Tips på lyckad uppfödning av piskstjärtsmalar!

#1 - 3 juli 2013 09:59
Hej det var ett tag sen jag skrev här inne.
Har en fråga om hur dessa malar Rineloricaria lanceolata föds upp bäst för att få så många att överleva som möjligt, mat är väll det jag undrar mest om men även lite andra tips :)
Hittade tyvärr inte bättre kort på mina malar dom ligger någonstans där jag inte hittar dom bland alla kort och ingen var villig att ställa upp som fotomodell nu på morgonen.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1230&SOK=1 Länk till fisken.
Det är så att mina ägg började kläckas igår och nu är där ett 40 tal yngel och några kvar i grottan och nu behöver jag lite hjälp iallafall [:o]

[ATTACH=CONFIG]62654[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62655[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62656[/ATTACH]
#2 - 3 juli 2013 11:02
Det lär vara lite knepigt med uppmatningen. Jag har aldrig kommit så långt själv. Skållad färsk spenat och ingen artemia lär vara en metod. Här är en länk: http://www.sarfakvarist.se/farlowella.html
Speciellt referensen till DATZ 1994!

EDIT: Jag tror inte det där är R lanceolata, men det spelar mindre roll för uppfödningen.
#3 - 3 juli 2013 11:06
Tack för länken ska genast läsa igenom den, detta är PiaJos gamla fiskar och det är ansjo jag fått namnet av men om det är en annan sort är jag tacksam om du vet villken :)
#4 - 3 juli 2013 11:43
solis skrev:
...är jag tacksam om du vet villken :)

Nästan omöjligt om man inte vet varifrån dom kommer - och svårt nog även då! Det är 65 beskrivna arter och troligen ganska många obeskrivna. Den som är vetenskapligt känd som R lanceolata anses komma från övre Amazonas i Peru samt i Argentina - vilket rimligen måste vara två olika arter. De jag samlat i Paraguay och som tentativt bestämdes till R lanceolata ser definitivt annorlunda ut mot dina, trots att de var väldigt variabla i färgen.

EDIT Fast en bild rakt uppifrån skulle underlätta
#5 - 3 juli 2013 12:19
Jag ska försöka få en bra bild när han väl har lämnat grottan :)
#6 - 3 juli 2013 12:54
Dessa tog jag på honan just nu, inte dom bästa men hon smet sen ;)
[ATTACH=CONFIG]62657[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62658[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62659[/ATTACH]
#7 - 4 juli 2013 08:33
Här är en blid ovanfrån på hanen Erik Ålander :)
[ATTACH=CONFIG]62686[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62685[/ATTACH]
#8 - 4 juli 2013 10:54
PiaJo dina fiskar har fått bäbisar :D 3 dje gången jag får ägg men denna gången har jag yngel :)
#10 - 4 juli 2013 12:04
Visst är den lite rundare om nosen som den nedre och runda fenor som den :)
#11 - 4 juli 2013 12:19
Men teckningen är annorlunda som du säger. Kanske Ansjo eller PiaJo vet något som kan leda detta framåt?
#12 - 4 juli 2013 14:31
Skickar in bilder på mina R. Lanceolata. Jag köpte dem av en mycket kunnig maluppfödare i södra Sverige, så litar på att det är sådana.

Mest att ha något att jämföra med tänkte jag. :)

Jag hoppas att du lyckas med dina yngel! :D
#13 - 4 juli 2013 19:23
Kul med lite ovanligare yngel :) Själv hoppas jag att mina Hemiloricaria sp. "red" ska komma till skott, men vet inte ens om jag har hanar och honor. Har tre, hade en fjärde, men den bet i algerna häromsistens, av nå´n anledning.
#14 - 4 juli 2013 21:25
Tack för bilderna Likan :)

