Tips på kallt, blått rör till 54L akvarium?

#1 - 2 januari 2013 22:18
Som topic lyder så är ja intresserad av ett kallt, blått rör till ett 54L tanganyika som det ska vara snäcklekare i. Vilket rör rekomenderas?
#2 - 2 januari 2013 22:25
Sv: Tips på kallt, blått rör till 54L akvarium?

Hagen Aqua glo, eller om du vill ha riktigt blått, marine glo brukar finnas hos de stora kedjorna.
#3 - 2 januari 2013 22:42
Blir dessa rör varma? Har lite problem med nuvarande att akvariet går upp på en temperatur Runt 27-28 grader
#4 - 2 januari 2013 22:49

Min gissning är att alla lysrör utvecklar ungefär lika mycket värme. Nu är det vanliga T8 rör vi snackar va? T5 ska utveckla mindre värme har jag för mig men då måste du byta ut hela elektroniken i rampen.
#5 - 2 januari 2013 23:22
power glo har blåare spectra än aqua glo. så kör på det istället
#6 - 2 januari 2013 23:22
Min gissning är att alla lysrör utvecklar ungefär lika mycket värme. Nu är det vanliga T8 rör vi snackar va? T5 ska utveckla mindre värme har jag för mig men då måste du byta ut hela elektroniken i rampen.

Japp, T8 rör. Finns det rör med olika effekter, dvs. om de med blått ljus om de har samma effekt som ett med varmare ljus?
#7 - 2 januari 2013 23:47
hannesc skrev:
power glo har blåare spectra än aqua glo. så kör på det istället

En fråga till dig, finns det några bra akvariebutiker i Jönköping som har stort utbud av Tanganyika (snäcklekare)?
#8 - 3 januari 2013 00:38
mert91 skrev:
Japp, T8 rör. Finns det rör med olika effekter, dvs. om de med blått ljus om de har samma effekt som ett med varmare ljus?

ne asså effekten bestäms av längden på röret. men det finns olika spectra. lite blåare eller lite rödare eller gulare osv. här är en bild på power-glo rör o vanliga varmvita från classe ohlson.
så ja effekten är samma oavsett om det är kallt eller varmt ljus. det är ju dumt att säga kallt o varmt för det har ingenting med själva värmeavgivningen från röret. utan det är ett mått på "färgen" på ljuset. o det mäts i kelvin. samt att man kan leka med spectra.

mert91 skrev:
En fråga till dig, finns det några bra akvariebutiker i Jönköping som har stort utbud av Tanganyika (snäcklekare)?

jag hänger nere på djurmagazinet. (hobbyjobbar där typ) o de tar hem vad du vill ha. så gå ner o prata med björn eller micke så beställer de till dig om de inte har hemma.
#9 - 3 januari 2013 13:03
lysrör

hannesc skrev:
ne asså effekten bestäms av längden på röret. men det finns olika spectra. lite blåare eller lite rödare eller gulare osv. här är en bild på power-glo rör o vanliga varmvita från classe ohlson.

så ja effekten är samma oavsett om det är kallt eller varmt ljus. det är ju dumt att säga kallt o varmt för det har ingenting med själva värmeavgivningen från röret. utan det är ett mått på "färgen" på ljuset. o det mäts i kelvin. samt att man kan leka med spectra.

jag hänger nere på djurmagazinet. (hobbyjobbar där typ) o de tar hem vad du vill ha. så gå ner o prata med björn eller micke så beställer de till dig om de inte har hemma.

jag har testat olika från hagen,philips. men det märket som jag tycker har haft bra färg kvalite och framför allt pris är sylvanias lysrör fin färg på fisk och växter .behövs inget växt lysrör nu kör jag med sylvania aqustar till mitt 375l.
hoppas du testar dessa .
#10 - 3 januari 2013 15:35

Glömde bilden

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Annons