Tips på icke växtätande ciklider till 230 liter?

#1 - 24 mars 2014 13:10
Jag har precis byggt färdigt ett akvarium (kommer bild på detta) som ska få sin besättning inom kort.
Det är ett avlångt bygge på ca 155X40X40 med gångjärnslock och LED-belysning.

Vattnet är mjukt, bottenmaterial finkornig sand, god filtrering, en trädgren, växtlighet.

Tips på någon intressant Ciklid-art i lämplig storlek som inte bökar upp o äter växter?
#2 - 24 mars 2014 13:28
Finns hur många ciklider som helst att välja på i så fall.
Alla dvärgciklider funkar ju till exempel. Skalarer går också utmärkt.
Kolla upp någon som du gillar och fråga om den. ;)
#3 - 24 mars 2014 13:35
pikachu skrev:
Finns hur många ciklider som helst att välja på i så fall.

Alla dvärgciklider funkar ju till exempel. Skalarer går också utmärkt.

Kolla upp någon som du gillar och fråga om den. ;)

- Dvärgciklider lever tyvärr inte sålänge, och Skalarer är väl inte så lämpligt i 40 cm hög burk?
#4 - 24 mars 2014 14:32
dvärgciklider lever väl visst länge? jag har haft samma i över 4 år nu. inga tecken på att bli gamla
#5 - 24 mars 2014 14:34
hannesc skrev:
dvärgciklider lever väl visst länge? jag har haft samma i över 4 år nu. inga tecken på att bli gamla

- Det kanske inte är Apistogramma? Har läst att de lever ett par år bara.
#6 - 24 mars 2014 14:35
eeh jo det är apistor. vart har du läst det där? förmodligen skrivet av nån som inte verkar kunna hålla sina fiskar :P
#7 - 24 mars 2014 14:45
Ciklidbladet nr 20:
"A. agassizii (Steindachner, 1875) har sitt utbredningsområde från Peru i sydväst över hela Amazonas till nordöstra Brasilien. Vattnet de lever i är oftast mycket mjukt och en aning surt. Miljön är skiftande men de hittas oftast i flodbankar med stenig eller sandig botten. De tre grundläggande färgvarianterna är den gula (Santarem), den blå (Manaus) och den röda (Peru).

Honorna har en gul grundfärg och den typiska svarta linjen från ögat längs med hela kroppen ut på stjärtfenan. Vid lek förändras linjen till en svart punkt mitt på kroppens sida. Hanarna blir maximalt 10 cm i akvariet och honorna runt 6 cm. Tyvärr blir de inte så särskilt gamla utan man får räkna med en maximal livslängd runt två år"
#8 - 24 mars 2014 14:47
okej. stämmer inte alls på mina Ap. Veijta. 4 år nu.
#9 - 24 mars 2014 14:47
Kjell Forhman: "..sen finns det en del som bara blir 1-2 år som Apistogramma cacatuoides."
#10 - 24 mars 2014 14:49
Om vi bortser från dvärgciklider och Skalarer då - bara för säkerhets skull - finns det några andra arter i lämplig storlek som lämnar växterna ifred?
#11 - 24 mars 2014 15:24
Beror väl lite på hur man inreder. Många mellanstora sydamerikaner gräver ju runt den tilltänkta lekplatsen, och växter som står där kan riskera att åka upp. Men växter som står på andra ställen får oftast stå ifred. Nyckelhål låter växter vara ifred, och även blåciklider brukar vara hyfsat städade på den punkten. Flaggciklider har jag för mig att det påstås att de kan äta en del mjuka växter, men det var inget jag märkte så mycket av, de lät växterna vara vad jag kunde se, och de gräver inte, och drar inte upp växterna.

Se'n finns ju lite mindre ciklider, som väl räknas som dvärgciklider, men ändå är större och mer långlivade än många Apistogramma, som t.ex boliviansk fjärilsciklid, och arterna i släktet Laetacara, som t.ex kurvciklid. Guianacarasläktet funkar också, tror jag.

