Tips på IKEA-möbel till 112 liters kar!?

#1 - 12 januari 2006 21:49
Ska flytta alldeles snart. Det slog oss idag att akvariet skulle stå på något i den nya boningen. Idag står den på den plomberade öppna spisen i lägenheten.
Det är lite ont om tid och ingen av oss har lust att snickra nu.
Är det någon som har ett konkret tips på en bra möbel från IKEA, som tål ett 112 liters + 25 kg sand i akvariet??
Tack på förhand!
/Pär
#3 - 12 januari 2006 22:23
Tack för ditt förslag!
Lite låg är den faktiskt, men definitivt inte helt fel.
Det behöver nödvändigtvis inte vara IKEA, bara det är en färdig pjäs att köpa.
#4 - 12 januari 2006 22:26
ja tycker den e väldigt snygg men som sagt, lite låg e den..
annars kan man ta en underdel till en bokhylla. dom brukar va billiga om man hittar nån begagnad och e hyfsat stabila
#6 - 12 januari 2006 22:46
Tack för fler bra förslag!

Måtten ja, [:I] 80*35*46 cm
#7 - 13 januari 2006 01:27
Ajo... jag har funderat på 2st sånna till mitt 375l kar :) lite för kort på djupet. men sånt går alltid att lösa på något sätt. mitt kar är ju 150*50 (B*D)
#8 - 13 januari 2006 02:08
inte kollat på länkarna men tänk på att välja en möbel där skivan ligger på benen och inte sitter med skruv mellan benen för då försvinner mycket av bärkraften.
#9 - 13 januari 2006 06:31
Jag har tv-bänken från serien "Magic" som kommer ifrån IKEA =)

Tycker du ska kolla på den iaf...
#10 - 13 januari 2006 07:23
Tror det blir svårt att öppna översta lådan på en IKEA-byrå om man har 150kg ståendes uppe. Spånskiva är ju inte det styvaste materialet direkt.
Det är garanterat säkrare att välja någon hylla el dyl. som har ett stöd även i mitten på skivan karet står på.
För att få en hint om vad en byrå skulle klara i vikt kan man kolla tex vad IKEA anger som max belastning på en Billy-hylla (tror att det är 50kg/hyllplan)
#11 - 13 januari 2006 08:03
Jag har själv ett MP80 112L på en Malm-byrå, men jag har lagt en laminatskiva (typ köksskiva) på, inte så mycket för att jag inte tror det håller (akvariet är lika brett som byrån så all kraft hamnar på sidostyckena) utan för att jag inte vill förstöra träfanéret med vatten spill som kryper under akvariet.

Detta har vi haft i ett par år nu, köpte byrån när Malm var helt ny som modell.

Ett tips, Malm finns i lite olika höjder.
#12 - 13 januari 2006 12:44
[QUOTE=NE](akvariet är lika brett som byrån så all kraft hamnar på sidostyckena)[/QUOTE]Det är nog avgörande att kraften kommer på sidostyckena om en möbel i spån ska hålla för ett kar i den storleken.
#13 - 13 januari 2006 12:59
Har mitt 19 liters akvarium på en malm byrå/sängbord brevid sängen. Kommer att sätta i en röd diod så jag kan kolla på akvariet på natten! Nu letar jag bara efter en nattaktiv fisk som passar i akvariet. Malm är byggd i spånskiva och faner. Hur gör man det där komma tecknet över e'et?
#14 - 13 januari 2006 13:11
så här: é ;) (knappen snett upp höger från Å och sen e-knappen)
För övrigt så är nog ett 19l kar rätt lungt att ställa var som helst nästan.
#15 - 13 januari 2006 13:43
varför inte bara ställa akvariet på ett bord halvfullt och sen snickra ihop nått?
#16 - 13 januari 2006 17:06
vi

har också 112l på en trelådors MALM byrå..:)

Vi har lagt sån där skummatta som amn lägger under laminatgolv under akvariet...Funkar fint!! :D
#18 - 13 januari 2006 19:34
[quote=Malplacerad]Jag hade min 112:a på två sådana här:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&productId=11140[/quote]

inget att rekommendera speciellt inte till helglasakvarier.
är alldeles för lätt att dom står ojämnt och söker man runt så kan man hitta trådar där folk använt 2 bord men bottenglaset spruckit på grund av att dom inte stått rätt.

