Tips på inredning till Gul Fjärilsciklid

#1 - 9 oktober 2007 21:14
Hej!
Har nu införskaffat mig 3 (1 hane,2 honor) Gula fjärilsciklider och nu skulle jag vilja få lite tips och kanske lite bilder på hur jag ska få mina nya guldklimpar att trivas som fisken i vattnet.:)

MVH Kjell:D
#2 - 9 oktober 2007 21:37
_Massor_ med växter och några rötter så honorna har nånstans att gömma sig - de blir annars lätt ihjäljagade av hanen.
En öppen plätt nånstans med en flat sten att lägga ägg på.
28-30 graders temperatur i vattnet.
Proteinrik kost.
Gärna en räcka små snälla tetror eller barber (kopparbarb, neontetra...) som sällskap och för att distrahera hanen.

När de leker kommer de troligen inte att kunna ta hand om äggen - fjärilsciklider har odlats så de tappat föräldrainstinkten - så vill du föröka dem behöver du lyfta ut stenen med äggen och kläcka dem artificiellt.

Bli inte allt för ledsen om de dör. Fjärilsciklider är de ömtåligaste och mest kortlivade ciklider som finns.
#3 - 10 oktober 2007 14:03
Som det ser ut just nu i karet är det massor med valisinera så dom har lätt att gomma sig. sen är det en stor sten en rot och en grotta under stenen. Fiskar som dom går med är neontetra 6 guldbarber 2 gurami 2 ancistrus 2 guppy 5+yngel som dör och överlever lite svårt. Har egentligen bara guppy för fjärilscikliderna så att dom kan få jaga och äta yngel:) Sen kan jag ju ta bort nån fisksort om dom inte passar. Ge tillbaka till affären. Tips på det?:)
#4 - 31 oktober 2007 09:22
Azur skrev:
.

Bli inte allt för ledsen om de dör. Fjärilsciklider är de ömtåligaste och mest kortlivade ciklider som finns.

Ungefär hur länge lever dom då?
#5 - 31 oktober 2007 16:07
Azur skrev:

Vad tråkigt, hade också tänkt att skaffa fjärilsciklider... Men om jag nu ångrar mig, Hur stort akvarium ska man ha?
#6 - 31 oktober 2007 18:14
PlatyYngel skrev:
Ungefär hur länge lever dom då?

Vanligen 1½-2 år, men de är ju känsliga så det är inte heller ovanligt att de dör unga.
#7 - 31 oktober 2007 18:17
ELsan1 skrev:
Hur stort akvarium ska man ha?

80-100 liter. Har man flera par måste de ha betydligt större utrymme.

Annons