Några bilder på ett nyckelhålspar, ett blåciklidpar, och ett flaggciklidpar, som jag hade med lite olika växter, utan problem.
#12 - 24 mars 2014 16:45
Nyckelhålsciklider är några jag också kan rekommendera och om du vill ge dig på hårdare vatten så kan jag rekommendera diverse Calvus, Compressiceps och Leleupis.

Diverse jordätare kanske men om dom rör växterna vet jag ej.

Mvh Jimmy
#13 - 24 mars 2014 17:10
Har hört om folk som haft macmasteri i 7 år
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 24 mars 2014 17:31
hannesc skrev:

Fast 4 år är väl inte så länge ;)
Nåväl jag kan nog hålla med om att Apistogramma inte blir så gamla utan de brukar ytterst sällan bli mer än 10 år (en del blir bara ca. 2 år) vilket nog de flesta andra ciklider blir.
#15 - 24 mars 2014 19:49
Animaniac skrev:
Beror väl lite på hur man inreder. Många mellanstora sydamerikaner gräver ju runt den tilltänkta lekplatsen, och växter som står där kan riskera att åka upp. Men växter som står på andra ställen får oftast stå ifred. Nyckelhål låter växter vara ifred, och även blåciklider brukar vara hyfsat städade på den punkten. Flaggciklider har jag för mig att det påstås att de kan äta en del mjuka växter, men det var inget jag märkte så mycket av, de lät växterna vara vad jag kunde se, och de gräver inte, och drar inte upp växterna.

Se'n finns ju lite mindre ciklider, som väl räknas som dvärgciklider, men ändå är större och mer långlivade än många Apistogramma, som t.ex boliviansk fjärilsciklid, och arterna i släktet Laetacara, som t.ex kurvciklid. Guianacarasläktet funkar också, tror jag.

Några bilder på ett nyckelhålspar, ett blåciklidpar, och ett flaggciklidpar, som jag hade med lite olika växter, utan problem.

- Jag har tidigare haft både Jack Dempsey´s och Nyckelhålsciklid, men det var då i ett 720. I den här lilla burken på 230 liter, får det nog bli något mindre. Är det så att just Boliviansk Fjärilsciklid lever längre än Apistogrammorna? Jag var nämligen o kollade på just den arten för bara några timmar sedan. Hur är de i beteende?
#16 - 24 mars 2014 19:50
man nam1 skrev:
Nyckelhålsciklider är några jag också kan rekommendera och om du vill ge dig på hårdare vatten så kan jag rekommendera diverse Calvus, Compressiceps och Leleupis.

Diverse jordätare kanske men om dom rör växterna vet jag ej.

Mvh Jimmy

- Jag har haft både Jack Dempsey´s och Nyckelhålsciklider tidigare, men den här burken är bara på 230 liter. Lite väl liten för dem, tänker jag.
#17 - 24 mars 2014 20:00
Det är inte för litet för nyckelhål i alla fall. Det finns ju även en del afrikanska ciklider som funkar, som paletter och thomasi t.ex. Även vissa centralamerikaner kan funka, som Archocentrus multispinosa, Cryptoheros sajica, och eldbuk.
#18 - 24 mars 2014 20:04
Animaniac skrev:
Det är inte för litet för nyckelhål i alla fall. Det finns ju även en del afrikanska ciklider som funkar, som paletter och thomasi t.ex. Även vissa centralamerikaner kan funka, som Archocentrus multispinosa, Cryptoheros sajica, och eldbuk.

- Tackar för tipsen. Ska kolla upp dem.
#19 - 24 mars 2014 20:12
Varsågod, det är ju rätt vanliga ciklider, och ganska lätta att få tag i.
#20 - 24 mars 2014 20:46
Vänta, för litet för vilka (syftar på svaret på mitt inlägg) alla dom jag listade passar i 240L väl?
#21 - 24 mars 2014 21:23
Eldbuken tycker jag personligen är otroligt fin, om den trivs bra. Hade ett par tidigare när mitt kar var väldigt grönskade och fint. Så dem fungerar jätte bra i ett växtakvarium + att det blir ju lite medel-storlek på dem. Tyvärr ser dem alltid ganska trista ut i affären (vilket iofs de flesta arter gör). Men jag slår ett slag för eldbuken ;)
#22 - 24 mars 2014 21:34
man nam1 skrev:
Vänta, för litet för vilka (syftar på svaret på mitt inlägg) alla dom jag listade passar i 240L väl?

