Tips på foder sökes

#1 - 24 maj 2011 10:34
Jag vill gå över vad jag ger mina fiskar för foder.

En lista på akvarium och invånare:

180L:
pansarmalar, ancistrus, siamesiska algätare, koppartetror, black mollys, mosaik och marmor guramis

54L:
ancistrus yngel, black molly yngel , körsbärsräkor

120L: (under uppstart har bara inkörsfisk nu)
julidochromis och lamprologus multifasciatus

Till 180L ger jag nu räkmix och tetra wafer mix ( http://www.aquaristikshop.com/e_Produktinformationen/Tetra-Wafer-Mix.htm). Ibland även cyclops. Räkmix dagligen och wafer mix kanske 2-3 gånger i veckan.

54L: lite räkmix och lite wafers dagligen. ibland även något salladsblad.

120L. planerat att mata med räkmix.

Så. Vad bör jag ha för foder för de olika akvarierna?

Mina funderingar har gått kring att köpa spirulina flingor till 180L och varva detta lite med räkmixen. Sen någon form av sjunkande tablett med högt vegetabiliskt innehåll till ancistrusen. Några tips på tablettfoder? Hade ju gärna kunnat vara något som funkar för både corydoras och ancistrus men det kanske inte finns....

Till 54L tänkte jag finsmula lite spirulinaflingor och fortsätta som jag gjort i övrigt.

Till tanganyikacikliderna, bör jag köra 100% räkmix där som planerat?
#2 - 24 maj 2011 13:10
Tanganyikafirrarna du har tänkt ha älskar cylops, så det kan du varva med där också.
#3 - 24 maj 2011 17:31
Tanganyikafirrarna du har tänkt ha älskar cylops, så det kan du varva med där också.

Ok. Då får jag fylla på det lagret lite också. Fryst artemia borde väl också vara poppis?

Vad ger ni för foder till era ancistrus och corydoras?
#4 - 25 maj 2011 13:13
Till dina Tanganyika så kan jag tipsa om tropical som tagit fram ett foder som heter just Tanganyika, speciellt för carnivora arter!
#5 - 25 maj 2011 14:31
åheim skrev:
Till dina Tanganyika så kan jag tipsa om tropical som tagit fram ett foder som heter just Tanganyika, speciellt för carnivora arter!

Det är denna du menar?
http://www.aquaristic.net/en/Tropical/Tropical-Tanganyika.html?qwizer=1

Är det smidigt med flingfoder till tanganyika och speciellt till snäcklekare? Kommer de till ytan och äter?
Eller man smular kanske det och så sjunker det? Förknippar flingfoder med foder som flyter runt på ytan. Där är väl iaf inte yngel uppe och äter?
#6 - 25 maj 2011 14:38
Nasso skrev:
Det är denna du menar?

http://www.aquaristic.net/en/Tropical/Tropical-Tanganyika.html?qwizer=1

Är det smidigt med flingfoder till tanganyika och speciellt till snäcklekare? Kommer de till ytan och äter?

Eller man smular kanske det och så sjunker det? Förknippar flingfoder med foder som flyter runt på ytan. Där är väl iaf inte yngel uppe och äter?
Det är ganska hårde flingor och de sjunker snabbt och fungerar perfekt, sen är ju snäckskalslekare inte helt främmande för att sticka upp till ytan och sno åt sig en bit! Jag använder detta som huvudfoder men kompletterar med Sera granulat och sen flera olika frysfoder, dock aldrig räkmix eftersom det skitar ner nå fruktansvärt!
#7 - 25 maj 2011 14:46
åheim skrev:
Det är ganska hårde flingor och de sjunker snabbt och fungerar perfekt, sen är ju snäckskalslekare inte helt främmande för att sticka upp till ytan och sno åt sig en bit! Jag använder detta som huvudfoder men kompletterar med Sera granulat och sen flera olika frysfoder, dock aldrig räkmix eftersom det skitar ner nå fruktansvärt!

Ok. Gott. Då blir det att testa den! Ska lägga en beställning på aquaristic ändå. De hade den där. Kostar en 50-lapp för en burk så absolut värt att testa!
Räkmix kommer jag fortsätta köra med. Tycker inte min skräpar ner så jättemycket. Kommer köpa lite frusen artemia också.

Ingen som har tips på bra foder till ancistrus och corydoras (måste inte nödvändigtvis vara ett och samma foder)?
#8 - 25 maj 2011 15:01
Till ancistrus finns det ju hårda algtabletter och till corydoras är ju Sera Viformo bra! ancistrusen bör ha mer grönt och bör få dessa algtabletter istället!
#9 - 25 maj 2011 15:04
Nu lutar det mot att jag köper följande tre sorter:

Hikari Sinking Wafers (Till ancistrus och corydoras framför allt)
http://www.aquaristic.net/index.php?cl=details&anid=s-017100&lang=1

Tropical Spirulina Granulat (Till 180L sällskapskaret, många allätare och herbivora arter)
http://www.aquaristic.net/Tropical-Spirulina-Granules.html

Tropical Tanganyika (Till tanganyika karet)
http://www.aquaristic.net/index.php?cl=details&anid=d384645de3d45df62.97501552&lang=1

Alltså blir det nu:
frysfoder = framförattl räkmix men även cyclops/artemia ibland

Sällskapskaret: frysfoder + spirulina granulat + sinking wafers
Yngel: frysfoder + sinking wafers
Tanganyika: frysfoder + tanganyika flingor

Ser det bra ut? :)
#10 - 25 maj 2011 15:05
åheim skrev:
Till ancistrus finns det ju hårda algtabletter och till corydoras är ju Sera Viformo bra! ancistrusen bör ha mer grönt och bör få dessa algtabletter istället!

