
#3 - 31 januari 2009 11:57
fler platy får du nog köpa till så du har minst 5 (1hane 4honor eller 2hanar och 3honor)

kanske 6st pansarmalar på botten? eller om du har plats några botior (av dom som blir mindre då)
#4 - 31 januari 2009 12:03
Hmm.. jag har en hel del växter i bakre delen av karet...en stooor och en lite mindre rot.. två kolstenar.. två kokosnötsgrottor =) gruset vet jag inte vad det är för storlek på men det är en sort som är ganska ljus och lite större gruskorn blandat med ett grus som är lite mörkare och har lite mindre gruskorn. Ja de va väl de =)
#5 - 31 januari 2009 12:07
Nja, jag menade mer hur stort karet är, filtrering, vattenbyten osv...:)
#6 - 31 januari 2009 12:08
hur mycket liter?
#7 - 31 januari 2009 12:10
ansjo skrev:
Nja, jag menade mer hur stort karet är, filtrering, vattenbyten osv...:)

haha okej trodde du menade inredningen [:o] karen är 96 liter och ca. 70 brett. vatten byte har jag ju bara gjort en gång eftersom det är nytt. men typ 20 % varannan vecka.. filtret är ett inner filter :d
#8 - 31 januari 2009 12:18
Har du inte för mycket ytrörelse så kanske ett par Gurami av någon lite mindre sort skulle passa?
Sedan som flaxxs skrev kan du utöka antalet Platy, eller någon annan sorts ungfödare som inte blir så stor. Både Molly och Svärdbärare skulle jag personligen hoppa över.
#9 - 31 januari 2009 12:32
alla Gurami funkar ju inte med kampfisk. men några kan göra.

ett par platy kanske fler än 5st skulle vara bra. och så kanske några pansarmalar på botten.
#10 - 31 januari 2009 12:36
Flaxss skrev:
alla Gurami funkar ju inte med kampfisk. men några kan göra.

Ajf*n, den lille missade jag helt. Då är urvalet genast lite mindre på både ungfödare och gurami...
#11 - 31 januari 2009 14:09
ansjo skrev:
Ajf*n, den lille missade jag helt. Då är urvalet genast lite mindre på både ungfödare och gurami...

Okej... passar ingen gurami eller ciklid med kampisen min? [:o]
#12 - 31 januari 2009 14:17
Jodå, men antal arter som är lämpliga att välja minskar brutalt om man har en kampfisk i karet.
#13 - 31 januari 2009 14:22
HeroS skrev:
Okej... passar ingen gurami eller ciklid med kampisen min? [:o]

jo finns många fredliga dvärgciklider som funkar med kampfisk. apistogramma t.ex
#14 - 31 januari 2009 14:26
JojjeN skrev:
Jodå, men antal arter som är lämpliga att välja minskar brutalt om man har en kampfisk i karet.

jo de är ju så, men det var ju kampisen jag ville ha och får ju då anpassa mig utefter det... men funderar bara på om det finns någon skoj gurami eller ciklid som kanske skulle funka eller något annat skoj.. annars får jag nöja mig med de lite mer "tråkiga" hehe :)
#15 - 31 januari 2009 14:31
jo det finns en del som kan funka, men risken är att antingen får guramin stryk eller mer vanligt att kampfisken får stryk och då rejält.
#16 - 31 januari 2009 14:32
HeroS skrev:
jo de är ju så, men det var ju kampisen jag ville ha och får ju då anpassa mig utefter det... men funderar bara på om det finns någon skoj gurami eller ciklid som kanske skulle funka eller något annat skoj.. annars får jag nöja mig med de lite mer "tråkiga" hehe :)

du kan ju ha några honor till den.

men någon liten gurami som inte har långa fenor och inte kraftiga färger kan nog funka till klampfisk.
#17 - 31 januari 2009 14:39
Flaxss skrev:
jo det finns en del som kan funka, men risken är att antingen får guramin stryk eller mer vanligt att kampfisken får stryk och då rejält.

vill ju inte att någon ska skadas.. så kanske bättre att vänta tills kampisen inte finns mera och köpa något annat skoj då :p
#18 - 31 januari 2009 17:50
Några fler platy eller några svärdbärare kanske :) Personligen tycker jag att vild-svärdbärare (altså orginalet av svärdbärare) är finast. Annars kanske ett stim med sorgmanteltetror eller annan stimfisk (fast det kanske inte funkar med kampfisk, men det borde det göra.. någon som vet?)
Eller kanske guppy?
#19 - 31 januari 2009 18:01
soffan96 skrev:

Eller kanske guppy?

Jag vet att guppy inte är det bästa med kampisarna men de andra kanske låter bra :d

Annons