Tips på malar till 54 liter

#1 - 15 februari 2008 14:37
Har ett 54 liters kar som gått i 3 månader nu endast med 4 äppelsnäckor. Nu vill jag fylla på med lite mer, har 10 glödbandstetror som ska flytta in där då de käkas av någon i det större karet.

Frågan är då om det finns någon malart som kan bo i ett såpass litet kar?

Alla tips mottages tacksamt!
#2 - 15 februari 2008 14:42
Otocinclus affinis (dvärg-, guldotocinclus) passar bra till mindre akvarium. De är väl visserligen inga malar, men väl algätare, om det är det du är ute efter?
#3 - 15 februari 2008 14:47
Jupp algätare jag är ute efter :D
#4 - 15 februari 2008 15:11
Det finns algätande räkor också, om du gillar sådana. :)
#5 - 15 februari 2008 15:38
LDA025! Även känd som Pitbull Pleco.

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236

Blir 5 cm, trivs bäst om de är några stycken, lämpligt med kanske 3 stycken i ett 54 liters. Utan tvekan en av mina absoluta favoriter.
#6 - 15 februari 2008 16:09
Jens A. skrev:
Det finns algätande räkor också, om du gillar sådana. :)

Jo, det vet jag. Har körsbär i mitt 120 l. Funderar lite på metallpansarmal? För enbart snäckorna tar inte bort algerna på bottnen.

Edit; såg nu att mitt kar är i minsta laget.
#7 - 15 februari 2008 16:31
gickan_87 skrev:
Jo, det vet jag. Har körsbär i mitt 120 l. Funderar lite på metallpansarmal? För enbart snäckorna tar inte bort algerna på bottnen.

Edit; såg nu att mitt kar är i minsta laget.

Metallpansarmalar äter inte alger bara så du vet ;)
#8 - 15 februari 2008 18:14
Nej, det är jag medveten om, men de är extremt fina!

Några andra små malar?
#9 - 16 februari 2008 08:49
Du har nog egentligen bara pitbull pleco och Otocinclus att välja på (De som redan nämnts).

Av dessa skulle jag ha valt pitbull pleco (heter egentligen "Parotocinclus Jumbo"). De är effektiva och tåliga fiskar. Otocinclus däremot är väldigt känsliga fiskar, enligt många här på Zoopet. De är väldigt känsliga för dålig vattenkvalitet.

Om du bestämmer dig för "pitbull pleco", så var extremt noga med att du köper rätt fisk i affären. För det finns många malar som djuraffärerna bara kallar "pleco" och det kan vara i princip vadsomhelst, många blir 10-30 cm! Ibland skriver de ut fel namn också.. Så var noga med det latinska namnet och fråga noga så att den bara blir 5 cm.

Lycka till!

Annons