Ah. Då kanske mina val ovan inte var så bra?
#11 - 25 maj 2011 16:09
Hejsan jag har precis köpt Sera goldy gran får jag ge den foder till Guppy och Guppy yngel och Neontetror????

Jag har också köpt Sera Vipagran och Vipan vad är det för något? vitaminer? eller typ som godis?? kan jag också ge?
#12 - 25 maj 2011 16:11
Nasso skrev:
Ah. Då kanske mina val ovan inte var så bra?
Tja algwafers är ju bättre än Hikari sinking wafers till ancistrusen och algwafers ger du ju också med fördel till dina levandefödare (både vuxna och yngel) för deras tarmsystem mår väldigt bra av övervägande grönt! Hikari sinking wafers är väldigt hårda därför föredrar jag sera viformo som löser upp sig snabbare!
#13 - 25 maj 2011 16:15
metti45 skrev:
Hejsan jag har precis köpt Sera goldy gran får jag ge den foder till Guppy och Guppy yngel och Neontetror????

Jag har också köpt Sera Vipagran och Vipan vad är det för något? vitaminer? eller typ som godis?? kan jag också ge?
sera goldy ska du inte ufodra med det är för kallvattenfisk! Sera vipan/vipagran är ett helfoder och passar de flesta fiskar!
#14 - 25 maj 2011 16:15
hoppa över till nästa inlägg.
#15 - 25 maj 2011 16:16
Samma här.
#16 - 25 maj 2011 16:17
Vipan och Vipagran hm.... ska jag ge?? eller inte?
#17 - 25 maj 2011 16:27
Ok. Då provar vi igen :)

Hikari Algae Wafers (ancistrusar)
http://www.aquaristic.net/index.php?...-017100&lang=1

Sera viformo (corydoras och levandefödare)
http://www.aquaristic.net/index.php?cl=details&anid=s-010100&lang=1

Tropical Tanganyika (Till tanganyika karet)
http://www.aquaristic.net/index.php?...7501552&lang=1

Sen tänkte jag har ett flingfoder också för att variera lite för de icke bottenlevande fiskarna i 180L karet. Sera vipan kanske? Eller ska det vara något flingfoder med spirulina i? Är framförallt till guramis, koppartetror och black mollys
#18 - 25 maj 2011 16:28
metti45 skrev:
Vipan och Vipagran hm.... ska jag ge?? eller inte?

Läste du inte åheims inlägg ovan? Det är ett bra foder som passar de flesta fiskar...
#19 - 25 maj 2011 16:28
:d
#20 - 25 maj 2011 16:29
så de kan jag ge okej men funkar det för Guppy och (Guppy Yngel?) och neon tetror jag vill vara säker 100% innan jag ger
#21 - 25 maj 2011 16:30
Metti: Detta... En bit upp...

åheim skrev:
sera goldy ska du inte ufodra med det är för kallvattenfisk! Sera vipan/vipagran är ett helfoder och passar de flesta fiskar!
#22 - 25 maj 2011 16:33
metti45 skrev:
så de kan jag ge okej men funkar det för Guppy och (Guppy Yngel?) och neon tetror jag vill vara säker 100% innan jag ger

Det är en kardinaltetra och en levandefödare på bilden iaf :) Så ja. Det kan du. Finsmula det om du ska ge till yngel och mata där de finns.
http://www.sera.de/en/products/freshwater-aquarium/food-for-ornamental-fish/staple-food-the-sera-vipan-product-family/sera-vipanreg.html
Vipagran verkar vara samma foder fast i granulat.
#23 - 25 maj 2011 16:38
Jag skrev redan ett inlägg kolla nedan...... jag råka skriva samma här xD :P
#24 - 25 maj 2011 16:40
Herregud. Du får hjälp... på ett forum.... inom minuter... och du kan inte ens ta dig tid att läsa inläggen? :P Läs vad jag precis skrev. Sen kan du gå och mata dina guppys.

Edit: Du redigerade ditt inlägg och lade till en fråga där istället.. Inlägget ovan handlade innan om att vi var för långsamma på att svara.
#25 - 25 maj 2011 16:41
Vad menar du med Granulat? liksom vadå?
#26 - 25 maj 2011 16:42
metti45 skrev:
Vad menar du med Granulat? liksom vadå?