men går ju alltid och dra ihop dom med spik då håller det bättre.
Lucas_no1
#19 - 13 januari 2006 22:13
#20 - 13 januari 2006 23:10
[QUOTE=Lucas_no1]Det här då! ojoj :-)

http://www.kernen.se/fish/akvarium/bilder.htm

Det är ikeas hol bord på länken nedan.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&productId=16119[/QUOTE]
Det där är ju lungt, borden är av massivt trä och ovanpå ligger en limträskiva. Det är nog stadigare än en komersiell alumuminium ställning.
Utan limträskiva hade det dock varit värre, pga ev. olikheter i höjd.
#21 - 14 januari 2006 18:05
[quote=Raven]inget att rekommendera speciellt inte till helglasakvarier.
är alldeles för lätt att dom står ojämnt och söker man runt så kan man hitta trådar där folk använt 2 bord men bottenglaset spruckit på grund av att dom inte stått rätt.

men går ju alltid och dra ihop dom med spik då håller det bättre.[/quote]

Ser man till att det står i lod ska det väl inte vara någon fara?
#22 - 14 januari 2006 18:26
lyckas man få det exakt rakt då går det men det finns för mycke som kan gå fel och marginalerna är alldeles för små.
#23 - 14 januari 2006 18:37
[quote=Raven]lyckas man få det exakt rakt då går det men det finns för mycke som kan gå fel och marginalerna är alldeles för små.[/quote]

Men kan inte lika mycket gå fel med det stora 720 som länkades i tråden, det står på 3 separata "block" med stort mellanrum mellan "blocken"?

Bara undrar är inte speciellt tekniskt lagd :)
#24 - 14 januari 2006 18:44
de ser väldigt vanskligt ut men dels är det ramakvarie och dom tål rörelser på ett helt annat sätt än helglas samt har tjockare glas i botten sen ligger det en skiva också rätt över.
#25 - 2 november 2006 10:26
Hej!
Lyfter tråden eftersom jag undrar lite över vad ni invigda och mer erfarna tror om att ha ett 30-40 L kar i en Billy bokhylla?
Tanken är då att ha karet på "mitthyllan", dvs den som är fast i konstruktionen... Och om man sen kan försärka på något bra sätt. Hur skulla man kunna försärka hyllan så att det håller? Finns några bra knep?
Har en "backup-ställe" att ställa karet på när jag kommer så långt, men det hade varit så fint i bokhyllan!! :)
tack!
#26 - 2 november 2006 15:20
Enligt IKEA så är maxbelastningen per hyllplan 30kg så det blir svårt utan förstärkning.
Bästa förstärkning är en eller två reglar / brädor som sitter mitt under hyllplanet vinkelrätt mot detta och infäst i gavlarna.
#27 - 2 november 2006 18:12
Reglarna/brädorna ska alltså ha kortsidan utåt så att säga? (hmm, byggtermer är inte minstarka sida), hur fäster man de då i gavlarna?
Tror du det då skulle räcka om jag försärker på detta sätt med tex 2 reglar/brädor, så att hyllan klarar mitt kar?
Tack igen :)
#28 - 3 november 2006 01:57
Kan bekräfta att malm är mycket stabil, har ett 50-liters på en 4-lådors.
#29 - 3 november 2006 20:39
En gissning är att du skulle kunna ha 2st av ungefär 50x15 på högkant under en i framkant och en i bakkant.
troligen bäst att limma under och skruv från gaveln och in i den.

Detta är bara gissning (sitter inte på jabb så jag kan göra beräkning).
#30 - 3 november 2006 23:37
museo12 skrev:
Tack för ditt förslag!

Lite låg är den faktiskt, men definitivt inte helt fel.

Det behöver nödvändigtvis inte vara IKEA, bara det är en färdig pjäs att köpa.

Om du hittar en möbel som egentligen är för låg så kan den ju också höjas en bit med en sockel av vanligt regelvirke....:D
#31 - 4 november 2006 11:43
Har ett 100 liters kar + böcker och diverse annat på en IKEA bokhylla som heter Norrebo. Bokhyllan köptes med 4 hyllplan, men vi har bara monterat ihop tre hyllplan så höjden blev vad vi önskade för akvariets skull. Akvariet står i mitten av det översta hyllplanet, rakt ovanför "mittenstödet" eller vad man nu ska kalla det för. Funderade aldrig på om det skulle bli för tungt - bokhyllan är mycket tung och stabil i sig själv - och som sagt, hittills har det gått bra...

Ett plus med den här bokhyllan är ju att den fungerar utmärkt som rumsavdelare - den ser lika ut från båda sidor och saknar bakstycke. Har man ett akvarium där så kan man se in till fiskarna "från alla håll".
#32 - 4 november 2006 11:49
Har förresten ett annat mindre kar, ca 80 liter på en hylla från IKEAS barnserie Mammut. Det fungerar bra, inga tecken på sviktande hyllplan - men själva möbeln känns lite ostadig så det blir antagligen en annan lösning framöver. "Mammutmöbeln" har en låda, två hyllplan och kraftig "överdel".

Annons