Tips på lättlekta ciklider?

#1 - 21 april 2004 08:42
Jag ska snart till affären och byta lite fiskar.

Jag hade tänkt mig någon lättlekt ciklid som blir max 10-15 cm. Jag vill inte ha malawi eller tangayika eftersom det inte passar in i mitt akvarium. Jag har redan palettciklider och ett lekpar scalarer.

Jag har funderat lite på kakduaciklid och fjärilsciklid men vet inte om de har fått in några idag. De hade inga igår. Det skulle vara bra om jag fick förslag på fler arter så jag kan välja lite. Det spelar ingen roll om det är afrikansk eller amerikansk eller något annat om nu det finns bara det är en art som kan funka med de andra fiskarna. Helst inte för aggressiva. Inte värre än paletterna i alla fall. Det funkar bra med dem och de andra fiskarna.

Det skulle vara bra om jag kan få svar snabbt.
#2 - 21 april 2004 08:51
Fjärilsciklider som du nämnde är lättlekta.. Fråga om dom har bolivianska fjärilsciklider istället för vanliga, de lever längre och är bättre på att ta hand om sin rom...
#3 - 21 april 2004 08:53
Om jag inte vore helt insnöad på Sydamerika skulle jag skaffa ett par Steatocranus casuarius., lejonhuvudciklider.
mvh Daniel
#4 - 21 april 2004 08:59
Ursprungligen skickat av Robot

Fjärilsciklider som du nämnde är lättlekta.. Fråga om dom har bolivianska fjärilsciklider istället för vanliga, de lever längre och är bättre på att ta hand om sin rom...

Jättebra! Ska kolla det. Är ganska säker på att de hade det hemma. =)
#5 - 21 april 2004 09:00
Ursprungligen skickat av daniel60

Om jag inte vore helt insnöad på Sydamerika skulle jag skaffa ett par Steatocranus casuarius., lejonhuvudciklider.

mvh Daniel

Ursäkta att jag säger det men det var en ful f...n...
#6 - 21 april 2004 09:17
Jag vill si apistogramma cacatuoides som du nevnte. Dom är kend för att vara lettlekt och inte så ömtåliga på vattenverdien som f.eks fjärilciklider. Har selv 5 honor och en hann kakadue (måste va fler honor per hann), dom har lekt och lagt rom, men dom griska pristellatetraene äter upp allt, så måste ta ut dom om jag vill ha yngel. http://www.aquariumsite.com/fish/cockatoo_dwarf.php?ottrid=uohDOhPmx1&dest=cockatoo_dwarf.php
http://www.skepticalaquarist.com/docs/fishes/cichlids.shtml
http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?t=6894&highlight=cacatuoides
#7 - 21 april 2004 09:22
Fula fiskar är de roligaste.
mvh Daniel
...som skulle vilja kunna husera en sån här:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=382
#8 - 21 april 2004 09:45
Blåciklid- kanske lite för aggresiv mot dina Scalarer, men man kan alltid testa!

Sajica - Har du inte allt för litet kar så borde det gå...

Tuppkamsciklid - Har jag själv haft med Scalarer, fungerade kanon.

Eldbuk - Har jag inga egna erfarenheter men tror det uppför sig ungefär som Blåciklid.

Hade slängt ned ett par Ancistrus för att få lite lek på botten med:D

Allt beror på hur stort ditt akvarium är.

Mvh Ola
#9 - 21 april 2004 09:51
Helt klart Sajica ciklider

De leker som sjutton samt är väldigt snälla mot andra fiskar. Har ett par Altum scalare i samma 540 liters kar med 25 st rosen tetror och ett gäng andra fiskar och malar.

Desutom så äör fullvuxna sajica ciklider väldigt vakra. Bilden här på zoopet e helt fel enligt mig. ibland undrar jag om det är samma fisk. väldigt färgrann och fina är mina.

Om det är nån som är sugna att köpa sajica ciklider så kan ni höra av er till mig. Finns i uppsala

på mailaddress wayne_insane51@hotmail.com

Då kan jag skicka bilder på mina.