Trist att den dog :(

Ikväll så har det minskat drastiskt på ynglena så där är bara mellan 15-20 kvar några av dom verkar väldigt pigga iallafall så hoppet finns där iallafall. [:o]
#15 - 5 juli 2013 18:28
Apropå snacket om lanceolata och så... Var i "min" butik idag, och såg att han hade fått in röda häxmalar, som han kallade Loricaria lanceolata röd... Alltså skulle Rineloricaria sp. "red" vara en variant av lanceolata? Köpte fyra till de tre jag redan hade.
#16 - 6 juli 2013 16:07
solis skrev:
PiaJo dina fiskar har fått bäbisar :D 3 dje gången jag får ägg men denna gången har jag yngel :)

Så kul! Och jag har tyvärr inget att tillföra i namnfrågan, jag köpte den som lanceolta.
#17 - 27 juli 2013 11:10
Tyvärr så klarade dom sig inte men jag har nya ägg och fick tips på hur jag skulle göra men det verkar inte funka denna gången heller, dom lägger ägg en gång i månaden så det är väll bara att prova sig fram .
Såg bara att du svarat nu PiaJo hehe bättre sent än aldrig ;)
#18 - 27 juli 2013 11:22
Kompisen som drog upp mina jag köpte, matade med förvälld sallad den första tiden.
Har inte sett tråden innan, men dina malar ser inte riktigt ut som de jag hade då mina var lite slankare och såg även ut att vara mindre rent generellt.
#19 - 27 juli 2013 11:29
Jag provade det förra gången men ska prova det igen, tror inte denna kullen klarar sig eller så är dom döda redan, jag fick tipset att ta upp dagen innan utan hanen men vattnet står ju så still i röret så jag tror dom har dött, förra gången när det blev ett gäng så var hanen med och fläcktade ut dom efterhand och många levde men dom dog efterhand och den sista blev 3 dagar och hade gröne/gulesäcken kvar så det borde inte vara att dom dog av svällt, kanske något annat.
Ja jag får prova igen om några veckor, hoppas inte hanen blev för sur när jag tog dom innan han var helt färdig med fläcktandet, men han var desperat och klängde sig fast så gott det gick och sen så hände han länge i en flytväxt och bara tittade på mig, så jag klappade han lite tröstande stackarn. [:-118]
Får hoppas dom är på det igen snart :)
Ja vi får väll luska vidare på vad jag har för sort då, dessa har iallafall mörkgröna ägg.
#20 - 29 augusti 2013 07:58
Så nu har jag fått yngel igen på dessa och yngeln ser hoppfulla ut denna gången, dom ser både friskare ut och piggare :D
Hoppas jag åtminstone klarar några av dom, det är ungefär 60 frisimanden yngel dom 30 som låg kvar i röret dog däremot men dom är många nog ändå.

Tyvärr vet jag fortfarande inte villken sort fisken är, kan man kalla den för piskstjärt eller:confused:

[ATTACH=CONFIG]63778[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63779[/ATTACH]
#21 - 30 augusti 2013 13:01
Här är 2 av ynglen, ca 10 yngel har gått vidare men dom andra ser fina ut, hoppas dom lär sig äta så att dom håller sig vid liv.
[ATTACH=CONFIG]63798[/ATTACH]
#22 - 5 september 2013 09:13
Efter 8 dagar så har dom flesta droppat av men där är faktiskt 11 st kvar som verkar pigga, vet att detta är en svår sort att föda upp och jag hoppas verkligen att dom klarar sig [:-116]
Än är inte faran över, nu har det inte dött någon på ett dygn iallafall. igår var där 3 döda på morgonen.

Ja det är bara att fortsätta att hoppas :)
#23 - 5 september 2013 10:15
Håller tummarna! Hade varit kul om det lyckades, iallafall få något yngel som överlever :)
#24 - 5 september 2013 11:08
Sååå söta.Får verkligen hoppas att dom klarar sig.:)
#25 - 5 september 2013 13:15
Ja vi får verkligen hoppas att dina föredettor får bli föräldrar till några som får växa upp PiaJo :D

Jättegulliga är dom;)

Annons