Granulat är små kulor och flingfoder är flingor. Öppna burkarna och titta så förstår du vad jag menar........
#27 - 25 maj 2011 16:43
Men jag råka skriva den där uppe jag trodde att du inte skulle läsa den... och inte se den.... men?
#28 - 25 maj 2011 16:43
Okej vilken ska jag börja med :O att öppna haha :P
#29 - 25 maj 2011 16:47
... öppna bägge direkt efter varandra. börja med den som står till höger...

Nu har detta ämnet spårat ut helt och innehåller bara en massa skräp. Nu håller vi oss till ämnet. Vill inte få min tråd stängd.
#30 - 25 maj 2011 16:49
Okej jag börjar den som står på höger :Odå blir det Sera Vipagran
#31 - 25 maj 2011 16:55
ojojojoj jag hällde lite av båda och nu ser jag en stor guppy yngel men hon är inte stor hon åt en av Vipagran och då såg jag hennes mun va öppen :) med en bit inne och sedan såg jag typ att den fasnade men hon åt upp den :) bita på den sedan in i magen :D alla är roliga dom :D
#32 - 25 maj 2011 16:56
Nasso: Jag har diverse olika fiskar (ciklider, malar, regnbågsfiskar, tetror, bl.a), och jag matar med fryst artemia från Akvarieteknik som basfoder, och alla verkar äta detta. Se´n slänger jag i Tropical algae wafers, och Tropical SuperTabin A eller B, för att de mer bottenlevande arterna ska vara säkra på att få tillräckligt. Detta funkar bra för mig :) Kan rekommendera dessa foder.

Just ja, har ett kar med bl.a chokladgurami, Epiplatys, och Galaxydanio också, och dem ger jag fryst cyclops (också från Akvarieteknik), då de är små i munnarna.
#33 - 25 maj 2011 17:01
Det tar mycket tid tills dom är klara asså varför spottar dom ut maten sedan äter dom upp den :O
#34 - 25 maj 2011 17:04
Animaniac skrev:
Nasso: Jag har diverse olika fiskar (ciklider, malar, regnbågsfiskar, tetror, bl.a), och jag matar med fryst artemia från Akvarieteknik som basfoder, och alla verkar äta detta. Se´n slänger jag i Tropical algae wafers, och Tropical SuperTabin A eller B, för att de mer bottenlevande arterna ska vara säkra på att få tillräckligt. Detta funkar bra för mig :) Kan rekommendera dessa foder.

Just ja, har ett kar med bl.a chokladgurami, Epiplatys, och Galaxydanio också, och dem ger jag fryst cyclops (också från Akvarieteknik), då de är små i munnarna.

Jag läste lite om tropical superTabin A:
"complete adhesive tablets with content of natural immune stimulator BETA GLUCAN"
Är det självhäftande? Kan man fästa dem på rutan? Låter ju lite kul :)

Fryst cyclops ska jag fortsätta använda. Verkar funka kanonbra till yngel. Smått och bra.
#35 - 25 maj 2011 17:10
Nasso skrev:
Jag läste lite om tropical superTabin A:

"complete adhesive tablets with content of natural immune stimulator BETA GLUCAN"

Är det självhäftande? Kan man fästa dem på rutan? Låter ju lite kul :)

Fryst cyclops ska jag fortsätta använda. Verkar funka kanonbra till yngel. Smått och bra.

Tabletterna jag använder verkar inte utformade för att fastna på rutan (minns att jag hade så´na tabletter förr), de är mer rundade, och sjunker till botten, där de förmodligen gör mest nytta för malarna och dvärgbotiorna.
#36 - 25 maj 2011 18:54
Sera viformo kan man fästa på rutan om man vill...
#37 - 26 maj 2011 01:26
metti45 skrev:
Det tar mycket tid tills dom är klara asså varför spottar dom ut maten sedan äter dom upp den :O

Ofta är det så om maten är för stor för att sväljas direkt. Fiskar har generellt sätt svårare att tugga än vad vi har och spottar därför ut maten för att försöka få tag på de mindre smulorna som blir.

Det kan också vara et tecken på att de mår dåligt om de ständigt gör det utan någon synlig anledning.
#38 - 26 maj 2011 10:26
Det blev att jag beställde:
Tropical Tanganyika
Sera viformo
Sera vipan
Hikari Algae wafers

Tillsammans med räkmix, artemia och cyclops blir det 7 sorters foder. Det bör bli tillräckligt med variation iaf :)
#39 - 26 maj 2011 14:39
Nasso skrev:
Det blev att jag beställde:

Tropical Tanganyika

Sera viformo

Sera vipan

Hikari Algae wafers

Tillsammans med räkmix, artemia och cyclops blir det 7 sorters foder. Det bör bli tillräckligt med variation iaf :)
Ojj oj nu kommer de bli riktiga gourmer:D
#40 - 26 maj 2011 14:49
Japp :) Får bli att testa detta.

Nån gång i framtiden ska jag testa NLS (New Life Spectrum) också. Verkar vara lite annorlunda foder som ska passa till ALLA fiskar (carnivor och herbivor) och man ska ha bara det fodret, inte variera med andra sorter. (Lite tvärt om allt annat man lärt sig :P )
Läst gott om det och får bli att testa nån gång för tanganyika cikliderna.

Annons