Tips på Malawi i 375l!

#1 - 19 augusti 2008 14:41
Ja som rubriken lyder så vore jag tacksam för alla tips om vad jag kan tänkas ha för ciklider i akvariet. Just nu är det sällskaps med scalare,dvärgciklider, platy, guppy osv... Men jag har tröttnat lite på dessa och faller tillbaka till malawiträsket:D Men har ni några förslag på några snygga arter så vore det tacksamt! eller om man bara ska ha en art tro? Vilka passar bäst i detta lite mindre kar? Auloncara, zebror, mindre haplochromis?

mvh Micke
admin
Christian Alfredsson
#2 - 19 augusti 2008 15:12
Jag gillar just nu färgranna Mbuna. Golden, röd zebra, demasoni är en klassisk och snygg kombination. Då har alla fiskar bra färg.
admin
Christian Alfredsson
#4 - 19 augusti 2008 16:22
Jag gillar också den. Den är dock en av de tuffare mbuna jag haft. Tror att det är bra med ganska många honor.

Min Tropheops jag har idag har 5 st honor och han är riktigt ilsk.
#5 - 19 augusti 2008 17:43
Demasoni var läcker tycker jag... Men jag vet inte riktigt om jag vill ha mbuna. Tycker det verkar trista på nåt vis men det kanske är fel. Hur är Auloncora (stavning) i temperament? Finns så många otroligt snygga sådana arter.... Ös på med tips bara :p:p:p

MVH Micke
#6 - 19 augusti 2008 19:16
Om du vill ha aulonocara så finns det massor med färggranna och fian fiskar så som a.jacobfreibergi , röd rubin a.eureka firefish a.kandense med MÅNGA MÅNGA mer :D
men sen får någon med mer erfarenhet utveckla lite med hur dem är men enligt min erfarenhet så brukar dem flesta aulonocarorna vara rätt så lungna i temperamentet ( rätta mig om jag har fel ) :D ha det bra :P
#7 - 19 augusti 2008 19:47
Snyggt ihop! : Aulonocara baenschi en grupp med 2 hanar och gärna 4-5 honor..Två hanar gör att den ena hanen blir dominant och färgar ut till max.+ en grupp med : Lethrinops alternativt: Otopharynx lithobates.

dezplay skrev:
Demasoni var läcker tycker jag... Men jag vet inte riktigt om jag vill ha mbuna. Tycker det verkar trista på nåt vis men det kanske är fel. Hur är Auloncora (stavning) i temperament? Finns så många otroligt snygga sådana arter.... Ös på med tips bara :p:p:p

MVH Micke
admin
Christian Alfredsson
#8 - 19 augusti 2008 20:20
Min erfarenhet av de flesta malawi är att man bör ha 2 hanar för att en av dem ska färga ut. Här är min favorit: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=5890&size=big&cat=

Har en del yngel efter dem då föräldrarna tyvärr har dött. Väntar på det gula.
#9 - 19 augusti 2008 21:14
sök på google bilder

Placidochromis phenochilus
Aulonocara stuartgranti (finns fler färgsorter än i länken från admin)
ahli iceberg
acei (mary gold)
Msobo
Mpanga
admin
Christian Alfredsson
#10 - 20 augusti 2008 04:51
Det finns en ny Ahli som påminner om Ahli fast den är lila.
JeBoro
#11 - 20 augusti 2008 04:56
Detta är min favorit mbuna. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=651
Jag hade 2 MC hanar+ 3 OB honor tills igår då den ena hanen dog helt utan förvarning. Men jag har ju en hane kvar :)
admin
Christian Alfredsson
#12 - 20 augusti 2008 05:36
På bilden är de snyggare än jag sett dem i verkligheten. Men jag gillar iofs alla OB färgade.
#13 - 20 augusti 2008 07:39
Ja, de finns ju en hel drös med fisk att välja på:confused: Men ett alternativ är nog att dra en sväng till Kent i Nol så hittar man säkert nåt bra där å han hjälper väl till att välja så de går bra ihop osv. För ciklidhobby har mer fisk än trop.import tror jag va?

mvh Micke
admin
Christian Alfredsson
#14 - 20 augusti 2008 09:37
Båda har mycket. Besökte både förra veckan för att köpa fisk.

Det var en ny lagerlista på www.ciklidhobby.com och även ciklidhuset har på www.ciklidhuset.se

Annons