tips på inredning

#1 - 16 augusti 2007 23:36
jag har lite olika fiskar zebrafiskar neontetra dvärggurami guppy ancistrus men har inte någon konkret inredning. kan nån ge lite tips på hur jag kan inreda så att mina fiskar trivs:)
#2 - 17 augusti 2007 10:25
Det svåra i den fiskmixen du har är att en del fiskar vill ha lite strömmare vatten medans några hellre har det lite lugnare utmed fotknölarna;).
En rot är aldrig fel att börja med. Kanske någon sorts Vallisneria i bakgrunden på ena sidan och Hygrophila i den andra.
Har du ett lite större kar så kan du ha en svärdsplanta med, och sedan lite lägre växter såsom Cryptocoryne, dvärgsvärdsplanta eller liknande framför.
#3 - 17 augusti 2007 10:45
http://www.ratemyfishtank.com/ - ta en titt, kolla vad de andra har för inredning till olika fiskar.
#4 - 17 augusti 2007 13:33
Jag har en röd tegelsten i akvariet för mina ancistrus tycker om att gömma sig i hålen. Men nu blev jag osäker om jag ska ha den kvar för jag vet inte vad den är gjord av; kan det komma farliga ämnen från den?
#5 - 17 augusti 2007 13:55
Har du haft den länge? I så fall är det nog ganska definitivt ofarligt för jag tror inte tegel i normalfall innehåller något skadligt från början och har det legat ett tag så har det spätts ut vid det här laget.
#6 - 17 augusti 2007 19:58
jag har för tillfället 3 guppy 8 sebrafiskar 3 gurami 1 platy (då dom andra dog) 5 kardinaltetror 2 ancistrus.. jag har ganska mycket sten 3 stora och jätte många mindre lite som en grotta i mitten sen till vänster har jag vallisinera, till höger lotus. sen i framkanten på båda sidor har jag amazonplanta. men jag tog ur min rot då jag tyckte det var finare med sten ska jag stoppa tillbaka roten? tacksam för svar:)
#7 - 18 augusti 2007 07:41
Har du haft den länge? I så fall är det nog ganska definitivt ofarligt för jag tror inte tegel i normalfall innehåller något skadligt från början och har det legat ett tag så har det spätts ut vid det här laget.

Jag har int haft den så länge... några veckor. Vad är en tegelsten överhuvudtaget gjord av? Sand? Scement? :confused:
#8 - 18 augusti 2007 14:09
Tegel är lera som bränns i ugnar! Så enkelt är det. Beroende på var man tar upp leran kan det finnas olika mycket "saker" i den. Bland annat kalk och järn. Efter att teglets brännts i ugnen finns det nog inte mycket kvar som kan fälla ut!

Men för säkerhets skull kan du göra en sökning på Goggle och leta efter tegel. Finns mycket att läsa där:)
#9 - 18 augusti 2007 16:14
Tegel är lera som bränns i ugnar! Så enkelt är det. Beroende på var man tar upp leran kan det finnas olika mycket "saker" i den. Bland annat kalk och järn. Efter att teglets brännts i ugnen finns det nog inte mycket kvar som kan fälla ut!

Men för säkerhets skull kan du göra en sökning på Goggle och leta efter tegel. Finns mycket att läsa där:)

Tack ska du ha! Jag ska gör det :)
#10 - 18 augusti 2007 16:49
Detta hittade jag på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Tegel. Har jag anledning att bli orolig? Kan tegelstenen börja rosta?

Huvudsakliga råmaterialet för teglet är tegelleran, en förvittringsprodukt av fältspat, mycket utbredd särskilt på de delar av jordytan, där den så kallade istiden härskat och genom sina vattenmassor slammat leran ned i dalarna (jämför Lera). Leran är ett vattenhaltigt aluminiumsilikat, som vid upphettning avger sitt kemiskt bundna vatten och bildar ett hårt vattenfritt silikat.

Beroende på föroreningar av alkalier, järn, kalk och magnesium, är leran mer eller mindre eldfast, och erhåller efter bränningen olika färger. Den renaste leran, kaolinen, blir vit när den bränns, de eldfasta lerorna ljust gula, de mer järnhaltiga gulröda och röda, och de med viss proportion av kalk och järn vid bränning med tillräcklig lufttillförsel gulgröna eller, om de är kalkfria, blåsvarta.
#11 - 19 augusti 2007 00:52
fishking skrev:
jag har lite olika fiskar zebrafiskar neontetra dvärggurami guppy ancistrus men har inte någon konkret inredning. kan nån ge lite tips på hur jag kan inreda så att mina fiskar trivs:)

Det bästa tipset läsa här på forumet hur folk inreder sina akvarium kolla bilder sen kan du bestämma vad är bäst för dina favorit fiskar och vilket inredning tycker du om. Ha inte bråttom :):).Viktigaste är att dina fiskar ska må bra och med tanke på dom så skulle jag rekommendera dig rötter lite stenar och växter snabbt växande sådana som klarar sig lite bättre utan Co2:):).
#12 - 19 augusti 2007 07:33
ancistrus tycker om att gnaga på mangroverötter, vad jag vet så är det också bra för dom att få i sig dessa ämnen från roten... så en liiiiiiten rot i något hörn kan du väl klämma in? och sen vill ju ancistrus har en grotta eller något mörkt ställe där de verkligen kan "simma in" och ligga, så ibland räcker det inte med stenar.

i övrigt skulle jag inreda med så mycket växter det bara går, i princip, för det tycker jag är jättefint. :)

Annons