/Fredrik Sundström
#10 - 21 april 2004 09:54
Ursprungligen skickat av Lisson

Jag vill si apistogramma cacatuoides som du nevnte. Dom är kend för att vara lettlekt och inte så ömtåliga på vattenverdien som f.eks fjärilciklider. Har selv 5 honor och en hann kakadue (måste va fler honor per hann), dom har lekt och lagt rom, men dom griska pristellatetraene äter upp allt, så måste ta ut dom om jag vill ha yngel. http://www.aquariumsite.com/fish/cockatoo_dwarf.php?ottrid=uohDOhPmx1&dest=cockatoo_dwarf.php

http://www.skepticalaquarist.com/docs/fishes/cichlids.shtml

http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?t=6894&highlight=cacatuoides

Tack för länkarna! Det blir nog några sådana och kanske någon annan art också. =)
#11 - 21 april 2004 10:01
Ursprungligen skickat av Ola paul

Blåciklid- kanske lite för aggresiv mot dina Scalarer, men man kan alltid testa!

Sajica - Har du inte allt för litet kar så borde det gå...

Tuppkamsciklid - Har jag själv haft med Scalarer, fungerade kanon.

Eldbuk - Har jag inga egna erfarenheter men tror det uppför sig ungefär som Blåciklid.

Hade slängt ned ett par Ancistrus för att få lite lek på botten med:D

Allt beror på hur stort ditt akvarium är.

Mvh Ola

Blå ciklid - För stor
Sajica - Kanske men lite blek. Skulle varit färggladare.
Tuppkamsciklid - För stor
Eldbuk - Har jag redan skippat pga att man måste skaffa ett stim för att de ska para ut själva och att vissa individer kan vara aggressiva.

Ancistrusarna ska jag hämta ett lekpar idag. De är redan beställda. =)
#12 - 21 april 2004 10:03
Ursprungligen skickat av Fredde S

Helt klart Sajica ciklider

De leker som sjutton samt är väldigt snälla mot andra fiskar. Har ett par Altum scalare i samma 540 liters kar med 25 st rosen tetror och ett gäng andra fiskar och malar.

Desutom så äör fullvuxna sajica ciklider väldigt vakra. Bilden här på zoopet e helt fel enligt mig. ibland undrar jag om det är samma fisk. väldigt färgrann och fina är mina.

Hmmm... Kanske ska kolla om de har i affären ändå med tanke på att du skriver att bilden här är missvisande.
#13 - 21 april 2004 10:16
Sajica honan kan bli mörkare när hon ruvar, har nog med att gör att hon vaktar dem så bra =)

maila mig så skickar jag en bild
wayne_insane51@hotmail.com
#14 - 21 april 2004 11:10
Kakadua honan blir knall gul när hon ruvar, så det är lett att uppdaga att något är på gong. Dom är inte aggressiva heller, så du kan ha dom med andra dvärgciklider. Du kan få dom i forskjellige fargar, som orange flash och triple red. Yngelen får kön efter temperaturen i akvariet, är det høyt (upp mot 28) blir det flere hanor, är det lavt (ner mot 22) blir det flere honor.
#15 - 21 april 2004 11:12
Ett kul tips Egyptisk munruvare 1 hane 3 honer mycke lättlek.
#16 - 24 april 2004 14:53
Fredde S: Mina Sajicor är fruktansvärt elaka. Jag var tvungen att flytta dem från mitt stora kar när de började bli lekmogna. De anföll mina L-malar så att de inte fick en chans att äta. Har en ensam hona kvar i det stora karet och den bråkar med min scalare och biter den i fenorna.
#17 - 26 april 2004 06:25
ohfansiken?

Mina som e så snälla =) tror att det handlar om en balans i karet också. Mina altum är väldigt stora så de ger sig inte på dem iallafall.

#18 - 27 april 2004 16:01
Förlåt ifall jag är lite sen men palettciklider är fina och lättlekta.
#19 - 27 april 2004 19:20
Jag har redan Palettciklider. De har för tillfället yngel också.

Mina nya Pandaciklider har börjat komma fram och visa sig nu. De blir tuffare för varje dag och är inte så blyga längre. =)

Annons