- Hmm...jag hade mina Nyckelhålsciklider i 720 l senast, och de såg ut att vilja ha det utrymmet.
#23 - 24 mars 2014 21:36
Samawi skrev:
Eldbuken tycker jag personligen är otroligt fin, om den trivs bra. Hade ett par tidigare när mitt kar var väldigt grönskade och fint. Så dem fungerar jätte bra i ett växtakvarium + att det blir ju lite medel-storlek på dem. Tyvärr ser dem alltid ganska trista ut i affären (vilket iofs de flesta arter gör). Men jag slår ett slag för eldbuken ;)

- De är fina att se på, men har de ett intressant beteende? Jag bryr mig inte jättemycket om färger och utseende den här gången, utan söker fiskar med lite mer "personlighet".
#24 - 24 mars 2014 21:50
Självklart är ju ju större akvarium desto bättre men ditt akvarie duger finfint :)
#25 - 25 mars 2014 08:35
man nam1 skrev:

Syftar nog på de Jack Dempsey h*n nämnde att h*n haft tidigare.
#26 - 25 mars 2014 08:51
Jag har nog inte tillräckligt med erfarenhet av olika sorters ciklider för att kunna ge dig ett svar på hurvida eldbukens beteende är intressant. Har endast haft eldbuk och hantelciklid och sedan några olika dvärgciklider (ex. boliviansk fjärilciklid, apistogramma sorter m.m) Jag har ju kärat ner mig helt i hantelcikliden. Tycker både deras beteende och utseende är hemskt trevliga. Jätte goa och snälla ciklider som är petiga i val av partner. Dem fungerar ibland med växter i bland inte. Jag hade otur, alla mina växter rök. Men dem är nog i största laget för ditt kar.
Sedan beror det ju lite på vad du finner som intressant beteende? Jag gillar ju lugna och snälla fiskar och finner dem väldigt intressanta. Medan andra kan tycka att den typen är hemskt tråkiga.
Vill du ha lite vass attityd eller mer "mjukis" :)?
#27 - 25 mars 2014 09:44
Det lutar åt Boliviansk Fjärilsciklid. Skälen är att den är lite tuffare/tåligare än ex. den "vanliga" Fjärilscikliden, samt att den tycks leva lite längre dessutom.
#28 - 25 mars 2014 10:40
Boliviansk fjäril är ett bra val. Alternativ är t.ex. Laetacara- och Nannacara-arterna (lever uppemåt 10 år och är växtsäkra). Om du kan tänka dig afrikanska ciklider blir utbudet enormt (t.ex. Anomalochromis thomasi och alla Pelvicachromis, Nanochromis, Congochromis, Pseudocrenilabrus...).
#29 - 25 mars 2014 10:44
Sen blir ju Bolivianen lite större än den vanliga; Boliviansk ~ 10cm och Vanlig ~ 6cm.

Som Samawi skrev: "Vill du ha lite vass attityd eller mer "mjukis" [:)]?" Fjärilsciklider överlag är ju väldigt snälla och inte alls kaxiga.
#30 - 25 mars 2014 11:10
man nam1 skrev:
Fjärilsciklider överlag är ju väldigt snälla och inte alls kaxiga.
Jag vill nog påstå att vanlig fjäril är ganska aggressiv, framförallt mot varandra men vissa hanar även mot annan fisk. De är de förmodligen mest kortlivade av alla ciklider -- och för all del också bland de vackraste.
#31 - 25 mars 2014 11:13
Hm, har inte hört det förut :o, antar att det är individuellt också..
Och ja, dom är väldigt kortlivade tyvärr..
#32 - 25 mars 2014 11:47
Azur skrev:
Boliviansk fjäril är ett bra val. Alternativ är t.ex. Laetacara- och Nannacara-arterna (lever uppemåt 10 år och är växtsäkra). Om du kan tänka dig afrikanska ciklider blir utbudet enormt (t.ex. Anomalochromis thomasi och alla Pelvicachromis, Nanochromis, Congochromis, Pseudocrenilabrus...).

- Dina alternativ där...vilka är respektive handelsnamn för dem? Ja den geografiska härstammningen spelar mindre roll sålänge de mår bra i ganska mjukt vatten med finkornig sandbotten. En ekgren kommer finnas där också, men har "surat ur" ett par år i mitt förra 720, så den påverkar nog inte så mycket.
#33 - 25 mars 2014 12:34
Har ett fjärilsciklid par hemma och dem är då inte aggressiva alls. Har ett par apistogramma hongsloi i samma kar och jag skulle absolut vilja påstå att dem har ett betydligt vassare och något skyggare beteende. Mina fjärilar är otroligt orädda och snälla. Visserligen är det en framodlad variant på electric blue som jag har. Dem kanske är lite annorlunda i beteendet?
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 25 mars 2014 13:45
perfetto skrev:
- Dina alternativ där...vilka är respektive handelsnamn för dem? Ja den geografiska härstammningen spelar mindre roll sålänge de mår bra i ganska mjukt vatten med finkornig sandbotten. En ekgren kommer finnas där också, men har "surat ur" ett par år i mitt förra 720, så den påverkar nog inte så mycket.

Använda Zoopets artregister och skriv in de släktnamn som Azur har skrivit så får du upp en lista med de arter som finns här i resp. släkte samt ett minifoto och vanligaste handelsnamnen. Vissa handelsnamn är vanliga andra är ovanligare
#35 - 25 mars 2014 13:57
Använda Zoopets artregister och skriv in de släktnamn som Azur har skrivit så får du upp en lista med de arter som finns här i resp. släkte samt ett minifoto och vanligaste handelsnamnen. Vissa handelsnamn är vanliga andra är ovanligare

- Jatack Kjell, jag vet. Eftersom jag dels är den bekväma frågeställaren och dels mitt uppe i jobbet så försökte jag mig på den enklaste o snabbaste varianten - kamratstödet på Zoopet : )
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 25 mars 2014 14:29
perfetto skrev:
- Jatack Kjell, jag vet. Eftersom jag dels är den bekväma frågeställaren och dels mitt uppe i jobbet så försökte jag mig på den enklaste o snabbaste varianten - kamratstödet på Zoopet : )

Jo de klart 2 minuter är ju rätt lång tid;)
#37 - 25 mars 2014 14:42
Eftersom jag siktar - åtminstone här och nu - på Bolivianerna, undrar jag om ni kan tipsa om lämpliga tank mates till dessa? Vore intressant med någon eller några andra arter med annat beteende, från samma världsdel och helst samma biotop.

Jag tycker mycket om fisksoppa..men INTE i akvarium.

(Kjell - tack för den nästan omärkliga men dock noterbara piken ; )
#38 - 25 mars 2014 15:18
Eldbuken är en, enligt mig, trevlig ciklid, som har ett intressant hotbeteende, där de spänner ut stora röda gälmembran, och fäller ut gällocken, där de svarta "ögonfläckarna" ska få dem att se större ut än de är. Samtidigt är det i stort sett så långt det går, eldbuken är en rätt fredlig ciklid, som sällan går till regelrätta anfall mot andra fiskar, utom under leken. Sajica, som jag nämnde innan, har ungefär samma temperament. Archocentrus multispinosa är som sagt en annan trevlig art, som kan ändra färg snabbt efter sinnesstämning.

Vad det gäller den bolivianska fjärilscikliden (som jag tycker mer liknar släktet Biotodoma, snarare än Mikrogeophagus), hålls den med fördel i en liten grupp, och den funkar med det mesta som inte är för aggressivt. Tetror, pansarmalar, och liknande är perfekt sällskap för bolivianer. Den vanliga fjärilen upplever jag som rätt känslig, och en aning för kaxig för sitt eget bästa, den är som en liten hund ungefär, det känns som om den kompenserar för sin lilla storlek :p Med det sagt har jag tre hanar och tre honor i mitt 240-liters nu, där de går med sorgmantlar, rödfenor, nyckelhål, Corydoras, och Megalechis thoracata (långsträckt pansarmal).

Några bilder på multispinosa där man kan se skillnaden mellan lekdräkten och normaldräkten, och på fjärilarna.

Annons